Ga naar inhoud


Afstand single LNB tot schotel


Pieterrr

Aanbevolen berichten

Ik heb een Sab schotel van 120 cm. Wil hiermee ook de Badr satelliet op 26 oost ontvangen. Dit lukt mij niet terwijl ik wel bijna 100 % signaal heb op 28,2 Oost. Weet iemand wat de reden zou kunnen zijn? Is er misschien een vaste afstand tussen voorkant LNB en schotel? Heb deze nu helemaal tot het huis van de LNB bevestigd in de LNB houder; dus de afstand tot de schotel is minimaal. Als ik hem verder zou schuiven wordt de afstand maximaal. Is er een vaste afstand voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan alvast vertellen dat 120 cm voor BADR voldoende moet zijn.

Wat is je locatie en welke LNC gebruik je.

 

Er is dus iets met je afstelling van je schotel niet in orde en dat merk je niet onmiddelijk op de zeer sterke positie 28,2° oost.

BADR op 26° oost is duidelijk zwakker en het kan zelfs zijn dat je storing ondervindt van de buur-positie 28,2° oost.

Let vooral op de juiste elevatie (hoogte) en azimuth (oost-west) instelling. Dan moet je nog controleren of de skew (polarisatie) van de LNC optimaal voor BADR staat ingesteld.

Ik zou op de ontvanger een bekende zender instellen. Bijvoorbeeld de transponder van de MBC´s : 11.919 GHz, H, 27.500, 3/4, DVB-S, QPSK.  Weet je zeker dat je ontvanger goed staat dan ga je van achteruit de schotel gezien 2° naar het oosten, dus naar links.

Op gevoel doe je dat totdat de ontvanger een lock geeft en dan ga je de 3 waarden zoals bovenaan beschreven optimaliseren.

De afstand van de LNB tot de schotel is niet echt kritisch. Je zult zien dat als je eenmaal een lock hebt, de winst die daar nog te halen is verwaarloosbaar is.

 

Vertel nog even welke LNC en eventueel feedhoorn je gebruikt.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitgangspunt bij een schotel is dat de voorzijde van de lnb 50mm vóór het midden van de lnb-klem ligt. Daar zou ik de lnb in eerste instantie op afstellen. Maar zoals we allemaal weten, behoort het in focus brengen van de lnb gewoon tot de standaard afstelhandelingen waarbij dus ook de elevatie van de schotel, de draairichting (Azimuth) van de schotel en de skew van de lnb behoort.
Dus de lnb op de juiste afstand instellen tot de schotel kun je ook doen op een (zwakke) zender van een andere satelliet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de snelle reacties. De LNB is de black ultra van Inverto. Ik heb een draaibare schotel, dus met 1 LNB. Als de skew, dus de lnb precies verticaal staat op 4,8 Oost (voor mij het zuiden) dan staat hij automatisch ook goed voor de Badr? Ik merk inderdaad dat ik last heb van de sterke satelliet op 28,0 Oost. Vandaar dat ik dacht dat de brandpuntsafstand ook belangrijk zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de afstand van de LNB tot de schotel niet echt kritisch is. Toch zou ik proberen om het onderste uit de kan te halen door de LNB wat van en naar de schotel te schuiven.

 

Wat je zou kunnen doen is, de schotel op 28,2° oost te richten en hem er dan express wat naast te zetten. Maar dan zoveel dat de ontvangst op het randje is.Schuif dan de LNC heen en weer en probeer de ontvangst nog wat te optimeren.

Let wel op de signal quality. De signal strength is niet belangrijk.

Draai dan de schotel richting BADR op 26° oost tot de ontvangst van 28,2° oost zo goed als uitgevallen is. dan zou je al binnen het ontvangstbereik van BADR moeten zitten. Schakel de ontvanger over naar de transponder van de MBC´s en dan de elevatie, azimuth en skew optimaliseren.

1,20 mtr moet voldoende zijn. Ook is de openingshoek van een 1,20 mtr. voldoende om  geen storing van 28,2° oost te verwachten (tenzij je een brakke Triax schotel gebruikt...sorry Sprietje :D :D  kon het niet laten).

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, als het goed is heb je met een schotel van 120cm (in werkelijkheid 105cm) toch geen last van een satelliet die bijna 2,6 graden er naast staat want die zit op 0,85 graden al op de helft van het signaal.

En nee, beste Drs.IJzerbout, het gaat om een SAB-schotel schrijft topicstarter.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nee, beste Drs.IJzerbout, het gaat om een SAB-schotel schrijft topicstarter.

 

 

 

is dat geen Triax clone of OEM?  :D :D :D

 

@Pieterr...je hebt nog niet verteld wat je lokatie is.  Als je ergens in Scandinavie zit dan werkt het niet. Maar in NL of B moet het echt goed werken.

Dishpointer is een hele goede hulp voor het africhten van je schotel. Deze site geeft ook de skew aan voor iedere lokatie en satelliet positie.   http://www.dishpointer.com

Er is ook een App voor.  Werkt zelfs op mijn BlackBerry... :)

 

De MBC transponder op BADR 4 (BSS) is tot in midden Engeland goed te ontvangen en zeker met 1,20 mtr.

Van BADR 5 (Maghreb) komen geen positieve ontvangstrapporten uit Europa.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, sorry. Ik zit tussen Schagen en Heerhugowaard, Noord-Holland. Latitude 52,737123 en Longitude 4,858017. Ik zie dat ik voor het overgrote deel kanalen meepik van 28,2 Oost als ik een scan doe, maar als ik hem dan naar west laat stappen is meteen het signaal op bijvoorbeeld Qatar tv na de eerste stap al weg. De elevatiehoek aan de schotel is ingesteld op 29,7. En de hoek op de diseq motor dus op 52,7. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb moet dezelfde hoek als de schotel hebben als deze draaibaar is opgesteld, dus gewoon precies verticaal t.o.v de schotel..

 

Lnb uit trekken op de houder dus zover mogenlijk van de schotel geeft meestal het beste signaal resultaat.

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ik voor het overgrote deel kanalen meepik van 28,2 Oost als ik een scan doe, maar als ik hem dan naar west laat stappen is meteen het signaal op bijvoorbeeld Qatar tv na de eerste stap al weg. 

 

Dus je hebt wel gewoon ontvangst op 26,0 Oost. Het is heel normaal als je een blindscan doet op 26,0 Oost dat je op jouw locatie alle zenders van 28,20/28,35 Oost dan meepikt. Gewoon alleen op deze frequenties scannen.

http://nl.kingofsat.net/sat-badr4.php

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pieterr

Op jou locatie heeft de 4,8 oost een elevatie van 29,77 graden.
Als jij de rotor op 52,7 graden hebt ingesteld wat overigens correct is, dan staat de pijp van de rotor schuin. Hoe is het dan mogelijk dat jij de elevatie van de schotel toch op 29,7 graden hebt staan? Dan staat de schotel toch veel te ver omhoog gericht?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, sorry. Ik zit tussen Schagen en Heerhugowaard, Noord-Holland. Latitude 52,737123 en Longitude 4,858017. Ik zie dat ik voor het overgrote deel kanalen meepik van 28,2 Oost als ik een scan doe, maar als ik hem dan naar west laat stappen is meteen het signaal op bijvoorbeeld Qatar tv na de eerste stap al weg. De elevatiehoek aan de schotel is ingesteld op 29,7. En de hoek op de diseq motor dus op 52,7. 

 

Een schotel van 1,20 mtr moet zo´n kleine openingshoek hebben dat 28,2° oost en 26° oost duidelijk van elkaar gescheiden worden.

Ik twijfel dan ook dat je schotel niet vormvast is. Dus krijg je het niet voor elkaar, dan moet je echt de fout in de kwaliteit van de schotel zoeken.

 

Met mijn 1,20 mtr. Prime Focus schotel kan ik zelfs de satellieten op de positie 52,5° (Yahsat 1A) oost en 53° oost (Express AM) van elkaar scheiden. Het is moeilijk, maar mogelijk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Beverwijk heb ik op een triax 110 of 1 m ook badr dus het kan wel, het is alleen kritich afstellen.

wel Sirius instellen op 4.8 en niet op 5 graden oost.

 

Wat je ook kan doen ter controle is even door draaien naar 28,2 en kijken of je bij Astrra 2 op zwakke

transponders ook optimaal signaal hebt. Dan ook de schotel even bewegen om te kijken of deze perfect staat uitgericht.

 

Bij een zwakke signaal transponder de lnb voorzichtig losjes in de houder zetten en recht uit trekken of induwen voor optimaal signaal.

 

Vergeet niet te controleren of je schotel exact op de nul lijn, dus op nul graden van de motor is afgesteld.

 

Uit ervaring weet ik als je de vleugelmoeren van de triax aandraait dat deze een stukje naar de kant van de vleugelmoer wordt weg getrokken. Het zijn kleine beetjes, maar wel belangrijk.

 

Ook even twee draadjes onder een hoek vvan 90 graden om de schotel spannen of deze nog recht is en niet getordeert.

 

Het zou moeten werken nu op 26 oost 11.919 H , Testen en succes! .. ;)

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Beverwijk heb ik op een triax 110 of 1 m ook badr dus het kan wel, het is alleen kritich afstellen.

wel Sirius instellen op 4.8 en niet op 5 graden oost.

 

Die 0,2° maken het sop van de kolen niet vet.

Verder moet je er ook rekening mee houden dat als je het onderste uit de kan moet of wilt halen, het heen en weer schuiven van de LNC in zijn houder frequentie afhankelijk is. Met andere woorden, de lage Ku band frequenties zullen een ander resultaat opleveren dan de hoge Ku band frequenties.

Is er met geen enkele mogelijkheid meer uit te halen dan kun je nog wat experimenteren met een andere (hopelijk betere) LNC.

Mocht de mast van de schotel niet geheel in het lood staan, dan is dit met de inclinatiehoek van de schotel te corrigeren.

Maar als je op 28,2° oost werkelijk loeiharde ontvangst hebt en 2,2 graden meer naar het oosten nog maar nauwelijks ontvangst hebt, dan is er wat anders aan de hand. Bijvoorbeeld dat er bomen, takken of andere obstakels in de weg staan.

Nog een mogelijkheid is dat als het LNC signaal door de rotor gevoerd wordt hier ook het probleem kan liggen.

Ik zou ten alle tijden, om te kijken of er meer uit te halen is, de LNC rechtstreeks op de ontvanger aansluiten zonder de lus door de rotor. Dan tijdelijk de schotel met de hand op BADR 26° oost africhten.

Ik ben nooit een voorstander van deze methode geweest. Kan zijn dat het op sterke satellieten werkt, maar bij zwakke satellietsignalen een bron van ergernis. Althans voor mij.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...