Ga naar inhoud


Buizenradio uit 1959,met na enkele minuten vervormd geluid?


Rogersittard

Aanbevolen berichten

Ik lees net dat het afstemoog meegaat met de modulatie of toonregeling ?

Leuk dat het afstemoog überhaupt nog werkt.

Het afstemoog hangt aan de AVR. Dat is één van de diodes van de EABC buis. Ik heb het schema niet voor me. Maar dat is zeker een indicatie dat er iets niet goed is. Zonder goede meetapparatuur kom je daar niet uit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat was ook mijn idee, ik denk dat Kältespray funest is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb mijn deel ook gehad, volop "lampen" lopen wisselen in 17tx144 en latere modellen, ik geloof dat IJzerbout ongeveer van dezelfde jaargang is.

 

Die goede oude tijd, dat je nog 2 man nodig had om een 2" reel op de Quadruplex te leggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit Philips toestel was een erg goed ontwerp voor de begintijd van de zwartwit TV en gaf een bijzonder mooi kontrast-rijk zwartwit plaatje.

 

Nog even een tip voor die buizenradio. Als de EL84 en EZ80 nog niet eerder vervangen zijn is het altijd goed om er nieuwe in te zetten.

Deze buizen zijn het meest aan slijtage onderhevig en verliezen dan snel emissie.

Ik zou geen moderne diodes in plaats van de EZ80 inbouwen alhoewel dit erg verleidelijk is. Het toestel verliest aan orginele waarde en bij het aanzetten is de hoogspanning er onmiddelijk. Dit betekend meer "stress" voor de overige buizen die nog in de opwarmfase zijn en de hoogspanningselko´s hebben het dan ook te verduren omdat de hoogspanning bij inschakelen door het onbelast draaien van de gelijkrichter hoger is dan normaal en na het opwarmen terugloopt naar de nominale waarde.

EL84 en EZ80 zijn nog volop verkrijgbaar tegen redelijke prijzen van de meest uiteenlopende fabrikanten.

Gebruikte buizen van dit type zou ik niet kopen want je schiet er niet veel mee op. Meestal hebben die ook de beste tijd al achte de rug.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach...ja dat is allemaal...wat zal ik zeggen niet het ware.

Als het mijn radio was en ik had die buis niet dan ging er een andere EZ weet ik veel in. EZ 81 of iets dergelijks. Moet wel indirect verhit zijn en 6,3 volt gloeispanning. Er is vast wel wat te vinden. Ik heb er zeker nog wel een paar van liggen, helaas in de opslag in Duitsland.

Kijk maar op de bekende veilingsites daar vind je zeker wel iets.

Heb even gegoogled op EZ80 en vind zo enkele shops en de prijzen rond 15 US$

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Sjaak(k) dat kan en zal werken, behalve dat de alle buizen van de radio volgens bovenstaand schema √2 x 350 volt = ca. 500 volt op hun flikker krijgen tijdens de opwarmfase. In de praktijk zullen het √2 x 280 volt = ca. 400 volt zijn

Omdat de buizen nog niet warm zijn verbruiken ze nog geen stroom. Dat is niet zo erg, maar de afvlakcondensator is er ook niet blij mee. Ik zou het niet doen.

Ik beweer niet dat het niet kan. Ik deed het vroeger ook wel. Later ben ik gaan beseffen dat dit toch niet zo goed was.

Vroeger ging je niet zuinig om met buizen want je werd ermee doodgegooid. Nu is dat heel wat anders. :D :D

 

Gebruik je 2 diode´s als vervanging dan valt heb je minder gloeistroomverbruik. Dat is wel een voordeel. Wordt de voedingstrafo minder warm. Dan is Steve ook tevreden: lees hieronder :grin: :grin:

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

??? een andere EZ Buis ? de gloeistroom is veel lager van een EZ80.

gewoon de originele buizen gebruiken !!

 

Een EZ81 zal een wat hogere gloeistroom hebben. Dat beetje meer trekt iedere voedingstrafo. Orginele buizen is altijd beter maar als je niks hebt dan wordt je kreatief. Een EZ 81 kan meer anodestroom leveren dus de gloeistroom zal wat hoger zijn.  0,6 A of 1 A...dat kan in de regel iedere voedingstrafo in een radio als je ziet wat het totale gloeistroomverbruik is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh...voor de diodes is het geen probleem. Vroegah nam ik BY127 of BY227, nu zou ik 1N4007 nemen. Die gaan nooit meer kapot.

Het gaat hem om de afvlak C´s.

Verder heeft een normale voedingstrafo rond de 2 x 270 volt wisselspanning. Om 250 volt gelijkspanning op de anode van de EL84 te krijgen heb je dat echt wel nodig na verlies door de smoorspoel of en of afvlakweerstanden  (indien aanwezig) en uitgangstafo.

Let wel, vroeger hadden we 220 volt en nu 230 volt, dus die radio krijgt duidelijk meer spanning dan vroeger. Misschien is het zelfs beter om de spanningscarossel op 240 volt te zetten.

 

En een gelijkrichtbuis "klinkt" beter zeggen de freaks alhoewel ik dat in twijfel trek. HighEnd freaks lullen mee met alles wat ze ergens opvangen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De bijgevoegde tekening was bedoeld om de buisvoet aansluitingen aan te geven, die 350 volt is de maximale spanning die erop mag staan, die is in de praktijk meestal maar net 240 volt dat houden die diodes best wel uit hoor. Abusievelijk schreef ik een 1N4001 die kan maar 50 volt hebben, beter kun je dan een 1N4004 nemen die kan 400 volt hebben. ;)

Over de diode komt ongeveer 700 Volt in sper te staan, een diode die 400 Volt sperspanning mag hebben, of die het gaat volhouden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...