Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren was het weer zover. Zware regenbuien en dientengevolge geen ontvangst meer op Astra 23,5.

Wat kan de oorzaak zijn? Ik heb bij datzelfde slechte weer wel ontvangst op alle andere LNB's! (zie mijn handtek.)

Welke zijn de oplossingsrichtingen? Ik heb de LNB opnieuw uitgericht en aansluitingen op LNB en Diseq opnieuw gemaakt.

Is dit misschien het gevolg van een zwakke transponder van Canal D?

Is er nog een andere oplossing?

VU+DUO2; OpenPLi 4.0; DVB-S en DVB C/T tuner

Visiosat Big Bisat; Diseq 1.1 (SAB);

Astra 1, 2, 3, HotBird, Sirius, Thor, Atlantic Bird 3, Eurobird 9a.

Geplaatst:

een heftige regenbui => Stortbui kan je beeld c.q. ontvangst helemaal tot instorten brengen eerst blokken en visjes en dan stil

een minder heftige regenbui maar met onweer in de Cumulus Nimbus zal ook tot ontvangst problemen leiden

dat heb je nu eenmaal met satelliet ontvangst en kleine schotels en/of slecht uitgerichte schotels

ook met 1 meter kan het beeld gewoon wegvallen als het onweder direct boven de ontvangst footprint ligt

Moments In Love

Art Of Noise

• Moderator
Geplaatst:

En daarom verplaatsen we deze vraag naar schotelpark.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Moderator
Geplaatst:

Dat bij slecht weer een of meerdere satelliet posities niet meer te ontvangen zijn heeft er alles mee te maken waar die zware bui zich bevind.

Een zware bui met veel regen en hagel op 30 km afstand precies in het pad naar 23 zal de ontvangst voor de Astra 3 onmogelijk maken terwijl Astra 1 en Astra 2 wel te ontvangen zijn.

Een grotere schotel, een betere uitrichting en de juiste LNB zullen het moment van uitval bij slecht weer kunnen verleggen of zelfs kunnen voorkomen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Mijn schotel is een Visiosat Big Bi Sat met 8 LNB's van ALP.

Overigens heb ik wel eens begrepen dat 23,5 van Canal Digitaal erg vol zit en dat er gewoekerd is met de beschikbare ruimte.

Geplaatst:

Omgeving Den Haag.

Voor sats zie  mijn handtekening

Geplaatst:

Beste bossjock

Ik heb het volgende voor je uitgerekend.
De h.o.h.-afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 in jou situatie moet 53,6mm zijn.
De h.o.h.-afstant tussen de Astra 23,5 en Astra 29,2 moet 58mm zijn.

Als je voor de Astra 23,5 een normale lnb gebruikt met een kop van 60mm, dan kan in combinatie met ALPS-lnb's de minimale h.o.h.-afstand 50mm zijn.
Daar zit je dus nog ruim boven dus je kunt zonder problemen voor de Astra 23,5 een Inverto Black Ultra nemen.
Bij deze afstand zullen ook de lnb-klemmen niet tegen elkaar komen want als ze in gelijke richting staan, hou je ook nog een paar millimeter ruimte over.

Zeker als de kop nat is zal de Inverto Black Ultra een stuk beter signaal geven dan de ALPS.
Ik adviseer je dan ook de lnb voor de Astra 23,5 te vervangen want voor deze satelliet heb je een stuk meer signaal nodig dan voor de andere satellieten.
Een Visiosat Big Bisat geeft helaas niet zo erg veel signaal, slechts 36dB en dat komt overeen met een normale schotel van 60cm.

Hoeveel aansluitingen heb je nodig?

Geplaatst:

Dank voor je advies. De specificaties rollen nu uit de printer. Ik ga ermee aan de slag.

Nog één vraag: waarom heeft de 23,5 een kwalitatief betere LNB nodig? Komt dat dan toch omdat (zoals ik eerder veronderstelde) het signaal van de 23,5 relatief zwak is? Of is de breedte van de ALP de oorzaak? 

Geplaatst:

Ja, het signaal van de Astra 23,5 is wat zwakker dan van de Astra 19,2 maar op de Astra 23,5 worden moeilijker te ontvangen transponders gebruikt waardoor je meer signaal nodig hebt. Bovendien is een Visiosat Big Bisat schotel te vergelijken met een schotel van 60cm wat betreft de versterking die hij geeft.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...