Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je zou 2 van deze zeer sterke kruisklem uit thermisch verzinkt materiaal voor buizen tot 60mm kunnen nemen. Eén plaats je boven op de horizontale ligger en één op de onderste horizontale ligger helemaal in de hoek. En dan een stuk dikwandige pijp van 60mm die beneden op de grond steunt en voldoende ver boven de balustrade uit steekt.
Zoek maar eens op Google met: Kruisklem versterkt 60/60

post-60869-0-33159000-1440254605_thumb.jpg

Geplaatst:

De schotel is "slechts" 157cm hoog.

En past toch in een doos van 1330 bij 1330 mm !

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Ja is goed dankjewel ik zal het op zoeken. Even off-topic. Kan ik met de BigBisat ook gelijk badr4 26E meepikken als ik kies voor 7E 13E 19.2E en 28.2E ?

Geplaatst:

Maar een Visiosat Big Bisat is maar vergelijkbaar met een 60cm schotel. Bovendien kunnen de lnb's niet dicht genoeg tegen elkaar want de afstand tussen de lnb's hart op hart moet maar 29mm zijn.

• 5 maanden later...
Geplaatst:

Die smalle houders kunnen ook niet dichter dan 33mm van elkaar. Je moet dan al extra smalle lnb's nemen en een beetje smokkelen op de afstand.

En de versterking van de Big Bisat is volgens de fabrikant 36dB bij 12,625GHz.
Een Triax 64 geeft 35,8dB bij 11,7GHz, dat is 36,46dB bij 12,625GHz. Dat is dus bijna 0,5dB meer dan de Big Bisat. Maar goed laten we over die 0,5dB niet moeilijk doen en gewoon zeggen dat de versterking van de Big Bisat gelijk is aan een schotel van 60cm.

Geplaatst:

Oke Sprietje, helder antwoord.

Toch geeft de BigBisat, mits perfect uitgericht een gigantisch goed signaal af en is beelduitval door regen zeer sporadisch te noemen. Is dat ook met een Triax 64 het geval die primair staat uitgericht vraag ik me af? Zou het kunnen zijn dat kunststof schotels met regen andere reflectiewaardes hebben dan staal of aluminium?

Wie weet dat?

Geplaatst:

Ook een Triax 64 valt bij de eerste de beste regenbui niet uit als die prima is uitgericht.
Bij een multifocus schotel moet je niet het totale schoteloppervlak vergelijken met het oppervlak van een normale schotel.
Multifocus schotels zijn altijd breder dan ze hoog zijn behalve bij een Wavefrontier maar dat heeft een andere reden.
In feite kijkt elke lnb die op een multifocus schotel gemonteerd is naar een ander deel van de schotel alsof er een hele serie schotels overlappend naast elkaar staan. Hierdoor krijg je dan ook een brandlijn i.p.v. een brandpunt waar de lnb's moeten staan. Wil je op het zicht een multifocus schotel vergelijken met een gewone schotel, dan moet je de hoogte van de twee schotel met elkaar vergelijken. Een Big Bisat is 70cm hoog, dat is 5cm meer dan een een Triax 64.
Een Big Bisat zal in het midden dan ook iets meer signaal geven dan een Triax 64 maar aan de zijkanten niet omdat je dan signaalverlies krijgt omdat de signalen schuin op de schotel vallen. Dat is natuurlijk bij een gewone schotel waar je een multirail op plaatst ook zo.

Wat betreft de reflectiewaardes van een smc-schotel:
Bij een kunststof schotel werkt een hele fijne gazen mat midden in het composiet materiaal als reflector. Het composiet materiaal wordt op den duur een beetje poreus. Je moet dan toch wel over minimaal 10 jaar spreken. Tijdens en na een regenbui gaat er water in de poriën zitten. Voordat het gaas de satellietsignalen kan reflecteren, moeten ze eerst door die vochtige laag en na de reflectie nogmaals. Zoals we allemaal wel weten houdt water signaal tegen. Een oude smc-schotel heeft dus een iets lager rendement dan als hij droog is.
Het voordeel van een composiet schotel is wel dat die heel vormvast is en dat hij gegoten wordt op een mal die heel precies van vorm is. De uiteindelijke schotel is dus ook heel goed van vorm, net een beetje beter dan geperste schotels.

post-60869-0-71827500-1455784548.png

post-60869-0-28105800-1455784695.png

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...