Ga naar inhoud

4w-7w-11w Cahors SMC-120

Aanbevolen berichten

Gast zonnestorm
Geplaatst:

Voor mijn nieuwe Cahors SMC-120 zou ik op termijn de volgende satellietposities willen gaan ontvangen:

4w-7w-11w of

4w- 7w of

7w-11w , al naar gelang wat er (on) mogelijk is met een multirail.

Mijn plaatselijke coördinaten zijn : 51.8 N  en 4.7 O.

De brandpuntafstand van de cahors SMC-120 is : 922mm.

Ik ben, rekening houdend met de plaatselijke coördinaten, brandpuntafstand, az/el calculatie en de tangens zelf eens aan het rekenen geslagen en ben tot de volgende onderlinge LNB-afstanden gekomen bij de genoemde satellietposities.

4w -  7w  = 60,3 mm

7w -11w  = 79,3 mm

Welke multirail(s) (is) (zou) toepasbaar( zijn) ?

De LNB-houders van de Wentronics no: 67305 en 67306 zijn waarschijnlijk, gelet op de LNB-afstanden, te breed; mogelijk kan de zwarte kunststof uitvoering wel .

De SAB multirail GK3 ( A025) is misschien ook een optie, maar staat inderdaad, zoals een vooraanstaand forumlid al eens heeft gezegd in een  andere topic, "als een vlag op een modderschuit" , maar .................als dat toch een alternatief kan zijn

dan moet dat maar.

Mocht een multirail in het geheel niet uitvoerbaar zijn, draai ik de SMC-120 gewoon naar de gewenste posities met de juiste elevatie; ik kan er gemakkelijk bij.

Gast zonnestorm
Geplaatst:

Ik heb exact deze berekening van  jou aangehouden.

In een eerder topic heb ik begrepen, dat de Cahors SMC-100 een brandpunt had van 622 mm , wat door een forumlid  was uitgerekend.

Een Cahors SMC-100 is in feite een 90cm schotel, dus de 922mm voor een 120 klopt toch aardig ?

Geplaatst:

Ik zie op internet dat de f/D-verhouding van de Visiosat SMC 120 schotel 0,57 is.
Met dat gegeven kom ik op het volgende uit:
De afstand tussen 4w en 7w is 55,3mm
De afstand tussen 7w en 11w is 61mm.

Daarvoor kun je inderdaad niet de Wentronic gebruiken maar wel de SAB multirail GK3 ( A025).
Ik zou dan zeggen: maak zelf een stuk rail en plaatst daar de drie kunststof lnb-klemmen op zoals Ben Klever dat beschreven heeft in schotelpark zelfbouw, zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/346505-diy-triple-lnb-voor-triax-78-schotel/
Als je drie stuks Inverto Black Ultra's gebruikt moeten ze alle drie met de koppen tegen elkaar staat. Aangezien dit onder een hoek van ongeveer 4,5 graden moet zijn, kunnen de lnb's tot 58mm van elkaar aan de voorzijde gemeten.
Voor die 55,3mm kom je 2,7mm te kort (zeg maar 3mm) en voor die andere heb je 3mm over. Dus als je ze alle drie met de koppen tegen elkaar zet, staan de twee buitenste precies op de juiste afstand alleen de middelste staat er 3mm (2,7mm) naast en dat is geen enkel probleem.

Gast zonnestorm
Geplaatst:

Heb ik nu goed begrepen,dat de SAB multirail GK3 ( A025) toch te gebruiken is zonder een stuk rail te plaatsen met de

drie kunststof klemmen in het kader van zelfbouw ?

Ik mis namelijk zelf de handigheid, om iets op dit gebied in elkaar te zetten; zo heeft iedereen zijn kwaliteiten

toch ?

Geplaatst:

Ja dat kan alleen steekt er dan wel een lang stuk strip aan één zijde uit. Het is alleen voor het zicht minder mooi maar functioneel werkt het prima. Telkens tussen de twee lnb's de strip 4,5 graad buigen zodat ook de twee buitenste lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn.

En de rail moet natuurlijk 8 graden schuin naar het westen staan.

post-60869-0-91948800-1434998314.jpg

Gast zonnestorm
Geplaatst:

Hoe buig je dan de strip op 4,5 graden naar binnnen , d.w.z. hoe meet je dan de 4.5 graden ?

Gast zonnestorm
Geplaatst:

Bedankt voor de hulp, Sprietje en ja, ik had al rekening gehouden met de schuinstand van de rail 8.15 graden naar links, het westen, als je in de schotel kijkt, tegen de wijzers van de klok in.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...