Ga naar inhoud


Verbetering wireless thuis m.b.v. extra router


winwiz

Aanbevolen berichten

Eerst een opmerking. Naar aanleiding van opmerkingen en aanvullende vragen zal deze post worden aangevuld en verbeterd waar nodig. Ik probeer het zoveel mogelijk in simpele bewoordingen neer te zetten.

 

Regelmatig wordt de(zelfde) vraag gesteld hoe de WiFi thuis verbeterd kan worden omdat het standaard geleverde modem met ingebouwde wifi een te slecht bereik heeft.

 

Dit is helemaal niet zo moeilijk als je maar een paar regels hanteert. Even wat basiskennis:

 

Je krijgt van je ADSL/Kabel provider een modem thuis. Die wordt aangesloten op respectievelijk de telefoonlijn of de kabel volgens de handleiding. Als alles werkt heb je gewoonlijk een aantal netwerk uitgangen waarop je apparatuur kunt aansluiten en vaak ook een wifi signaal. Om dit mogelijk te maken is in het modem ook een zogenaamde router ingebouwd. We spreken dus eigenlijk over een modem/router. Het modemgedeelte zorgt voor een vertaalslag van ADSL/Kabel signaal naar een bruikbaar gestandaardiseerd netwerk signaal, de router zorgt er voor dat je meer apparatuur kunt aansluiten. Ik noem het vanaf nu modem

 

[placeholder meer uitleg router]

 

De modem moet alle aangesloten apparatuur uit elkaar halen en deelt hiervoor een identificatie uit: een IP adres in de vorm van 4 cijfer reeksen gescheiden door een punt bijvoorbeeld 192.168.1.10 Er mogen geen 2 apparaten hetzelfde adres hebben. De modem is via een eigen ip adres te benaderen om alles in te stellen. Heel vaak is dit 192.168.1.1

 

[placeholden meer uitleg hierover]

 

Om het wifi signaal te verbeteren is het raadzaam om een extra wifi router aan te schaffen.

 

Hoe sluit je dit nu goed aan?

 

Je moet dan een aantal stappen doorlopen.

 

Als je de nieuw aangeschafte wifi router gewoon aansluit via een kabel uit de modem naar de WAN poort (in simpele woorden de ingang) krijgt hij ook een ipadres toegewezen van de modem. Omdat het een wifi router is zal ook dit apparaat ip adressen gaan uitdelen aan aangesloten apparatuur. Zeer waarschijnlijk zal dit een ander nummer plan zijn bijvoorbeeld 192.168.2.10 Op zich is dit niet erg als je alleen een beetje wilt internetten maar als je tussen PC's ook bestanden wil uitwisselen of films wil streamen wordt het toch een stuk lastiger. Dit is niet wenselijk dus we gaan dit mechanisme uitzetten. 

 

Sluit een PC aan op de uitgang van de wifi router (LAN poort) en ga naar de instellingen van de wifi router en geef hem een vast ipadres in dezelfde range waarin je de modem kunt benaderen zodat je altijd toegang kunt krijgen, bijvoorbeeld 192.168.1.5  In de (geavanceerde) opties moet je de DHCP server uitzetten. De wifi router moet nu herstart worden om deze instellingen actief te maken

 

Een voorbeeld van deze instellingen zie je bijvoorbeeld hier:

 

linksys-setup.png

 

Nadat deze instellingen gedaan zijn en de wifi router opnieuw is opgestart is de router functie uitgeschakeld en wordt alle aangesloten apparatuur door de modem van een ip adres voorzien. We mogen nu niet meer spreken van een wifi router maar van een Accespoint met switch. Wat je in de meeste gevallen nog wel moet doen is de kabel vanaf de modem van de WAN poort overzetten naar een van de LAN poorten!

 

[placeholden meer uitleg hierover]

 

Je zult zien dat nu elk apparaat in het netwerk elkaar zonder veel moeite kan benaderen.

 

Hoe heb ik dit thuis als voorbeeld ingeregeld?

 

Allereerst kun je zien dat mijn modem bereikbaar is via zijn eigen ipadres

 

ziggo-modemip.png

 

 

Ook kun je zien dat hij adressen uitdeelt aan aangesloten apparatuur:

 

ziggo-modemdhcp.png

 

Er wordt uitgedeeld van 192.168.178.10 en dan maximaal 64 adressen.  Ik heb een aantal apparaten een vast ip adres gegeven die hier buiten vallen zoals mijn wif router (zoals boven beschreven), een server, nas en nog een paar zaken.

 

Mijn wifi router kent een zogenaamde Accespoint mode en die zorgt er onder andere voor dat de dhcp server wordt uitgezet en de WAN poort ook als LAN poort is te gebruiken. Je kunt zien dat hij een vast ipadres heeft gekregen:

 

asus-staticip.png

 

Je kunt hier zien dat de uitgegeven adressen netjes door de modem worden uitgegeven:

 

asus-wificlients.png

 

In een overzicht ziet het er zo ongeveer uit

 

netwerk-thuis.jpg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik ergens het wifi signaal uitbreid/verbeter, plaats ik meestal een wifi repeater.

Dit omdat dit meestal zeer eenvoudig gaat. 

Je drukt op bepaalde knoppen van je wifi repeater waaronder de wps knop en zet hem aan.

Als hij in luisterstand staat, ga je naar je wifi router, en druk daar ook de wps knop in. 

Na een minuut of 2, is alle gekoppeld, en heb je een groter bereik, zonder veel poespas.

Soms heb je een klein nadeeltje, als je achter je wifi repeater zit, je snelheid soms vertraagd.

Er zijn ook nog andere oplossingen, maar die laat ik achterwege, omdat ik die niet altijd goed vindt, en vooral oudere huizen hebben soms (enorme) problemen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Soms heb je een klein nadeeltje, als je achter je wifi repeater zit, je snelheid soms vertraagd.

 

 

Dit is niet alleen soms, een repeater halveert altijd de snelheid en is dientengevolge geen efficiënte wijze van verbetering.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bij diverse mensen dit soort dingen tegen gekomen van goedkoop tot redelijk duur (€65). In geen van de gevallen werkte de repeater echt lekker. Sommigen moesten 2 x per dag uit het stopcontact omdat er geen dataoverdracht meer was. Vol bereik maar er kwam niets binnen.

 

Per definitie wordt de snelheid gehalveerd. Wat je dus ziet met de standaard modems, zoals in mijn voorbeeld Ziggo met slechte wifi in zich, is dat de repeater ergens geplaatst wordt en er een connectie met lage snelheid wordt gemaakt met de modem. Als je dan verbinding hebt via zo'n repeater heb je een sterk signaal, maar de snelheid die toch al laag was wordt ook nog eens gehalveerd.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niets voor in huis maar voor op een camping waar je niet anders kunt moet het maar.

Of voor een zitje in de tuin waar je af en toe tot in de late uurtjes zit en ook graag je wifi gebruikt voor je appjes, streaming audio e.d. ff aanprikken en gaan, geen probleem maar in het huis? liever ff wat extra netwerkkabeltjes of desnoods een oplossing die via electrisch leidingen interconnect naar je router en het op wireless doorzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niets voor in huis maar voor op een camping waar je niet anders kunt moet het maar.

Of voor een zitje in de tuin waar je af en toe tot in de late uurtjes zit en ook graag je wifi gebruikt voor je appjes, streaming audio e.d. ff aanprikken en gaan, geen probleem maar in het huis? liever ff wat extra netwerkkabeltjes of desnoods een oplossing die via electrisch leidingen interconnect naar je router en het op wireless doorzet.

Dit liet ik nu bewust weg. Op diverse plaatsen, zit je nog met leidingen, met "lood". Jawel, met loden leidingen, en dan kan je het wel vergeten.

Of mensen die enorm besparen, en als de badkamer boven is, dan maar gemakshalve gans de boven achter een 30 mA lekstroomschakelaar zet, en dan heb je een snelheid, nog trager dan een 56k6 modem  :( 

Dan gaat zelfs een lan lijntje al niet meer.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niets voor in huis maar voor op een camping waar je niet anders kunt moet het maar.

 

 

Ik had toch tenminste verwacht dat je ook een onderbouwing had toegevoegd waarom de overigens prima uitleg van winwiz niets voor thuis is.

... en dan te roepen dat liever wat extra netwerkkabel aanleggen is nu ook niet bepaald het ei van Columbus.

 

Waarom gebruik je wireless thuis omdat je meestal geen netwerkkabels kunt leggen of omdat de mobiele apparaten zoals Tablets en Smartphones niet over een LAN aansluiting beschikken.

En helemaal niet over het gebruik van Home Plugs te spreken, die hadden ze allang moeten verbieden.

 

Ik heb de laatste maanden heel wat geprobeerd om thuis een beter WLAN te verkrijgen met een grotere capaciteit en bereik en daarbij heb ik o.a. ook een stel Home Plug TP-Link Powerline Kit PA6030 getest.

Op zich ging dit wel maar ik ondervond teveel storingen.

M.n. in de nabijheid van elektronische apparatuur zoals o.a. schakelklokken werkte het niet goed.

 

Uiteindelijk heb ik vorige week de verbetering uitgevoerd zoals hier beschreven en ik kan nu overal in huis via WLAN HD streamen zonder ook maar een onderbreking of andere verstoringen.

 

Kijk, ook voor mij heeft een vaste (LAN) verbinding de voorkeur maar zoals al genoemd, als eer geen LAN opties zijn is dit naar mijn mening het beste alternatief.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had toch tenminste verwacht dat je ook een onderbouwing had toegevoegd waarom de overigens prima uitleg van winwiz niets voor thuis is.

... en dan te roepen dat liever wat extra netwerkkabel aanleggen is nu ook niet bepaald het ei van Columbus.

 

Waarom gebruik je wireless thuis omdat je meestal geen netwerkkabels kunt leggen of omdat de mobiele apparaten zoals Tablets en Smartphones niet over een LAN aansluiting beschikken.

En helemaal niet over het gebruik van Home Plugs te spreken, die hadden ze allang moeten verbieden.

 

Winwiz uitleg is idd prima, mijn reactie was enkel bedoeld tegen het overmatig gebruik van wifi repeaters / versterkers in situaties waar dit niet beslist moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...