Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedendag,

Ik heb onlangs een Triax 110 gekocht met een Triax multirail.

Ik wil graag de 3 Astra's en hotbird ontvangen met 4 Inverto black ultra twin LNB's, ik probeerde aan de hand van de handleiding die bij de multirail was bijgevoegd, zelf te kijken hoe het ingesteld moet worden, maar helaas staat Nederland (Amsterdam) er niet in. Kan iemand me helpen met het afstellen? 

(Trouwens dit is mijn eerste schotel, wat noob adviezen zou ik zeer op prijs stellen!)

Geplaatst:

Beste terentio

Welkom op dit forum

Voor Amsterdam op een Triax 110 heb ik het volgende voor je uitgerekend:

Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer alle lnb's zodat de kop 5-6mm van de klem af staan.
Plaats de lnb-houder van de Astra 19,2-lnb 3mm van de lnb-arm af.

Monteer de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 90mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 61mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,,35 is 67mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

Zet de rail 10,3 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 39mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Meet dit met een waterpas en een vulling van 39mm die je op de kop van de Hotbird legt.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. als je in de schotel kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel af op 28,4 graden om de satellieten te vinden.
Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit van de Astra 19,2.
Doe dit zonder diseqc-switch om fouten te voorkomen.
Als je de meeste waarde hecht aan de Astra 23,5, stel de schotel daarna op maximale signaalkwalietit af van de Astra 23,5. Let op. Doe dit met uiterste precisie want dit bepaald ook de signaalkwalietit van de overige satellieten.

post-60869-0-53059100-1441721013_thumb.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Nogmaals, bedankt! Ik ben er aan de weer geweest, volgens tvheadend heb ik op de 19.2 en 23.5 tussen de 70-80% Signal strength en bij de 13.0 en 28.2 tussen de 60-70%. 

Ik heb een paar vragen mbt het instellen, mbt de houder van de astra 19.2 en de lnb arm afstand bedoel je dan dit? 1zmi3q9.jpg

En de lnb skew aanpassen gaat met het draaien van de onderkant (waar de uitgangen staan)?

Ik gebruikte trouwens ook de app Satellite director, waarbij ik het op 19.2 instelde en dan de telefoon boven de lnb arm hield, maar dit lijkt me niet het meest optimaal, heb je misschien wat tips mbt de app?

Geplaatst:

Beste terentio

Ja ik bedoel inderdaad die maat die je aangeeft maar geen 3cm zoals je in de foto aan geeft maar 3mm als de rail horizontaal staat. De bedoeling is dat de houder tegen de arm aan ligt als je de rail op de juiste schuinte van 10,3 graden staat afgesteld.
De schuinte van de rail moet wel erg nauwkeurig worden afgesteld en ik betwijfel of de waterpasfunctie van een telefoon nauwkeurig genoeg werkt. Voor de zekerheid zou ik toch maar even met een gewone waterpas nameten met 39mm hoogteverschil op de koppen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...