Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forumleden!

Graag jullie advies over de aanschaf en opstelling van een nieuwe schotel.

In een vakantiehuis in Taupliz , Oostenrijk ( hoogte 1000m ) wil ik een oude schotel  met een enkele LNB vervangen. Er is/wordt maar 1 TV  met een SAB Titan receiver aangesloten

Ik wil Astra 19.2 en 23.5 ontvangen en denk aan een aanschaf van een Triax 78 cm met een Inverto Twin Monoblock 4,3 graden voor een 80 cm schotel.

Is dit een goede keus of is er een betere oplossing?

Verder vraag ik mij af hoe de kop moet worden geplaatst op die locatie:

19,2 in de klem en de 23,5 links en schuin omhoog met hoeveel graden?

Hoor graag jullie advies!

Geplaatst:

Beste Dentoon

Welkom op dit forum

Lijkt het je wel verstandig om een Triax schotel in Oostenrijk te gebruiken in een skigebied op 1000 meter hoogte. Er zal flinke delen van het jaar sneeuw op de schotel liggen die verijst met als gevolg een flink gewicht dat aan de schotel en de lnb-arm hangt.
Ik zou zelf liever voor een degelijke Duitse schotel gaan.
Is de oude schotel geen optie?

Geplaatst:

Bedankt voor je snelle reactie!

De oude schotel ( ongeveer de zelfde kwaliteit als een Triax ) hangt aan een balkon en deels onder het dak; heeft al heel wat jaren alle sneeuwstormen doorstaan! Ik ben dus niet bang om een Triax oid op te hangen.

Welke Duitse schotels zou jij dan aanraden en met welke LNB? 

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk dan aan de Fuba 85 of een Astro 85 (zijn dezelfde) met een 4,3 graden monoblock voor een 80-85cm schotel. Die schotels zijn wel een stuk duurder maar dan heb je ook wat. En onder het afdak hangen is natuurlijk helemaal ideaal. Dan zit de schotel en de lnb niet zo snel onder de sneeuw.

Wel uitkijken dat het dak het signaal niet weg neemt maar als je nog even tijd hebt om te wachten met ophangen? Rond 11 oktober staat de zon precies achter de satelliet. Als er dan geen schaduw van het dak op valt is het goed. Over ruim 3 weken dus.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Bedankt sprietje, ga ik naar op zoek!

Schaduw is geen probleem op die plek.

Zou je me nog eens kunnen uitleggen hoe ik het monoblock voor die locatie monteer:

linker of rechter LNB in de houder en hoeveel graden skew en in welke richting?

Alvast bedankt

Geplaatst: (aangepast)

Beste Dentoon

Een schotel hoeft niet uit de zon te hangen maar als het dak een flink stuk oversteekt wat in Oostenrijk gebruikelijk is, dan kun je daar mooi gebruik van maken dat er geen (zo weinig mogelijk) sneeuw op de schotel en de lnb valt. Maar let op. Omdat de signalen van de Astra 19,2  van 35 graden schuin omhoog komen, moet de schotel ook weer niet te dicht onder de overstek van het dak staan want dan ontvang je geen of slechts gedeeltelijk signaal. Vandaar dat ik schreef dat je over 3 weken m.b.v. de zon kunt zien hoe hoog je de schotel onder de overstek kunt plaatsen.
Je kunt wel extra veel marge aanhouden maar als er tijdens het sneeuwen een flinke wind staat, sneeuwt de schotel nog onder.

De richting waar de signalen vandaan komen kun je zie op de site http://www.dishpointer.com/
Vul het adres in met straat, huisnummer en plaats, klik de satelliet aan Astra 19,2 en later Astra 23,5 en zoom zoveel mogelijk in op het huis.
Nu kun je het groene ballonnetje verplaatsen naar de plaats waar je de schotel wilt hangen.
Ik zal nog uitrekenen hoe de schotel en lnb afgesteld moeten worden.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Op de Fuba DAA 850 komen de signaalbundels van de Astra 19,2 en 23,5 55,8mm van elkaar. Een perfect passende en ook uitstekende duo-lnb is deze: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=253&cat=36
Hiervan staan de koppen 55mm van elkaar. Een duo-lnb met 1 aansluiting hebben ze niet maar met twee aansluitingen kun je ook van een andere zender opnemen en kijken tegelijk. In Oostenrijk flink aan de prijs maar ik zie ze in Duitsland al voor €29,90.

Monteer de kop van de Astra 23,5 in de lnb-klem en zet deze 5 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 19,2 lager.
Stel de elevatie van de schotel in op 34,6 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Met behulp van Dishpointer kun je al zien in welke richting de schotel afgesteld moet worden maar je kunt dit ook m.b.v. de stand van de zon doen.
Laat maar even weten wanneer je dat wilt doen dan reken ik de tijd wel even uit want dat is elke dag iets anders.

Geplaatst:

Heel erg bedankt, Sprietje, voor alle info! Ik ga de spullen inkopen/bestellen. Het wordt pas week 43 dat ik ga plaatsen! Ik meld me dan nog een keer als ik er niet uitkom!

Geplaatst:

za 10 en zo 11 okt zijn de meest ideale dagen om m.b.v. de zon te bekijken of je de schotel op een mooie plaats onder de overstek van het dak kunt hangen. In week 43 heb je er niet zoveel meer aan want dan staat de zon te laag aan de hemel.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...