Ga naar inhoud


Hoor jij vleermuizen? Ultrasone geluiden


rolandroland

Aanbevolen berichten

Verschillende mensen hoor ik zeggen dat zij het geluiid van vleermuizen kunnen horen? Normaal gesproken moet dit niet kunnen omdat mensen ultrasoon geluid niet kunnen horen? Op het internet las ik dat de KU Leuven een onderzoek heeft gedaan dat zelfs mensen van middelbare leeftijd ultrasone geluiden kunnen horen? Men stelt vast dat mensen tot 20.000 hertz kunnen horen maar die getal blijkt dus niet zo absoluut te zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Onderleiding van een boswachter heb ik in de Kennemer duinen meegedaan aan een door de PWN georganiseerde vleermuistocht.

Deze boswachter had een apparaatje waarmee hij deze geluiden voor ons hoorbaar kon maken.

Ook waren er een paar kinderen van een jaar of tien bij die zeiden dat ze het ook zonder dat apparaat konden horen.

De boswachter probeerde dit uit en het bleek gewoon te kloppen.

Zelf kon ik op die leeftijd vroeger ook deze geluiden horen.

Dus het antwoord op je vraag is ja als je nog heel jong bent.

.

Als je op de onderstaande link klikt zal Google deze geluiden voor je opzoeken.

 

http://lmgtfy.com/?q=vleermuisgeluiden

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hoor (en soms zie) regelmatig vleermuizen.

Ze kunnen verschikkelijk schreeuwen.

Soms weet ik niet of ik een vleermuis hoor of een uil,

die kunnn ook enorm tekeer gaan.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot m'n 30e ging ik vaak met m'n lief bij schemering een park in om op een bank bij de vijver te genieten van o.a. de vleermuizen. We hoorden beiden heel duidelijk regelmatig een vreemd elektronisch hoog klinkend tsssing als ze langs vlogen. Het geluid was nergens mee vergelijkbaar, schitterend mooi. Ik kon in die tijd tot 20.000 Hz prima waarnemen. Het is soms eerder een communicatie dan de echo-locatie maar sommige soorten werken vanaf 15000 Hz.

Toen verhuisd naar een plek zonder vleermuizen. De laatste paar jaar komen ze hier ook, zie ze elke avond momenteel voor de ramen langs vliegen, maar ik hoor het geluid nu 35 jaar later niet meer, haal de 15000 net niet meer. :(

Kan natuurlijk ook nog een andere soort zijn.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger waren mijn oren ook uitmuntend, echter na mijn legerdienst was het liedje uit, onomkeerbare gehoorschade, ik kan nu zelfs geen gesprekken meer volgen in een luidruchtige omgeving, die hoge tonen om vleermuizen te horen zijn voor altijd weg. Aan alle jongeren en jongvolwassen op deze lijst, koester uw oren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die de vleermuizen horen, zullen de lnb's op de schotel ook wel horen. De oscillatoren in de lnb's maken ook een hoog piepend geluid. In de lnb's van de betere klasse zoals Inverto, is dempingsmateriaal aangebracht zodat je ze niet hinderlijk hoort piepen. Zie de bijlage van een CanalDigitaal duo-lnb die door Inverto gemaakt wordt.
Tja dat de vrouwen deze zelfklevende matjes niet mooi recht op de binnenzijde van de deksels plakken komt natuurlijk omdat ze er waarschijnlijk wel 100 in een minuut moeten aanbrengen.
 

post-60869-0-96899300-1439910803_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

1 april valt vroeg dit jaar. :D

 

Maar vroeger kon ik op straat lopend horen of er in huizen tv's stonden ingeschakeld.

En nee , niet het geluid uit de luidspreker, maar het piepen van de lijnoscillator op 15.625 Hrz.

 

Tegenwoordig piepen mijn oren zelf....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten kon ik de tv's niet horen, maar binnen wel... het scheelde wel van tv tot tv, want de ene had het echt heel irritant, terwijl het bij een ander merk minder sterk was.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België hebben ze onderzoek gedaan naar ultrasoon geluid. En het heeft werkelijk niets met 1 april van doen. Het is mij een doorn in het oog dat leerboeken leren dat we tot 20KHz kunnen horen dit terwijl ik zelf test heb gedaan waaruit blijkt dat iemand 25KHz ook nog kan horen.

 

Kamervragen in België

 

Onderzoek naar ultrasone geluiden in de publieke ruimten.
Japans onderzoek ("Investigation on high-frequency noise in public space") dat is voorgesteld op het "11th International Congress on Noise as a Public Health Problem" waarschuwt voor systemen van ultrasone geluiden die knaagdier afstotend zijn, het zogenaamde "Mosquito sound".
Meer en meer worden deze apparaten ingezet op publieke plaatsen, bijvoorbeeld bij restaurants en supermarkten. Deze ultrasone geluiden zouden niet onschadelijk zijn voor de burgers. Zeker kinderen en jonge werkkrachten zouden extra gevoelig zijn voor dit soort van geluiden. Uit metingen bleek dat het maximum van 120 dB in de onmiddellijke omgeving werd vastgesteld en nog 90 db op een afstand van 15 meter.
De daaropvolgende vragenlijst toonde aan dat iedereen die was blootgesteld aan de ultrasone geluiden deze konden horen en 50% hierbij een "onaangenaam" gevoel ervoer. Hierbij is dus waakzaamheid voor de volksgezondheid geboden.
1. Zijn er indicaties dat deze systemen ook in ons land worden verkocht?
2. Zo ja, bestaat er een inventaris van hoeveel van dergelijke systemen worden gebuikt?
3. Bestaat er in België onderzoek naar de gehoorschade die deze systemen bij mensen kan veroorzaken?










Antwoord op de parlementaire vraag nr. K179 van 24/03/2015 van de heer Geerts

Het Geachte Lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Ja, er worden inderdaad ultrasone dierenverdrijvers verkocht in België. Ze zijn vrij verkrijgbaar op de consumentenmarkt, bijvoorbeeld in doe-het-zelfzaken of op het internet. Ze kunnen zowel door burgers, restauranthouders als landbouwers worden gebruikt. 

2. Er bestaat geen inventaris van alle toestellen die zijn verkocht en in gebruik zijn, dit is ook niet mogelijk omdat het om vrij verkrijgbare consumentenproducten gaat. 
Mijn administratie heeft vorig jaar wel verkoopscijfers opgevraagd bij een marktonderzoeksbureau. Daaruit blijkt dat er in België ongeveer 9000 ultrasone dierenverdrijvers werden verkocht in de periode januari 2013 tot en met juli 2014 (via doe-het-zelfzaken en supermarkten). Online verkoop is niet in dit cijfer inbegrepen, dus kunnen we veronderstellen dat het totale verkoopscijfer hoger is dan het cijfer van het marktonderzoeksbureau.

3. Het is niet de gehoorschade die zorgen baart bij dit soort toestellen, maar de hinder die ze kunnen veroorzaken. Blootstelling aan voldoende “luid” hoogfrequent of ultrasoon geluid kan immers klachten veroorzaken zoals hoofdpijn, oorsuizen, duizeligheid en misselijkheid, die kunnen optreden na enkele minuten. Mijn administratie heeft de geluidsdruk van enkele ultrasone dierenverdrijvers laten meten (door Vinçotte, 2011). Deze studie toont aan dat sommige van deze toestellen de aanbevolen grenswaarde hiervoor (nl. 70 dB) overschrijden op een afstand tot 4 meter. Hinder is dus mogelijk, maar uit de resultaten verwachten we geen risico op gehoorschade. Geen enkele van de gemeten toestellen bereikt echter zulke grote geluidsdrukken als gemeten in de Japanse studie die u vermeldt, zelfs niet op een afstand van één meter.

Om meer te weten te komen over de mogelijke hinder, heeft mijn administratie een studie met vrijwilligers laten uitvoeren (door KU Leuven, 2014). Daaruit kunnen we besluiten dat het signaal dat het gebruikte toestel uitzendt, hoorbaarder is dan verwacht, zelfs bij frequenties boven de gekende hoorbaarheidsgrens van 20 kHz, en niet enkel bij jongeren maar ook bij mensen van middelbare leeftijd.

Het is dus belangrijk dat klachten over de hinder veroorzaakt door ultrasone dierenverdrijvers met de nodige aandacht worden behandeld. Mijn administratie zal deze resultaten meedelen aan de gemeentebesturen. Zo kunnen zij hiermee rekening houden in geval van klachten bij burenhinder, en indien nodig de installatie en het gebruik ervan reglementeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Ik testte jaarlijks kinderen van 14 tot 17 op hun bovengrens en enkelen waaronder m'n dochters kwamen boven de 20.000 Hz. M'n oudste kwam idd. tot ca 25.000 Hz.

Sommigen haalden de 12.000 net. Er is dus een enorme variatie tussen mensen onderling.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...