Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had graag geweten of het mogelijk is om met 1 schotel (Triax 110 cm) de volgende satellieten te ontvangen :

- Astra (28.2 E) : SKY UK ontvanger

- Hellas Sat 2 (39.0 E) : Bulsatcom ontvanger

Zou iemand me kunnen helpen hoe de LNB's dienen te worden uitgericht (locatie 1730 Asse, België).

Voor Astra zou ik een quad LNB gebruiken waarvan er 2 kabels naar de HD ontvanger van SKY gaan en 1 kabel zou gelust worden op een bestaande coax kabel die naar een andere ontvanger van SKY gaat in de slaapkamer. Moet hiervoor een switch gebruikt worden ?

Voor Hellas Sat zou ik een twin LNB gebruiken die rechtstreeks op de Bulsatcom ontvanger wordt aangesloten.

Kan iemand me ook zeggen welke LNB's ik best gebruik ?

Alvast bedankt

Steven

Geplaatst: (aangepast)

Beste stevends

Welkom op dit forum.

Welke beam wil je ontvangen van de Hellassat?
De F2, de F1 en misschien ook de S2? Die laatste zal niet gaan lukken denk ik want daar heb je zeker een schotel van 2 meter voor nodig als ik de footprints bekijk.

aangepast door Sprietje
Geplaatst: (aangepast)

De f1-beam kun je met een schotel van 50cm ontvangen en de Astra 28,2 ook. Je had deze twee satellieten dus ook met een kleinere schotel kunnen ontvangen.

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Stel de rail ongeveer 20 graden schuin.

Plaats het kuiltje aan de voorzijde van de lnb voor de Astra 28,35 op 74mm van het midden van de lnb-arm.
Plaats het kuiltje aan de voorzijde van de lnb voor de Hellas 39e op 65mm van het midden van de lnb-arm.
Stel de rail 19,75 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 28,35 moet 47mm lager staan dan de kop van de Hellas 39e.
Stel de schotel nu af op de denkbeeldige satelliet 33,9e.
Gebruik hiervoor de plakbandmethode om de schotel m.b.v. de zon hierop uit te richten. Dat is morgen om 11:44:33uur. De elevatie van de schotel moet je instellen op 25,4 graden.
Als het goed is ontvang je nu de Astra 28,35e en de Hellas 39e. Stel de elevatie van de schotel nu zo af, dat je een maximale signaalkwaliteit ontvangt van beide satellieten.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Geplaatst:

Hartelijk dank voor deze gedetailleerde beschrijving !

Ik laat jou zeker mijn bevindingen weten hoe het verlopen is.

Wat betreft de schotel, ik wou op zeker spelen en heb plaats genoeg om een grote schotel te plaatsen.

Geplaatst:

Oh.., ik ben de skew van de lnb's nog vergeten.
Die zijn als volgt:
Astra 28,2 op 11 graden
Hellas 39 op 25 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Als de dag komt dat je de schotel gaat afstellen, geef ik je nog wel het precieze tijdstip om de schotel met de zon uit te richten want hij moet wel schijnen natuurlijk.

Geplaatst:

Hallo

Wou even laten weten dat de installatie perfect gelukt is.

Heb me gebaseerd op jouw gegevens als basis maar heb ook een superhandige tool aangekocht.

Ik kan aan iedereen de Xsarius Satmeter aanraden !

Superhandig en perfect afstellen van de schotel.

Nogmaals bedankt voor de help.

Groetjes

Steven

post-91131-0-84339900-1442587434_thumb.jpeg

post-91131-0-81273100-1442587465_thumb.jpeg

post-91131-0-62820400-1442587485_thumb.jpeg

post-91131-0-26447400-1442587506_thumb.jpeg

Geplaatst:

Mooi dat het gelukt is.
Tja om de lnb's beide ongeveer even ver uit het midden te krijgen zodat je geen onnodig verlies krijgt, had je een satelliet nodig in de buurt van de 34 graden oost. Aangezien er daar in de buurt geen satelliet is die in Nederland te ontvangen is, heb ik een theoretische satelliet genomen waarmee je de schotel m.b.v. de zon kunt afstellen in de juiste richting.
Dan is het nog maar een kwestie van de twee lnb's op de juiste afstand van het midden uit te rekenen en als je die gevonden hebt, de elevatie van de schotel optimaal af te stellen. Zonder die denkbeeldige satelliet en de berekende schuinstand van de rail, zoek je je suf om beide satellieten te ontvangen.
Natuurlijk is in dit geval van een schotel uitrichten op een niet bestaande satelliet het wenselijk de fijnafstellingen van de elevatie en de positie van de lnb's op de rail met een goede satmeter fijn te tunen.
Mooi dat je de foto's geplaatst hebt zodat we allemaal het resultaat kunnen zien.
Misschien de schotel nog even beige spuiten met een spuitbusje zodat die ongeveer dezelfde kleur heeft dan de muur.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...