Gast zonnestorm Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 Ik wil op mijn platte betonnen dak een tegelvoet plaatsen van 4x40x60 ( 120x80) Ik kom op een totaalgewicht ( schotel, frame voor 4 tegels, paal, 4x40x60 tegels , 4 rubberen tegels voor bescherming van platte dak ) van ongeveer 150 kg. Is dit haalbaar op een betonnen plat dak ?
muppet Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 Ik weet je constructie niet normaal gezien wel maar er zijn uitzonderingen. Ga met een aantal man op dat punt staan en kijk of het ook buigt. vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
Tonskidutch Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 0,04 x 0,8 x 1,2 = 0,0384 m3 x de soortelijke massa +_ 2100/m3 levert afgerond 80 kg op met nog het wokje en de mast misschien samen 150 kg zoals je zegt dat is echter geen puntlast maar een gelijkmatigverdeelde belasting daar je het immers spreidt over die 0,96m2 dus dat valt reuze mee vergelijk het met met de nuttige veranderlijke belasting die de constructeur moet aanhouden 1,5 kN/m2 = 1500N/m2 10 N = 1 kilo (eigenlijk 0,981) juist 150 kilo gaat prima lukken Dark & Long , Drift 2 Dark Train Underworld
Gast zonnestorm Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 @ Tonskidutch Dank voor je antwoord. Ik heb helaas geen technisch inzicht en begrijp de berekening danook niet zo goed, sorry daarvoor! Kun je mij dan wel eenvoudig vertellen, als 150 kg goed gaat lukken, wat dan het maximale gewicht zou mogen zijn , om toch aan de veilige kant te zitten, puur uit nieuwsgierigheid !
Tonskidutch Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 juist 150 kilo gaat prima lukken Dark & Long , Drift 2 Dark Train Underworld
Gast zonnestorm Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 Uit jouw woorden begrijp ik, dat 150 kilo het maximum is en dat meer niet is toegestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 20 mei 2015 Geplaatst: 20 mei 2015 (aangepast) als extra belasting wordt volgens de TGB ook voorgeschreven een sneeuwlast op te nemen van 2kN/m2 en er is een veiligheidsmarge met factor 1,6 Maar een marge kan door slechte uitvoering dus ook in de realiteit qua reëele sterkte van het betondak lager uitpakken. Als je echter al die Ikea Daken hebt zien instorten door sneeuw en of regen zou ik niet willen advieseren om boven die 150kg/m2 te gaan met een schotel. Wil je het echt weten moet je natuurlijk jouw aannemer en desbetreffende constructeur vragen; ergo degene die er garant voor staan. Die maken jou een feilloze berekening wat erop mag. (kost je natuurlijk ook wat) overigens een en ander heeft natuurlijk wel ermee te maken met wannneer jouw betonnen platdak gebouwd is geworden, daar de normen en dus belastingen van daken progressief zijn gegroeid... als we over jaar toebak spreken is het wat anders dan 2 jaar geleden 20 mei 2015 aangepast door Tonskidutch Dark & Long , Drift 2 Dark Train Underworld
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen