Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo zelfbouwers, modifyers, en wie zich nog geroepen voelt,

Hier mijn vraag.

Ik heb een triple LNB welke op een triax schotel van 64 cm, maar ook op een schotel van 78 cm de volgende sats goed weet binnen te halen.

Astra 1, Astra 2, en Astra 3.

Dus voor de zenders die voor ons in Vlaanderen,maar ook in Nederland belangrijk zijn, en tevens de A 2 voor de Engelse zenders.

Nu heb ik een Satenne R2 welke normaar een vierkante schotel van 68 cm heeft, omgebouwd, en deze schotel er af gehaald, en vervangen door een 78 cm van Triax.

De originele LNB arm heb ik enkel een beetje moeten aanpassen wat de hoek betreft tov de schotel betreft, en klaar.

Maar nu is het zo dat ik graag de genoemde triple LNB er op zou zetten, want die doet het daar dus ook goed op.

Geen probleem dus zou je zeggen, maar niets is minder waar.

Het is met name zo dat de LNB een beetje groter is naar onderen toe, met als gevolg, dat deze bij het openen, en het sluiten tegen de behuizing van het aandrijfsysteem van de Satenne zou komen, en dus schade aanrichten aan de behuizing, maar zeker ook aan zichzelf.

De vraag is dus eigenlijk tweeledig.

A, Is er iemand die afbeeldingen heeft van de Triple zoals deze er vanbinnen uitziet?

B, Is er iemand die weet heeft van het bestaan van een triple LNB voor de genoemde sats, en meerdere aansluitingen, maar,  waar bvb de bouw zo is dat deze wel op de aangepaste Satenne zouden kunnen passen?

De satenne kan je bvb hier zien

op 1:02 kan je zien dat dan pas de arm begint los te komen van zijn rustpositie, en dus bij gebruik van een LNB die lager komt zoals de genoemde triple tegen de body gaat strijken. Met een beetje moeite kan je op 1:16 zien dat de coax bijna recht op recht uit de draagarm komt en zo zonder veel afbuigen en met behulp van een 90° F-connector male/female naar de LNB gaat, om ook daar geen hinder te ondervinden van bvb een bocht die anders in de coax kabel zou zitten. Daar ik zoveel mogelijk info wens te vinden, kan je deze post ook op andere fora vinden, indien ik U tweemaal hetzelfde laat lezen, sorry daarvoor, maar ja, het heeft zijn redenen.

Mvg,

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Geplaatst:

Beste Denisdaf

Een aantal vragen.

Waarom heb je de bestaande rechthoekige schotel vervangen door een Triax 78?
Waarom heb je de lnb-arm aan moeten passen en wat heb je precies aangepast?
Het is een automatisch zoekende schotel. Waarom vindt je het dan nodig er een triple-lnb op te zetten?
Wil je persé meerdere aansluitingen hebben of is een enkele aansluiting ook voldoende?

Geplaatst:

Beste Denisdaf

Een aantal vragen.

Waarom heb je de bestaande rechthoekige schotel vervangen door een Triax 78?

Waarom heb je de lnb-arm aan moeten passen en wat heb je precies aangepast?

Het is een automatisch zoekende schotel. Waarom vindt je het dan nodig er een triple-lnb op te zetten?

Wil je persé meerdere aansluitingen hebben of is een enkele aansluiting ook voldoende?

Allemaal goede vragen.

1) Rechthoekige gaf me niet de voldoening van de goede ontvangst. Weet bij deze dat de R3 van Satenne ( Mobilsat ) gebouwd is mede door mijn meldingen aan hen dat ik de R2 had voorzien van een Triax 78 en dat dit betere resultaten gaf.

2) Aanpassing was nodig omdat het brandpunt bij de rechthoekige elders ligt dan bij de triax zoals die er bij mij op saat.

3) Ik wil terzelfdertijd Astra 1 Astra 2 EN Astra 3 op ontvangen. Nu staat er een monoblock op voor Astra 1 en Astra 3, dat wil ik dus uitbreiden met de mogelijkheid ook Astra 2 te onvangen zonder opnieuw te moeten laten zoeken, en dus de andere niet kan ontvangen.

Eén en ander heeft gewoon te maken meyt het feit dat ik bvb iets wil opnemen van bvb Astra 1 en kijken naar iets op Astra 3.

Net zoals thuis met mijn vast systeem. Derhalve gaat er ook een VU+ Duo² aan gekoppeld worden.

4) Meerdere aansluitingen zijn nodig om het in punt drie reeds aangegeven kijken en opnemen.

Maar dan niet dat er slechts enkele te bekijken zenders zijn als je er eentje aan het opnemen bent, maar allemaal.

Nu heb ik een Sab Mini Titan 4800 aanhangen, maar die gaat dus vervangen worden door de genoemde VU+ Duo²

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

• Moderator
Geplaatst:

Naarmate je verder zuidelijk reist met je schotel zal de onderlinge afstand tussen de koppen steeds meer afwijken.

Dit gaat dus niet werken in Zuid-Europa.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Naarmate je verder zuidelijk reist met je schotel zal de onderlinge afstand tussen de koppen steeds meer afwijken.

Dit gaat dus niet werken in Zuid-Europa.

Daar waar het voor mij belangrijk is werkt het nog steeds hoor.

Ik probeerde het met een originele triax 78 cm en daarop een triple zoals gezegd.

Ik ga meestal met de wagen waar die opstaat tot ongeveer 45° N, en naar het noorden tot ongeveer 53°. Daartussen gaat het geen of weinig problemen geven.

Geplaatst: (aangepast)

Als ik het dus goed begrijp, heb je de lnb-arm van de vierkante schotel gebruikt voor de Triax 78 die je nu gemonteerd hebt.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je deze vraag geplaatst hebt in het Elektronica hobby hoekje.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Als ik het dus goed begrijp, heb je de lnb-arm van de vierkante schotel gebruikt voor de Triax 78 die je nu gemonteerd hebt.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je deze vraag geplaatst hebt in het Elektronica hobby hoekje.

Klopt,

Reden om het hier te plaatsen is om te weten te komen, of de genoemde trip^le LNB die ik er graag zou opzetten, aanpasbaar is zodat hij niet zo laag uitsteekt, of, of er een LNB bestaat met dezelfde eigenschappen als de genoemde triple maar dan veel minder naar beneden uitgebouwd is. De LNB die ik bedoel om, indien mogelijk om te bouwen is deze, TRIPLE BLOCK LNB A I, A II & III TV VLAANDEREN 64 & 78 cm

Deze heb ik er nu opstaan, Phantom Prima Univeral 4.3 Three Block LNB, die is wat bouw betreft dus onderaan veel minder naar beneden uitgebouwd.

Doch, zoals gezegd enkel voor A1 en A3 ontvangst (terzelfdertijd)

Geplaatst:

Zo werkt dat natuurlijk niet. Elke schotel heeft met zijn afmetingen een bepaalde brandpuntsafstand. Je kunt dus niet zomaar een grotere schotel monteren met de lnb-arm van de kleinere schotel.
Mogelijk is die triple-lnb wel te monteren op de originele schotel maar dan moet ik wel maat "X" bij de originele schotel weten.

post-60869-0-13725100-1437865875_thumb.png

Geplaatst:

Zo werkt dat natuurlijk niet. Elke schotel heeft met zijn afmetingen een bepaalde brandpuntsafstand. Je kunt dus niet zomaar een grotere schotel monteren met de lnb-arm van de kleinere schotel.

Mogelijk is die triple-lnb wel te monteren op de originele schotel maar dan moet ik wel maat "X" bij de originele schotel weten.

Als de triple LNB die ontworpen is voor de triax 64, maar ook werkt, en zelfs beter op de Triax 78, en ik heb in de praktijk ondervonden dat de dubbele werkt op een 78 maar geplaatst op de Satenne, met behoud van de draagarm, dan MOET de triple ook perfect werken in deze opstelling.

Ik ben je dankbaar voor de geposte afmetingen, maar de praktijk wijst hier uit dat een (samenraapsel) aanpassing van schotel op een bestaand systeem werkt.

Het enige wat ik diende te doen wat betreft de arm, is deze een beetje lager (of hoger dat weet ik niet juist meer) laten eindigen als punt welk het beste bleek te zijn voor ontvangst van A 1 en A3.

Ik rij er ondertussen reeds meer dan een jaar zo mee rond, en zelden problemen gehad wat ontvangst betreft. Gewoon net als bij een normale opstelling op een Triax 78 cm de LNB 11° gekanteld, klaar.

Geplaatst:

Hoi,

ik passeer elke dag een woning met een schotel tegen de muur.

Daar staat de LNB op zijn kop gemonteerd !? :)

Misschien dat het dan wel past, en hoef je enkel de instellingen aan te passen.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:

Je kunt zo'n triple-lnb niet aanpassen zodat het block horizontaal komt te staan i.p.v. verticaal.

Aan de duo-lnb die je nu hebt kun je een extra lnb aanhangen zodat het ook een triple-lnb is alleen heb je maar één aansluiting.

post-60869-0-60652400-1437904525_thumb.jpg

Geplaatst:

Hoeveel is maat X met de huidige schotel.

Ik ga proberen het morgen na te kijken, en laat je iets weten.

In elk geval reeds bedankt voor de medewerking om één en ander uit te vissen.

Geplaatst:

Hoi,

ik passeer elke dag een woning met een schotel tegen de muur.

Daar staat de LNB op zijn kop gemonteerd !? :)

Misschien dat het dan wel past, en hoef je enkel de instellingen aan te passen.

mvg

Dat kan, maar daar gaat het om een vaste schotel.

Hier is het een schotel die steeds open en dicht moet.

In beide gevallen staat dat grote uitsteeksel van de bewuste LNB in de weg.

Gewoon gaat hij tegen de body aan knallen, omgekeerd kan de schotel gewoon niet helemaal dicht.

Mvg

Geplaatst:

Klopt,

Reden om het hier te plaatsen is om te weten te komen, of de genoemde trip^le LNB die ik er graag zou opzetten, aanpasbaar is zodat hij niet zo laag uitsteekt, of, of er een LNB bestaat met dezelfde eigenschappen als de genoemde triple maar dan veel minder naar beneden uitgebouwd is. De LNB die ik bedoel om, indien mogelijk om te bouwen is deze, TRIPLE BLOCK LNB A I, A II & III TV VLAANDEREN 64 & 78 cm

Deze heb ik er nu opstaan, Phantom Prima Univeral 4.3 Three Block LNB, die is wat bouw betreft dus onderaan veel minder naar beneden uitgebouwd.

Doch, zoals gezegd enkel voor A1 en A3 ontvangst (terzelfdertijd)

Is het verhoogd plaatsen van de gehele unit niet een mogelijkheid om meer ruimte te creëren voor het bergen van zo'n Triple lnb ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...