Ga naar inhoud


Decoder keuze Vu+ zero of solo2 of andere


ABN

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik ben op zoek naar een nieuwe decoder voor in de woonkamer. Ik zit hierbij te twijfelen of ik de zero, solo se of solo2 zal aanschaffen. Of misschien een geheel ander merk, echter lijkt me de standaard cardsharing optie van vu via lokaal netwerk erg handig. En de mogelijkheid om een extra decoder voor de slaapkamer(s) erbij te nemen, zonder een extra CD kaart.

 

Eisen en wensen:

- gemakkelijk in gebruik/bediening (ook voor kinderen)

- zou graag op een iPad of pc tv willen kijken naar een andere zender dan op de tv. (In de woonkamer ligt maar 1 kabel)

- streamen films vanuit een nas of server (plex)

- interactieve opties zoals hbbtv etc

- opnemen zou prettig zijn maar geen eis

 

Weet iemand of je van zero naar zero kunt streamen, en/of met 1 CD kaart naar verschillende zenders (Astra 3) kunt kijken.

Is 1 kabel genoeg om naar meerdere zenders (Astra 3) te kunnen kijken of moet er een kabel bij komen?

 

Alvast erg bedankt.

 

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja je kunt alle VU in je netwerk de kaart delen ongeacht het type.

Voor in de woonkamer zou ik een solo2 kunnen aanraden de slaapkamer een zero.

Je kunt delen met cccam en oscam oscam word aangeraden omdat die up tot date is maar ook moeilijker.

Je kunt op de ipad kijken maar met 1 kabel is er maar 1 transponder beschikbaar.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Misschien nog een nuancering aanbrengen t.a.v. de laatst genoemde regel.

 

Met één kabel naar de hoofdontvanger, die overigens dan zoals de SOLO2 over 2 tuners moet beschikken, kun je of op de tablet naar een kanaal kijken of op de TV, dus niet op beiden tegelijk, dit geldt ook voor het opnemen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt op beide kijken naar hetzelfde kanaal of alle kanalen op dezelfde transponder dit geld ook voor opnemen.

Heb je 4 kanalen in 1 transponder kun je naar 4 kanalen kijken in dezelfde transponder.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bovendien kun je met 1 kabel en 2 tuners 2 transponders openen, indien deze in de zelfde band liggen en dezelfde polarisatie hebben (per satelliet is er een opdeling in 4. Onderscheid ligt in polarisatie (Hor of Ver) en spectrum (tot 11,7 GHz LowBand, vanaf 11,7 Ghz Highband). Indien men enkel de 23.5 satelliet ontvangt: daar liggen alle zenders in het highband***, en men moet bij 2 verschillende  transponders hopen dat de polarisatie dezelfde is.

Indien men 2 kabels heeft kan men 2 transponders openen onafhankelijk van de band en polarisatie.

De Solo² kan intern de twee tuners verbinden bij 1 kabel en een Loop Kabel is dus niet nodig.

 

***kleine aanvulling op mij satinstallatie:

Ik ontvang 3 Satellieten (19.2, 28.2 en 23.5) met qauttro LNBs en een multiswitch.

Oorsponkelijk waren dat er 2 (geen 28.2) en ik had dus multiswitch met 8 Sat ingangen.

Ik wilde dan ook BBC ontvangen, maar zonder mijn multiswitch te vervangen (>120€ voor een MS met 12 ingangen).

Ik zag dan dat de vrije engelse kanalen enkel het lowband gebruikten (highband gebruikt sky), en dat op 23.5 zich alles in het highband afspeelde. Daarom dacht ik laat me proberen enkel de lowband van 28.2 en de highband van 23.5 aan te sluiten aan de multiswitch.

En...het werkte (en werkt nog steeds)!

Moest wel wat prutsen met transponderlijsten. En theoretisch kon het mislopen omdat ik niet wist hoe de LNB zijn spanning krijgt. Indien dit via 1 specifieke kabel was geweest zou 1 van de 2 LNBs geen stroom gehad hebben. Maar het werkt dus. Ook belangrijk was dat ik de vrije LNB ingangen waterdicht gemaakt heb, anders waren ze waarschijnlijk snel kapot geweest.

aangepast door Clemens-vuplus

docendo discimus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Allen erg bedankt voor de antwoorden en reacties.

 

Het is dan de afweging tussen een VU+ Zero of een Solo2.

 

Ik heb een 60cm schotel met een quad LNB op het dak  staan, met 1 kabel naar de slaapkamer en 1 kabel naar de woonkamer.

 

Uitgangspunt:

- dat ik enkel de standaard NL-zenders wil bekijken. (woon in buitengebied).

- Ben maar een simpele  :crazy:  tv-kijker wil slechts tv-kijken (op verschillende plaatsen) en een filmpje kunnen kijken. Wel een techneut maar (nog) geen verslaving aan het tweaken van decoders etc.  Image flashen etc zal wel geen probleem zijn.

 

Als ik alle reacties goed begrijp:
Voorbeeld dat ikzelf bv voetbal wil kijken en mijn vrouw/kinderen een serie.

 

Di zou wel eens voor problemen kunnen zorgen met één kabel naar de woonkamer. In het geval dat de twee gewenste kanalen niet in dezelfde transponder/polarisatie etc zitten.

 

Dan heb ik dus twee opties:

 

1x solo2 voor de woonkamer (en later misschien een zero voor de slaapkamer) + kabel trekken

 

OF 

 

2x zero (woonkamer en slaapkamer) en deze dmv cardsharing via lokaal (bedraad) netwerk verbinden.

 

Indien mijn conclusie correct is, kan ik beter nu alvast 1 zero aanschaffen en indien deze bevalt een tweede...

 

Of heeft de solo2 dusdanig meer mogelijkheden bv streaming etc (vanuit NAS/Server), beeldkwaliteit etc dat het deze extra  investering toch waard is?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt op beide kijken naar hetzelfde kanaal of alle kanalen op dezelfde transponder dit geld ook voor opnemen.

Heb je 4 kanalen in 1 transponder kun je naar 4 kanalen kijken in dezelfde transponder.

 

Ja maar dat is theorie.

Op Astra1 (19,2) lukt dat nog wel aardig omdat daar nog een aantal kanalen bij elkaar zitten maar dat is volgend jaar ook verleden tijd.

 

Op Astra3 (23.5) heb je maar een paar kanalen (hoogstens 3 á 4 per transponder) die je tegelijkertijd kunt bekijken - opnemen maar dat werkt natuurlijk in de praktijk voor geen meter.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Allen erg bedankt voor de antwoorden en reacties.

 

Het is dan de afweging tussen een VU+ Zero of een Solo2.

.....

 

Of heeft de solo2 dusdanig meer mogelijkheden bv streaming etc (vanuit NAS/Server), beeldkwaliteit etc dat het deze extra  investering toch waard is?

 

Alvast bedankt.

als je kijkt naar de specs van de SOLO2 met ingebouwde twintuner is 1000Mbit voor NAS met dezelfde snelheid wel gaaf

 

ik kan de zero aanbevelen als mini instapmodel

maar kijk gewoon ook naar de vergelijking

common interface heeft die zero niet

aangepast door Tonskidutch

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

och ja indien een kabel trekken lastig wordt: aangezien je slechts 1 satelliet ontvangt zou je je huidige LNB door een Unicable LNB kunnen vervangen.

Dan kan je ook met slechts 1 kabel twee willekeurige transponders ontvangen.

Met 2 Satellieten zou dit kostelijker worden en met 3 of 4 weet ik zelf niet of het werkt, maar aangeien je maar 1 Satelliet ontvangt is dat dus geen probleem.

Een Unicable LNB vind je vanaf ca. 50€.

 

Hoe werkt het? Probleem -> alle transponders passen niet op 1 kabel, daarom doen ze die opslitsing in 4 zoals verder boven beschreven, maar daardoor heb je normaal meerdere kabels naar de box nodig.

Oplossing: Bij Unicable worden enkel en alleen de transponders door de kabel gestuurd die de ontvanger ook nodig heeft. (en aangezien de LNB alle signalen ontvangt maakt de polarisatie/frequentieband niet uit). De transponder wordt dan op de kabel geplaatst op een vaste frequentie die in de ontvanger juist moet ingesteld worden. Elke Tuner krijgt 1 vaste frequentie toegewezen (vandaar dat de instellingen iets complexer zijn die frequentie moet bv ingesteld worden, daarnaast hebben de fabrikanten ook lichtjes verschillende protocollen en moet je bij de ontvanger aangeven welke LNB je bezit)

Nadeel: problemen bij meerdere satellieten (werkt wel maar daarvoor zijn speciale, dure switches nodig) en de instellingen aan de receiver zijn iets ingewikkelder. Ook bij 1 satelliet is de LNB zelf duurder.

Voordeel: met 1 kabel kun je meerdere Tuners verzorgen. De meeste Unicable LNBs kunnen tot 8 clients hebben (dus in totaal, maakt niet uit of die over bv 4 kabels of over bv 1 kabel verdeeld zijn) (en soms hebben zo ook nog een legacy uitgang die je bv. kunt gebruken als je toch maar 1 Tuner hebt, want dan heeft Unicable geen voordelen).

 

Indien je makkelijk nog een tweede kabel kunnen leggen zou ik dat doen want dit zal nog veel goedkoper uitvallen dan een unicable LNB. Indien dit niet mogelijk is kun je over een Unicable LNB nadenken.

docendo discimus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...