Ga naar inhoud


Wat spelen met DVB-T ontvangst.


astro iris

Aanbevolen berichten

Zoals je ziet heb ik de antenne verticaal opgesteld, alhoewel de Franse zenders horizontaal uitzenden. Maar de Waalse zenders zenden verticaal uit en die komen normaal het zwakst binnen, Nu zijn die goed verticaal en de Franse zenders komen sowieso sterk binnen. Met versterker zouden de zenders van antenne Bovigny ook maximaal kunnen binnenkomen. Egem is verticaal en ook daar geen probleem. Zal volgende week eens proberen met versterker wat dat geeft.

Voor de Engelse zenders weet ik het niet, ik denk dat met de antenne binnen dat niet zal lukken. Welke norm van DVB-T die uitzenden ben ik het antwoord schuldig, dat laat ik over aan de kenners hier op de lijst.

 

post-44192-0-14162400-1437767311_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

de Britten gebruiken dezelfde DVB-T norm als het vaste land. ze zijn dus perfect te ontvangen op het vaste land. bij analoge TV was er inderdaad een verschil, de frequentie van het geluid was anders dan bij ons.

als het weer meezit dan reiken ze zelfs tot Gent. Christal Palace Londen is dat meestal, soms sudbury maar die heeft dezelfde frequenties als Telenet/norkring.

met een buitenantenne horizontaal gepolariseerd zou je toch veel kans hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi Astro Iris ! Prima resultaat.

Zoals ik al eerder melde , gewoon de antenne verticaal opstellen voor de Waalse zenders en de Franse zenders + Egem komen ook binnen.

Ben wel benieuwd indien je een versterker aan je (bruine) bevestigingsmast hangen gaat hangen wat je nog meer kan binnenhalen. Jaren geleden had ik in mijn geboortedorp (Reningelst) een mast staan van 25 meter hoog staan met vijf antennes . De bovenste was voor Engeland (Dover) en juist eronder was voor Nederland (Goes). De ontvangst was wel niet iedere dag optimaal maar meestal had ik redelijke goede ontvangst , dit met speciale versterkers vlakbij de antennes die speciaal gemaakt werden voor die bepaalde kanalen voor o.a. Dover en Goes.

Ik lees op het Frans TNT forum dat meerderen ontvangst hebben hier juist over de grens van de zendmast uit Dover , zelfs Goes is ook mogelijk.

Zonder in detail te treden geef ik even de Franse link mee  van het forum , lees het rustig even , is heel interessant maar wel in de Franse taal.

 

http://tnt62.soforums.com/index.php

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag versterker aangesloten op antenne en.... geen signaal meer. Dan even handleiding van Metronic antenne bekeken en wat blijkt, in de handleiding staat dat je geen tweede versterker in serie kunt aansluiten , omdat de antenne dan geen 5 volt meer krijgt. Dus moet er toch een ingebouwde versterker in antenne zitten, vandaar waarschijnlijk dat ik van begin af al een heel goed signaal had, ondanks antenne binnen staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het nuttig is 2 versterkers na elkaar aan te sluiten, laat ik aan beroeps over, maar als je na je eerste versterker een power inserter steek, zal die dan alsnog de 5V krijgen, als je 5V zet op die power inserter.

post-40019-0-89788400-1437858682.jpg

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk hier zonder antenne versterker, maar wel met een signaalversterker binnen, aangezien er 4 toestellen zijn aangesloten op DVB-T.

 

De meeste zenders geven meer dan 90 % signaalsterke, ook bij slecht weer geen uitval.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Vandaag versterker aangesloten op antenne en.... geen signaal meer. Dan even handleiding van Metronic antenne bekeken en wat blijkt, in de handleiding staat dat je geen tweede versterker in serie kunt aansluiten , omdat de antenne dan geen 5 volt meer krijgt. Dus moet er toch een ingebouwde versterker in antenne zitten, vandaar waarschijnlijk dat ik van begin af al een heel goed signaal had, ondanks antenne binnen staat.

 

Hoi Astro Iris. Het zal wel zijn dat de johansson versterker die ik je gisteren meegaf niet gaat in combinatie met deze antenne.

Jou antenne heeft bij nader inzien toch een ingebouwde versterker wat je een versterking geeft met een gain van 45 db.

Wel leuk dat je dit even hebt willen testen , zo leren we ook bij. Het bijplaatsen van een extra versterker is bij jou dus zinloos. Bovendien wat je nu reeds ontvangt op de zolder is reeds prima , ik denk niet dat je nog zenders meer kan ontvangen.

Heb nog even verder opgezocht en wat info gevonden omtrent deze antenne ( zie bijlage ) . Mooie antenne voor een dergelijke lage prijs.

p570755-1.pdf

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk hier zonder antenne versterker, maar wel met een signaalversterker binnen, aangezien er 4 toestellen zijn aangesloten op DVB-T.

 

De meeste zenders geven meer dan 90 % signaalsterke, ook bij slecht weer geen uitval.

Inderdaad ook mooi resultaat, gezien afstand tot zendmast toch enkele kms verder is dan van hieruit. Ik heb geopteerd voor deze antenne gezien ik ze liever binnen plaatste en dat bleek dus een goede keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Deze morgen even uit pure interesse mijn "bierblikantenne" op zolder wat van plaats veranderd , gewoon een twintigtal centimeter verplaatst naar links tegen rand van de vensterkast in de hoop ontvangst te krijgen op de Waalse kanalen van Doornik. Enkel gebruik gemaakt van een johansson 7320 regelbare breedbandversterker ,deze op 35 db , gezet en een voeding van 24 volt. Daarna rechtreeks naar de Samsung TV. Groot was mijn verbazing toen ik een scan uitvoerde dat ik kanalen binnenkreeg op kanaal 56 (Doornik).

Het resultaat was geweldig na de scan. Gevonden : 62 digitale kanalen , 47 TV en 15 Radio. Op alle FTA zenders , prachtig beeld. Zelfs meerdere Franse zenders in HD kwaliteit.

Na het checken met de signaalmeter op alle zenders , signaalkwaliteit 100% . De signaalsterkte varieert volgens de ligging van de zendmasten.

Signaalsterkte , Egem : 100% , Catsberg 100% , Bouvignies 92% en Doornik 86%.

 

Ter info , ligging tot de desbetreffende zendmasten uit mijn woonplaats ( in vogelvlucht )  :  Catsberg 9 km , Egem 42 km , Doornik 54 km en Bouvignies 58 km.

 

Dit alles zonder een speciale DVB-T antenne ! Gewoon een zelfgemaakte "bierblikantenne" mooi verpakt in een stuk afvoerbuis , het oogt mooi , het kost praktisch niets , heb het genot gehad om er twee te mogen nuttigen en vrouwlief is tevreden want er slingert nergens nog een zoveelste antenne op het dak of rond de woning.

 

Hierbij enkele screenshots die ik genomen heb.

 

post-37533-0-42380900-1439469844.jpg

post-37533-0-06293800-1439469859.jpg

post-37533-0-51865500-1439469883.jpg

post-37533-0-25281700-1439469895.jpg

post-37533-0-84549300-1439469906.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi resultaat, maar vanavond tijdens onweer had ik toch uitval op Bouvigny en wat beeldstoringen op Doornik. Tijdens een hevige bliksem viel signaal kwaliteit een fractie van een seconde op 0% en dan terug op 100%. Trouwens tijdens hevig onweer (16l in half uur) ook een paar minuten uitval op satelliet. Maar toen heb ik wijselijk alles uitgedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Britten gebruiken dezelfde DVB-T norm als het vaste land. ze zijn dus perfect te ontvangen op het vaste land. bij analoge TV was er inderdaad een verschil, de frequentie van het geluid was anders dan bij ons.

als het weer meezit dan reiken ze zelfs tot Gent. Christal Palace Londen is dat meestal, soms sudbury maar die heeft dezelfde frequenties als Telenet/norkring.

met een buitenantenne horizontaal gepolariseerd zou je toch veel kans hebben.

 

Kan je ook zeggen op welke lengte/breedtegraad die gericht moet worden ?

Mijn locatie is de buurt van Oostende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanavond tijdens onweer had ik toch uitval op Bouvigny en wat beeldstoringen op Doornik. Tijdens een hevige bliksem viel signaal kwaliteit een fractie van een seconde op 0% en dan terug op 100%

 

Ja , hier ook hoor. Even vlug gekeken tijdens de eerste bliksemsflitsen en tromgeroffel . Het signaal daalde enorm , maar het weer was ook uitzonderlijk slecht in de streek rond Doornik en vooral in de streek van Cambrai. Daar is een kleine ravage aangericht. Heb daarna ook wijselijk mijn installaties ( ook schotelontvangst ) van het net afgesloten.

De atmosferische toestanden bepalen dus enorm de ontvangst van DVB-T ontvangst ook heb je een antenne op zolder. Zo ook met de ontvangst i.v.m. Dover , het kanaal is toch redelijk breed en wekelijks zijn ze daar geplaagd van atmosferische toestanden die wij op het vaste land niet opmerken. Het kanaal werkt ook als een "trekschouw" , vandaar dat de ontvangst vanuit Dover enorm wispelturig is.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Britse zenders is Christal Palace en Sudbury veel te ver. Ontvangst is mogelijk via Dover.

Afstand naar Poperinge , +/- 100 km , naar Oostende iets meer.

Jaren geleden had ik  vanuit Poperinge er geen probleem mee , enkel is de ontvangst ontzettend afhankelijk van de atmosferische situatie op het kanaal enerzijds , anders is het ook zo dat de Britse zendmasten vooral hun zendrichting ( en zendkracht )  afstemmen op het binnenland . Maar met een goeie buitenantenne is het in Noord Frankrijk en het grootste deel van de Westhoek wel te doen.

Specifiek voor deze zenders van Dover maakt Unitron uit Poperinge ( Johansson ) antenneversterkers.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dover_transmitting_station

post-37533-0-58563800-1439544805_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...