Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Quad-lnb's zijn zo'n 50% duurder dan Quattro-lnb's.
Bovendien bespaar je met een multiswitch 4 stuks 4/1 diseqc-switches.

Kijk, het prijsverschil zit hem in de switch die in een Quad-lnb zit, de switch die moet schakelen tussen de hoge en de lage band en tussen horizontale en verticale polarisatie. Zo'n Quad-lnb wordt ook wel Quattro-switch-lnb genoemd, zie hier: https://www.technisat.com/de_DE/UNYSAT-Universal-Quattro-Switch-LNB/352-2749-1728/
Een Quattro-lnb heeft zo'n switch niet.

• Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

Sprietje, wordt er dan voor een quad en waarschijnlijk alle andere lnb's met meer dan 1 uitgang een Quatro als BASIS gebruikt, voor de opbouw van zulke lnb's.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Ook al heeft de lnb maar één aansluiting, dan nog zit er een switch in die moet kunnen schakelen tussen de hoge- en lage band en horizontale en verticale polarisatie.
Betreft het een lnb met meer aansluitingen, dan moeten er meerdere switches in zitten. Elke aansluiting moet immers kunnen kiezen tussen de vier kwadranten.

Geplaatst:

Nou! Dank heren. Ik ben een stuk wijzer geworden. 

Nog een kleine vraag, kan ik zo,n multiswitch rechtstreeks op de ontvangers aansluiten (VU+ solo 2 als twin receiver en VU+ zero)?

Geplaatst:

Ja, je kunt de 8 aansluitingen aan de onderzijde van de afbeelding rechtstreeks aansluiten op je satellietontvanger.
Er staan in de afbeelding wel aansluitdozen afgebeeld maar dat is alleen nodig omdat er behalve de vier quattro-lnb's ook een terristrische antenne (Digitenne en/of eventueel FM-antenne) of kabelsignaal is aangesloten op de multiswitch. Je zult in dit geval de signalen in de woonruimte eerst weer moeten splitsen in satellietsignaal, TV-signaal en radio-signaal.
Maar als je die antenneaansluiting niet gebruikt en dus alleen de lnb's hebt aangesloten, kan de coaxkabel op de uitgangen rechtstreeks naar de satellietontvanger.

post-60869-0-42633100-1437671115.png

Geplaatst:

Je moet er wel rekening mee houden dat je met deze multiswitch 16 coaxkabels naar binnen moet voeren. Je kan de multiswitch eventueel wel buiten in een spatwaterbestendige kast zetten maar er moet dan wel 230V aanwezig zijn.
Om de draad niet kwijt te raken met al die aansluitingen, kun je eventueel gekleurde coaxkabel nemen.

post-60869-0-77957800-1437676904_thumb.jpg

Geplaatst:

Daar houd ik wel rekening mee. Het berteft een woning in aanbouw, dus ik laat appart leiding, via een dakdoorvoer, trekken naar de meterkast.

Geplaatst:

Als het toch allemaal nog aangelegd moet worden, dan is het zeker een optie om een eventuele kabelaansluiting van het kabelbedrijf ook op de multiswitch aan te sluiten. Het is dan aan te bevelen en wel zo netjes dat je in de diverse ruimtes inbouwdozen gebruikt waar je de TV op aan kunt sluiten.
Er bestaan inbouwdozen met 1 sat aansluiting, TV en radio en er bestaan inbouwdozen met 2 sat aansluitingen, TV en radio, zie de bijlages.

post-60869-0-75262200-1437685961.jpg

post-60869-0-62291800-1437685966.jpg

post-60869-0-01508400-1437685981.jpg

Geplaatst:

Dat klopt, maar hoe doe ik met de twin receiver? Is deze wel aan te sluiten op zo'n contactdoos, ?Want er gaat maar 1 kabel naar de contactdoos.

Geplaatst:

Nee PopkeJan, als je goed kijkt naar de tweede afbeelding, dan zie je twee pijltjes omhoog staan. Er moet dus twee maal een coax vanaf de multiswitch op de inbouwdoos aangesloten worden.

Geplaatst:

En nog iets dat belangrijk is, wijs er de installateurs alvast op dat ze kabels gebruiken geschikt voor satelliet ontvangst.

Met de goedkopere coax kabel uit bijvoorbeeld een doe het zelf winkel, daar krijgt men enorme verliezen op, dat is wel het laatste wat je wil.

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Hey Sprietje,

Ik zat inderdaad ook aan contactdozen te denken. Ik dacht dan naar die twee ook maar 1 coax ging. Dit is echt ideaal.

Mebo 870, geen goedkope troep voor mij. Ik ga gelijk voor iets goed. Ik zat inderdaad ook naar die 4G-Proof coax te kijken, maar dieis niet uv-bestendig. Hooe zien jullie dat mannen? Als jullie zeggen dat uv-bestendigheid geen pre is, ga ik ervoor. Als het een pre is wil ik voor deze (zie onderstaande afbeelding) gaan. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen