Ga naar inhoud


Boompje satellietpositie opzetten.


Denisdaf
Ga naar oplossing Opgelost door sat87,

Aanbevolen berichten

Ik kan eerlijk gezegd nergens terugvinden dat er staat dat je veel rotzooi bij mekaar krijgt hoor :-)

Haha... maar in de tijd van het artikel in Abendblatt had ik ook nog niet zoveel oude uitgaven van Infosat... sterker, toen bestond het blad nog niet eens ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Sverige, Volgens mij zat RTL plus ook nog op de voor ons zwakkere Oost beam van de ECS 1F1, die kreeg ik binnen met nogal wat spikes (180cm schotel). Toen ik wilde beginnen in 1986 met de hobby zag ik bij demonstraties in het land dat gebruik werd gemaakt van 120cm schotels (alle zenders hadden toen nog spikes in beeld). In 1987 kreeg ik een "aanbieding" voor 5000 gulden voor een draaibare installatie met 180 cm schotel (de spikes waren bij deze maat schotel verdwenen :grin:).

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sverige, Volgens mij zat RTL plus ook nog op de voor ons zwakkere Oost beam van de ECS 1F1, die kreeg ik binnen met nogal wat spikes (180cm schotel). Toen ik wilde beginnen in 1986 met de hobby zag ik bij demonstraties in het land dat gebruik werd gemaakt van 120cm schotels (alle zenders hadden toen nog spikes in beeld). In 1987 kreeg ik een "aanbieding" voor 5000 gulden voor een draaibare in, stallatie met 180 cm schotel (de spikes waren bij deze maat schotel verdwenen :grin:).

5000 Guldens, inderdaad, destijds om en bij de 90.000 B frankskes.

Rond 1990 moet het geweest zijn, 120 cm draaibaar systeem, ontvanger met toen al een polarmount actuator sturing, dubbele coax en de nodige draadjes voor de sturing en stroomvoorziening van de 19 inch actuator, een Chaperal LNB met instelbare skew, en na een paar weken al opnieuw investeringen. Een extra frequentie '"verschuivertje" omdat de NL zenders zoals daar destijds waren Veronica met bvb de winkel van Sinkel en zomeer, niet meer binnen de ontvangstrange van de splinternieuwe ontvanger lagen.

De schotel een Channelmaster is nog steeds als nieuw, maar van de rest is er niets meer wat nog dienst kan doen.

Van analoog naar digitaal, en noem maar op.

En voor dit alles was er een Amstrad 80 cm geperforeerde antenne met ontvanger gekocht in een media winkel in Duitsland, daar dezelfde spullen hier en in Nederland NOG duurder waren.

 

Als men dan nu kijkt naar wat men voor 2500 Euro's zou kunnen kopen, en meer nog, wat men er mee zou kunnen, dan hou je het niet voor mogelijk wat we destijds uitgaven voor eigenlijk niets aan ontvangst.

Niets te vatten van de UK zenders destijds, nu, zit er een groot deel onversleutelde zenders gewoon binnen te halen. Allee, hier in de lage landen dan toch.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat was ongeveer het bedrag wat je nodig had.... ontzettend veel geld, maar het was wel iedere cent waard!

Spikes... vaak,maar niet altijd hoor.... voordeel toen was ook dat je met de polarotor de skew exact per positie kon afstellen, wat dat betreft zijn we er flink op achteruit gegaan...

Ik droomde altijd van een Chapparal receiver, maar die waren wel erg duur.... Ik heb altijd Echostar gehad, en heb nooit spijt gehad van die keuze. Prachtig beeld, goede gevoeligheid van de tuner... Mijn Echostar schotel met actuator staat overigens nog steeds in de tuin... hij is altijd meeverhuisd als een goede huisgenoot. Aan die schotel zit nu mijn 3e Echostar als ontvanger... maar die heeft dus geen mpeg4 aan boord waardoor er minder te ontvangen is...

Maar ik gebruik hem nog erg vaak als ik eens op een andere sat positie dan 19.2 oost of 1 west wil kijken.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dit besluit ligt natuurlijk historisch.

Eind jaren 80 waren er satellieten met verschillende vermogens, de Eutelsat 1F en oude Intelsat satellieten kon je slechts ontvangen met grotere schotels (120 minimaal). De ITU (International Telecommunication Union) zag dat voor de medium en DBS satellieten ruimte moest komen. Als voorbeeld op 1 west hing een Intelsat die ook voor telefooncommunicatie werd gebruikt, die positie zou dus niet voor medium en high power(DBS) satellieten vrij komen. De ITU gaf aan dat 5 oost, 19 oost, 31 west en 37 west voor medium en high power DBS gebruikt zou worden.

Bij deze afspraken plakte ze ook meteen de landen die recht hadden op deze positie. Duitsland kreeg samen met o.a. Nederland, Luxemburg, België en Frankrijk 19 oost toegewezen. Vandaar dus.

(Door de jaren heen zijn natuurlijk wel weer wat posities aangepast.)

 

Helaas moet ik hierin corrigeren.

De eerste Direct Broadcast posities waren 31°W voor Groot Brittanië, 19.2° West voor o.a. Nederland, Frankrijk en Duitsland en 5°E voor Scandinavië.

 

Op die posities werden High Power satellieten gepositioneerd die slechts een 4-6 analoge kanalen konden doorgeven in het verplichte D-MAC of D2-MAC formaat.

31°W: de Britse Marco Polo 1 en 2 met daarop de programma's van BSB, later overgenomen door Sky en omgedoopt tot BSkyB.

19.2°W: De (duitse) TV-SAT 1 (mislukt), TV-SAT 2, de (franse) TDF 1 en 2 en de Olympus F1.

5°E: Tele-X

 

Dit i.t.t. Astra die via een Luxemburgse licentie op 19.2°E ging uitzenden met 16 kanalen in het makkelijker te ontvangen PAL (goedkopere ontvangers).

Deze positie was niet voor DBS bedoeld en dus was het vermogen lager, maar kon met daardoor besparen op zenders en meer kanalen kwijt. Ook was de D2-MAC-verplichting niet van toepassing op die positie (werd wel door een paar Scandinavische kanalen gebruikt). Om dezelfde reden werd er ook niet in de zg. DBS-band uitgezonden (11700-12700 MHz), maar in de (oorspronkelijk) voor professionele doeleinden bedoelde FSS-band (10950-11700). Astra 1A: 11200-11450, Astra 1B: 11450-11700, Astra 1C: 10900-11200.

Met de 1C werden twee kanalen in gebruik genomen die buiten de band vielen (o.a. RTL5 is daar op begonnen) en dus had men daar een nieuwe LNB voor nodig.

Met de Astra 1D werd weer een nieuwe band in gebruik genomen 10700-10900 en kon men vaak weer een nieuwe LNB aanschaffen...

De verdere Astra's 1E, 1F enz gingen weer hogere frequenties gebruiken.

 

Terugkomend op de vraag waarom men voor bepaalde posities had gekozen:

Sommige plekken zijn wel om bepaalde geografische redenen gekozen.

Bijv. de Scandinavische landen hebben vanwege hun noordelijke ligging een lagere elevatie, dus is het van belang dat de satelliet zo best mogelijk in het zuiden hand, derhalve 4,8°E en 0.8°E.

De positie 28.2°E is m.i. ook gekozen om vanuit een schuine hoek zoveel mogelijk alleen de Britse eilanden te belichten, wat met de spotbeams aardig gelukt is.

 

Nog een paar linkjes naar Gunter's Space Page:

Marco Polo 1 en 2

Olympus F1

TDF1/2

Tele-X

TV-SAT 1/2

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...