Ga naar inhoud


T90 toroidal 90 multibeam


haramo

Aanbevolen berichten

kan iemand me hiermee helpen? Vriend van mij heeft de genoemde schotel gekocht en geïnstalleerd maar krijgt geen ontvangst.

 

Nu wilt m ook kunnen opnemen en naar andere kanaal kijken en gaat dus nieuwe LNB's kopen.

 

De receiver ondersteunt 2 aansluitingen( waarin de coax kabel op aangesloten kan worden.

 

Hij wilt volgende satellieten ontvangen ( in België, stad Leuven, Ale een gemeente ernaast, kesselLo) :

 

7 oost ( eutelsat) , 13 oost ( hotbird) 19,2 ( Astra) , 23,5 ( Astra) 28,5 Astra.

 

 

Eerste vraag: welke LNB's ( qua kwaliteit en grootte) raad je aan ( genoeg signaal ontvangen, ook bij regen) en welke switch?

 

2 vraag: hoe moeten de LNB's geïnstalleerd worden? Ik heb alleen ervaring met gewone schotelantennes. Nu ik de. Kans krijg een t90 te installeren, wil ik dat best proberen.

 

Is dat dezelfde werkwijze ? Eerst 19,2 in midden dan richten dan vastzetten?

Daarna LNB's voor andere satellieten instellen?

Kan je ook vertellen wat de afstanden moeten zijn tussen de LNB's en hoeveel moet ik de LNB's draaien? En moet de stok( waarop de LNB's vastzitten een bepaalde positie hebben?

 

En plaats van LNB's is dat dezelfde als bij een gewone schotel: als je naar de achterkant van schotel kijkt: center 19,2, uiterst Links 13 (hotbird) , links van 19,2: eutelsat. rechts van 19,2: 23,5 dan 28,5 uiterst rechts.

 

En hoe maak je de T90 vast? Om windstoten aan te kunnen.

 

En hoe stel. Je de receiver in? Of dat blijft hetzelfde?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je goed kijkt staat er dat de schotel staat op 50.8851, 4.7357. Dat is  kessel-Lo. Toets die coördinaten maar in op Google Maps, dan zie je dat je tussen de Basisschool en Middenschool Ter Beuke Kessel-Lo, Paviljoen Iris Tennisclub Kessel-Lo, Zwembad Lessel-Lo enz. zit. Is toch wel goed dacht ik zo. ;)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en kan je de herberekening herdoen met volgende gegevens: 50.888955, 4.737184

 

Dat is preciezer (adres in google ingegeven en dan wat is hier geklikt) .

 

Ik wil zien hoe enorm dat zou verschillen van de eerste gegevens, kijken of dat nu echt uitmaakt.

 

Ik heb wel nog vragen over de inhoud, hoe ik dat moet interpreteren, die volgen nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus als ik de tabel begrepen heb en als mijn redenering klopt (installatie t90 idem als gewone schotel) dan zal ik eerst 19.2 zoeken: 161.61° azimuth, en dan elevatiehoek richten en zoeken: 30.20°, wat is lnb-justeringrail? L -1,6?

 

dan de rest van koppen instellen door alleen de lnb houde te bewegen en/of LNB koppen dichtbij elkaar of van elkaar te zetten?

 

zou je dat in cm's of mm  ten opzichte van de center (astra 19,2) kunnen beschrijven, want ik ben niet zo thuis met die graden. 

 

Onderste probeer ik de begrijpen: 

 

WaveFrontier elevatiehoek: 30.51° (centraale satelliet): betekent de centrale satellie dat ik toch niet astra 19.2 eerst moet instellen maar de gegeven imaginaire  centrale sateliet eerst instellen, vastmaken van schotel. maar die LNB mag daarna wel gebruikt worden voor astra toch hé, 

 

WaveFrontier azimutbereik: 21.35° (28.35° O -> 7.0° O) : ik begrijp hieruit dat eenmaal de schotel vast zit op de imaginaire, dat de schotel een ontvangst heeft van de satellieten tussen 7 oost en 28.35 oost. dan moet ik enkel de LNB's op juiste positie verschuiven  op de LNB houder en de lnb houder zelf  een duwtje geven omlaag of omhoog, zodat die schuin komt te staan.

 

WaveFrontier tilt-hoek (skew): 98.74°: dit is nieuw voor mij, 
 
 
Stelt U de scheeflagenhoek (skew) in door draaien van de schotel met 8.74° naar oosten.: is de azimuth niet reeds ingesteld? en dan nu weer wijzigen? gaat het hier om een andere onderdeel dat zo ingesteld moet worden?
 
Dat komt precies neer op de waarde 98.74° die U op de scala angegeven vind!!! (gezien van achteren) : dus als ik de schotel zo aanpas en van achter volg en dat komt om 98,74° te staan, dan is dat ook goed? dan moet ik niet meer kijken naar die tilt hoek of scheeflagenhoek?
 
hmm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste haramo

Positieberekeningen tot op twee cijfers achter de komma is al heel erg nauwkeurig en daar zul je al geen verschil meer in terug vinden. Tot op zes cijfers achter de komma is waanzin.
Hoeveel denk je dat de kromming van de aarde is op een paar honderd meter afstand?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste haramo

 

Positieberekeningen tot op twee cijfers achter de komma is al heel erg nauwkeurig en daar zul je al geen verschil meer in terug vinden. Tot op zes cijfers achter de komma is waanzin.

Hoeveel denk je dat de kromming van de aarde is op een paar honderd meter afstand?

 

Ok :-), got it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haramo vraagt: "Wat is lnb-justeringrail L -1,6?"
De rail is voorzien van markeringsstreepjes waar je de lnb-houders op af moet stellen. Die staan bijna 22mm van elkaar, zie de bijlage van de T55 waar de streepje van de rail goed te zien zijn.

Tilt-hoek is schotelskew en die moet je instellen om de rail op de juiste schuinte te krijgen zodat de lnb's de Clarkebeltboog volgt waar alle geostationaire satellieten zich op bevinden.
 

post-60869-0-03546900-1440087632_thumb.jpg

post-60869-0-18099700-1440087752.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

:-)

 

Ik heb da inderdaad reeds ontvangen van Sprietje.

 

Pdf aandachtig gelezen dezelfde dag ( avond laat begonnen en gedwongen gestop om 2:30 want moest er om 6u weer uit)

 

Dus was zeker interessant en is ook duidelijker geworden betreft de t90 in te stellen.

 

Alleen ben ik gestopt rond pagina 125 ( vanaf 120 wordt het belangrijkste meegedeeld , hoe instellen ). Niet alleen omdat het te laat was maar ook omdat ik dat spijtig genoeg niet direct kan toepassen op de t 90.

 

Ik heb liever dat de schotel bij mij is en elke stap zelf bekijken op de schotel.

 

Helaas zit de schotel al op appartementsgebouw en is niet toegankelijk. Vriend heeft namelijk toestemming gekregen om de schotel te installeren . Het is zelf de technieker of onderhoudsman die hem adviseerde de t90 te kopen. Normaal helpen de mannen met installatie van de schotel maar lukte hen niet ontvangst te krijgen.

 

Toen zeiden ze tegen vriend om iemand anders dat te laten doen.

 

Alleen dat zij erbij moeten zijn omdat niemand op dak kan komen plus moeten ze blijven tot ik klaar ben. Want had te maken met verantwoordelijkheid: als er iets op dak zou gebeuren dan is eigenaar verantwoordelijk.

 

Ik denk dat ik eerst ga afspreken om de t90 bij vriend zijn appartement te zetten, hij heeft een balkon. Dan kan ik rustig dat goed bekijken , daarna weer afspreken met de mannen en installeren.

 

Ik ga wel eerst een poging doen ( zien of de skew van de schotel goed staat, schotel correct in elkaar gezet of niet, ... ) om signaal te ontvangen. T90 staat al op dak en geïnstalleerd. Dus half uur proberen kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lang niet moeilijk maar het vergt wat voorbereiding, vooral de mastbuis moet loodrecht staan.
In geval je het niet 100 % doorhebt, bij de ingave op satlex.de, kan je altijd gaan spelen met de ingave van de satellieten.
in plaats van bovenaan de astra 28.2 oost in te vullen, vul daar een fictieve sateliet in "31.4 oost" dan krijg je een bereik van 31.4° O -> 7.0° O.
Hiermee wordt de astra 19.2 de centrale imaginaire sateliet, die lnb zet je maar al op de rail op positie 0.0
Daarna de elevatie van de schotel aanpassen naar 30.20° en uitrichten op de astra 19.2, daarna nog de tilthoek van de hele schotel instellen, tilt-hoek (skew): 99.73°,
als dat oke is kan je de lnb's gaan plaatsen op de posties die uitgerekend staan op lexsat, gezien vanachter de schotel is L -xx links van de centrale lnb en R xx uiteraard rechts    
Misschien handig om eens te gaan lezen op http://www.duwgati.com/wavefrontier/ daar staat een uitgebreide uitleg.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...