Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geachte

Ik heb een oude nad receiver model 120 uit 1975.

Receiver klinkt super zeer mooi apparaat.

Helaas heeft de radio op fm soms geen stereo.

Bij sommige zenders met de tuning knop(analoge tuner) wat op en neer te draaien en /of de mono stereo knop in en uit te drukken gaat de stereo soms aan.

Als hij stereo ontvangt klinkt hij super en ook is kanaal scheiding prima.

Perfect geluid in stereo!

Alleen bij de meeste zenders geen stereo.

Iemand een idee waar ik deze fout moet zoeken?

Afregeling fm tuner of mf?

Of Misschien dat het decoder ic kapot is?

Is niet zo duur dus het is de overweging waard om deze eens te vervangen (kost 8 euro)

De stereo decoder is gebouwd rondom het ic SN76116 en heeft geen afregelpunten.

Ik heb het schema van de model 140...lijkt ongeveer gelijk van opbouw dan mijn 120.

Iemand advies of raad?

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

Geplaatst:

Misschien met een fohn en koelspray op zoek gaan naar de schuldige? Meestal is dit een IF-transformator met een ingewerkt buiscondensatortje, na een paar jaar beginnen deze condensatoren te oxideren waardoor de afgestemde kring in frequentie verloopt zodat de indicatie "tuned" en "stereo" naast de frequentie lijkt te zitten. 

Geplaatst:

Hallo

Klopt dat probleem is bekend... Heb ik al vele van gerepareerd afregeling van het mf...

Bij digitale tuners.... Geen tuned of stereo of hij tuned wel maar 50kc te hoog.....

Maar nog nooit bij een analoog type meegemaakt!!

Helaas dat ik ook geen exacte schemas heb voor mijn 120 de schemas heb ik voor de nad 140!

Dus zomaar wat draaien kan ik niet doen.

Heb ook gelezen dat de nad 140 en 160 modellen problemen hebben met stereo ontvangst en dat dan 3 potmeters ingesteld (geen trimmers!!)moeten worden in de FM IF.

Ik ga ervan uit dat mijn 120 gelijk is aan de 140 en 160 modellen en dat alleen het uitgangs vermogen van de versterker verschil is.

In het artikel wat ik heb gelezen markeerde die meneer de oorpronkelijke stand en ging daarna voorzichtig draaien aan de 3 potmeters....

Wat natuurlijk niet de goede gang van zaken is...

Maar wat wil je anders zonder service manual?

Dreambox 8000 HD PVR / Dreambox 7025 / Humax IRCI-5400 Z

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...