Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, weet eimand de instellingen in pli 4.0 ( Vu+ ) om met een Spaum SUR 211 WSG (Uncommitted) .het volgende in te stellen. Ik heb de TripleLNB  op 28-23-19 E. en de DuoLNB  op 13-9 E. ( Deze werken/ontvangst met apart aangesloten op mijn Vu+Utimo met 2 S2 tuners  prima ) Maar ik wil/moet  dit nu aansluiten op een Vu+Solo met 1 tuner. Begrijp dat ik in tunerconfugiratie naar geavaceerd moet gaan. Daar het 1 meer is dan A/B/C/D. Maar dan komen er zoveel mogelijkheden dat ik er niet uit kom. Mogelijk dat men mij dit kan duiden.

Geplaatst: (aangepast)

Is het de triple-lnb van CanalDigitaal met vier aansluitingen of de triple-lnb van Inverto, de IDLM-SINM20-TRPMN-8PP met 1 aansluiting?

En wat voor een duo-lnb is dat. Is dat een 4,3 graden duo-lnb of een 4 graden monoblock?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Is het de triple-lnb van CanalDigitaal met vier aansluitingen of de triple-lnb van Inverto, de IDLM-SINM20-TRPMN-8PP met 1 aansluiting?

En wat voor een duo-lnb is dat. Is dat een 4,3 graden duo-lnb of een 4 graden monoblock?

Het zijn de duo en tripple van CanalDigitaal resp. 2 en 4 LNBuitgangen. De  interne Spaun 3 standen schakelaar heb ik op 1th Uncommitted Switch gezet. Ik weet dat dat zo moet. De Triple op uit 1 - 28-23-19 en de Duo op uit 2 13-9. Maar dan de instellingen dus 1.0 en 1.1  ennz.

Geplaatst:

OK, dus op de triple-lnb:
Astra 19,2 is A
Astra 23,5 is B
Astra 28,2 is C

Op de duo-lnb:
9e is A
13e is B

De diseqc-instelling op je ontvanger moet op 1.1 staan.
De Committed Spaun diseqc-switch moet op "Uncommitted Switch 1" staan.
Als je de triple-lnb op ingang 1 van de committed switch zet en de duo-lnb op ingang 2, dan worden de instellingen als volgt:

Uncommitted switch ingang 1
Astra 19,2 is AA
Astra 23,5 is AB
Astra 28,2 is BA
Uncommitted switch ingang 2
9e is AA
13e is AB

Waar ik reuze benieuwd naar ben is hoe jij deze twee blokken op een 60cm schotel wil monteren? De bedoeling is dat elke lnb naar het midden van de schotel gericht is anders kijken ze langs de schotel.
Heb je dat al gemaakt? Plaats daar dan eens een foto van.

Geplaatst:

Waar ik reuze benieuwd naar ben is hoe jij deze twee blokken op een 60cm schotel wil monteren? De bedoeling is dat elke lnb naar het midden van de schotel gericht is anders kijken ze langs de schotel.
Heb je dat al gemaakt? Plaats daar dan eens een foto van.

Spietje, het is met 2   64 cm  Triax schotels  van daar de Spaun Switsh

Geplaatst:

Ohhh, ja dan kan het.

En dank voor de uitleg, ga het morgen proberen. Zit nu im de tuin met glaasje wijn. net Spanje hier.

Geplaatst:

Het is gelukt en hierbij de volledige instellingen ( Vu+-openpli4 )

Configuratiemodus                                                   geavanceerd

Satelliet                                                                     9.0E ........               ( in dit geval )

LNB                                                                           LNB 2                     ( in dit geval )

Prioriteit                                                                     auto                        weet niet waar voor dit is maar is zo dus o.k.

LOF                                                                           Universeel LNB

Spanningsmodus                                                      Polarisatie

Verhoogd voltage                                                      geen

Tone modus                                                              Band

DiSEqC                                                                     1.1

snelle DiSEqC                                                           nee                         weet niet ....

Toneburst                                                                  geen

DiSEqC 1.0 commando                                            Poort A

DiSEqC 1.1 commando                                            Input 2                    ( in dit geval 13-9 E )

Commando volgorde                                                DiSEqC 1.1 DiSEqC 1.0. toneburst

DiSEqC herhalingen                                                 een                  

Herhaal sequence                                                     ja                            weet niet.....

Toneburst

Geplaatst:

Mooi dat je het voor elkaar hebt.

Ben je tevreden met de signaalkwaliteit?

Ja zeker, die is zeer goed tussen 23,5 en 19,2 = 4,3 en tussen 13 en 9 = 4.0 dus  een mishoek 0.15 graden per satelliet is prima te doen. Ik heb een beetje meer richting aan de 9 gr. gegeven daar die wat lastiger is. Er zit eigenlijk nauwelijks signaal verschil in ten opzichte van de 19,2-23,5 opstelling. De combinatie van de duo en triple (CD/Astra/Inverto ) LNB's met de 63 cm Triax is een zeer goed ontwerp en overtreft veelal grotere schotels met een single LNB *. Al met al is dit een heel goedkope oplossingom  5  belangrijke satelieten te ontvangen. Op een gegeven moment  had ik hier 6 Triax 64 cm scolels en 3 duo LNB's liggen aalemaal voor bijna niets. Dit omdat veel mensen zijn overgestapt naar andere ontvangst en zelfs ongebruikte exemplaren die CanalDigitaal voor € 5,= met muursteun en 20 mtr.  goede coax met aangezette connectoren heeft uitgedeeld. Enkele blijvenden op de sat. vervingen hun Duo voor een Triple. Dus dit moge duidelijk zijn.

* Je moet wel goed kunnen afstellen dat is een verhaal apart. In veel gevallen hangt de arm van de 64 cm Triax iets te laag. Een achterkant van een halve wasknijper aan de achterkant tussen de arm drukken zodat die een pietsje uit de drukker komt is net genoeg om met dan opniew afstellen een paar procent meer signaal te krijgen.

Geplaatst:

De Triax 64 heeft nog een probleem. De lnb-arm is eigenlijk 10mm te lang.
Als je een CanalDigitaal duo-lnb hebt, dan moet die altijd zo dicht mogelijk naar de schotel toe geplaatst worden om maximaal signaal te verkrijgen. Dat hadden tientallen mensen al gemerkt en dit was ook op veel plaatsen op internet te lezen.
Bij een ALPS-lnb is er bijna geen mogelijkheid om de lnb dichter of verder van de schotel af te zetten waardoor je geen optimale ontvangst hebt.
Als je 10mm van de aluminium lnb-arm af zaagt, kun je de duo- en triple-lnb's wel optimaal afstellen evenals de ALPS.
Een Inverto Black Ultra heeft zo'n lange hals, dat die wel ver genoeg naar voren te plaatsen is.

Geplaatst:

De Triax 64 heeft nog een probleem........

Eureka, dat zal het zijn Met de wasknijpertruuk komt de kop iets lager in het brandpunt van de schotel en door een stukje van de arm af te zagen ook. Ik ga dit dan ook eens uitproberen. Dan kan de knijper er uit en als het klopt kan het signaal nog iets verbeteren. Heeft die andere 64 cm schotel ( SAB ? ) vrijwel indentiek aan de Triax maar geen vleugelmoeren dit zelfde euvel? Daar heb ik er ook nog 2 van, die waren van de € 5,= aktie van CD. Overigens met die vleugelmoeren is het afstellen wel gemakkelijker. Je kan met eerst matig vast en signaalzoeker er bij ( ik gebruik een tv en de signaalzoeker van Pli ) met je hand links en rechts iets vaster/losser draaien en de balken op de tv in de gaten houden. Bij maxium vervolgen kruislinks elke vleugel  steeds een stukje evenveel aandraaien.

Geplaatst:

Ja, kijk uit. De schotels van de diverse merken lijken allemaal erg veel op elkaar maar er zijn verschillen, zie de bijlages van de Triax, Inverto en een SAB schotel.

post-60869-0-77715700-1439025959_thumb.png

post-60869-0-26115000-1439026032_thumb.jpg

post-60869-0-26287200-1439026058_thumb.png

Geplaatst:

Ja kijk uit.....

Duidelijk! Verder nog even doorgedacht, deze opstelling ( lees begin ) is goed te gebruiken samen met de Bigsat. Je kan dan daar zonder problemen b.v.16 en 7 E gebruiken. Natuurlijk dan wel een uncommitted met meer dan 2 uitgangen nodig.

Geplaatst:

Heb toch nog een groot proleem met de instellingen. ( 7 berichten hierboven ) Na susesvol inlezen van de 5 satellieten en als laatste 9 E, ben ik wat anders gaan doen. Toen ik later wilde zappen bleek dat ik alleen 9E kon ontvangen. In het configuratie menu geavanceerd blijkt de poort steeds als  de laatst ingestelde, standaart te zijn. Kom er niet achter hoe dit te veranderen.Er zitten een aantal instellingen in het menu waarvan ik niet weet waar ze voor zijn. Met de combinaties hiervan is het aantal mogelijkheden zeer groot en dus monnikkenwerk. Vandaar de vraag wie weet hoe.

B.v. Prioriteit                                 keuze:                    auto of  0(disabled)  of   1(lower than any auto ), 2 lower th....

dit gaat door tot 19064 highter than any auto.

B.v. DiSEqC herhalingen              keuze                     geen of één           

B.v. Herhaal sequense                  keuze                     ja of nee

Uiteraard druk ik niet op de blauwe knop ondeaan "als standaard instellen"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen