Ga naar inhoud


Jaarlijkse ellende tuinberegening


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik wilde dit weekend de tuinberegening weer aanzetten. Weer doffe ellende.

De terugslagklep was van de aanzuigbuis geschoten dus weer heel wat prut opgezogen.

 

Magneetkleppen lijken niet meer te werken en de drukschakelaar laat de pomp doordraaien. Uit de helft van de sproeiers komt geen druppel water meer. Ik denk dat ik maar op een flat ga wonen. :grin:

 

Ondanks een filter op de terugslagklep zuig ik toch kleine deeltjes op. Een wasmachine trommel in de sloot is geen optie maar hebben jullie een ander idee?

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Ondanks een filter op de terugslagklep zuig ik toch kleine deeltjes op. Een wasmachine trommel in de sloot is geen optie maar hebben jullie een ander idee?

Woon nu te ver van de sloot af maar ik zette altijd een dompelpomp in een rietenmand eventueel op een paar straatklinkers daar onderin.

post-51681-0-96791800-1432646388.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valensia - KOSMOS

En dan ook nog nummer 13-Blue Rain.                                                                       Voor de liefhebber van regen.

post-51681-0-28685300-1432665416_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als eerste een keienvanger in de sloot (26 euro);

post-36489-0-49635200-1432855091.jpg

 

2. Als tweede een pompaanzuigfilter; afgestemd op de korrel van de pomp (20 euro);

post-36489-0-25248900-1432854531.jpg

 

3. En als derde een fijnfilter aan de perszijde van de pomp (20 euro) ;

post-36489-0-10097500-1432854569.jpg

 

3 moet afgestemd worden op de nozzles van jouw beregeningsslang.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Dit weekend weer bezig geweest. Ik heb de aanzuigbuis met terugslagklep gecontroleerd.

Nu bezig geweest om de pomp water te laten aanzuigen. Voorheen moest je dan de pomp een paar keer vullen en dan werkte het weer. Nu lijkt hij niet aan te zuigen.

 

Iemand een idee hoe je eenvoudig kunt testen of een Pedrollo centrifugaalpomp nog werkt of dat er binnenin iets defect is?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten dat de zuigdruk niet te groot is?

Als de keerklep blijft hangen (plakken) is

het gelijk over.

 

Testen is redelijk simpel, de zuigzijde aan de

pomp losnemen, pomp vullen met water en dan met

je hand aan de zuigzijde voelen of er aangezogen

wordt wanneer je de pomp start.

En kijk dan gelijk even of de waaier draait (en

niet alleen de as) en er niets voor het

aanzuiggat van de waaier zit.

 

Wat is de zuigafstand tot de sloot, de zuighoogte

(hart pomp tot het waterniveau) en de diameter

van de zuigslang?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zeker weten dat de zuigdruk niet te groot is? Als de keerklep blijft hangen (plakken) is het gelijk over.

 

Aan het einde van de aanzuigbuis zit een terugslagklep met filter. Deze is vorig jaar vervangen. Ik heb hem gecontroleerd. Hij kan vrij bewegen en het afsluiten met veer lijkt goed te werken. Aan de pomp kant zit geen terugloop klep o.i.d.. Wel zitten er 2 magneetkleppen. Maar die mogen geen invloed hebben. Als die niet afsluiten blijft de pomp gewoon doordraaien en de sproeiers dus sproeien. Als ze niet open willen weet ik niet wat er gebeurt.

 

 

Testen is redelijk simpel, de zuigzijde aan de pomp losnemen, pomp vullen met water en dan met je hand aan de zuigzijde voelen of er aangezogen wordt wanneer je de pomp start.

 

Dat ga ik zaterdag proberen.

 

 

En kijk dan gelijk even of de waaier draait (en niet alleen de as) en er niets voor het aanzuiggat van de waaier zit.

 

Dat wordt lastig. De pomp is door zijn plaatsing in de hoek van de garage slecht benaderbaar. De pomp maakt wel een klotsend geluid als hij wordt uitgezet dus er draait iets rond. In de opening kijken is zonder demontage van het geheel niet mogelijk.

 

 

Wat is de zuigafstand tot de sloot, de zuighoogte (hart pomp tot het waterniveau) en de diameter van de zuigslang?

 

De afstand is 20 meter. De hoogte maximaal 2 meter. De zuigslang is PE slang 32 mm buiten en 28 mm binnen.

 

Met de aantekening dat de gehele installatie inmiddels minstens 10 jaar oud is en altijd gewoon gewerkt heeft.

 

 

Ik geloof dat met dat klote weer in NL, je pompprobleem nu opgelost is. :D

 

Yep, dat is mijn redding een beetje. Ik zie me echt niet iedere avond met de tuinslang aan de gang gaan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...