Ga naar inhoud


Juiste gebruik lader e-bike


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Wat is de juiste volgorde voor het gebruik van een e-bike lader en waarom?

 

Eerst stekker in 230V en daarna plug in de accu

 

of

 

Eerst plug in de accu en daarna 230V erop.

 

We hebben verschillende voorschriften gekregen, vandaar.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor mijn Gazelle Orange Innergy is de volgorde : eerst stekker in de accu en vervolgens aansluiten op 230V.

Als je deze volgorde niet aanhoudt doet ie het zelfs niet!

 

Zag in een instructieboekje van Multi Cycle dat het daar net andersom moet!

 

Het verschilt dus per merk fiets. Handelaar vragen of instructieboekje raadplegen dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, de "makkelijkste" stekker als laatst  ;). Ik kan me voorstellen dat een stekker die je een paar keer moet bewegen of goed aandrukken verschillende keren kort contact maakt voor hij goed zit, waardoor de elektronica eerder "slijt". Daarom eerst die kabel bevestigen, daarna in de stekker in het stopcontact wat meestal wel in 1x goed gaat.

 

Al moet ik zeggen dat ik wel denk (hoop) dat de meeste elektronica tegenwoordig wel foolproof is gemaakt zodat het eigenlijk weinig of niets meer uit moet maken. Een gemiddelde gebruiker leest de handleiding niet en denkt waarschijnlijk ook niet na over de volgorde van de stekkers aansluiten.

 

Als het echt iets uitmaakt zullen ze waarschijnlijk wel duidelijk een waarschuwing op de stekker/accu zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou eerst de accu met de lader verbinden en daarna de netstekker in het stopcontact steken.

De accu stekker is gevoeliger voor het inbranden van de contacten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonouders hebben net hun nieuwe e-bikes opgehaald. Ook Gazelle Orange.

Alleen kregen zij weer het omgekeerde advies van de fietsenboer als schif04.

 

Dus eerst stekker in de 230V en daarna in de accu, anders zou de lader het inderdaad niet doen.

 

Ik ga maar eens op zoek naar de handleiding van die fiets.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...