Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kreeg laatst een vraag van vrienden van mij.

Zij hebben een eigen bedrijf met een machine die op een computer aangesloten is die Windows 2000 in multiboot heeft met dos.

Willen ze de machine besturen boot hij in dos willen ze op het netwerk booten ze in windows 2000.

Ze moeten in het oude dos booten omdat anders de parallelle poorten niet goed bestuurt worden.

De pc is aan het aftakelen dus er moet iets anders komen maar de fabrikant is failliet.

Wie heeft een idee ik dacht win xp ism dos 7.1 maar werkt dit win xp omdat er geen snelle pc nodig is.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst:

Tsja, dat wordt lastig. MS-DOS bestond tot versie 6.22 als ik het goed heb en werkte met FAT-12 en FAT-16. Tegenwoordige schijven zijn al zo groot dat je al flink moet partitioneren. Als je nog MS-DOS flappen hebt kun je die in elk geval nog installeren. Windows in die combinatie wordt lastig. Wat op zeker nog werkt is wat onhandig. Neem 2 afzonderlijke harddisks. Een heel kleintje en een 'normale'. De kleine partitioneer je voor DOS, de 'normale' voor Windows. Je kunt dan in de BIOS vertellen van welke je wil starten. Voordeel is dat Windows programma's niet je kleine schijf gaan verneuken omdat ze denken dat ie stuk is..

Geplaatst:

Durf niet met zekerheid te zeggen dat het gaat werken, maar misschien een virtual machine in Windows draaien? Op die manier zou je een wat moderner systeem neer kunnen zetten en daar Windows op draaien, en daarbinnen een een MS-DOS versie draaien die toegang heeft tot de parallelle poorten. Systemen met een parallelle poort zijn nog wel te vinden als je goed zoekt. Eventueel zijn er ook USB naar Parallel adapters, maar daar heb je denk ik een grotere kans op comptabiliteitsproblemen.

PS. mocht je niet bekend zijn met een virtual machine; je draait hiermee een "systeem" binnen je huidige systeem, en hoeft dus niet te herstarten om om te schakelen. Hier een video waar ze het laten zien:

PS2. ik zou, voordat ik ook maar iets ging doen, als eerst een backup maken van je MS-DOS schijf met de applicatie erop, aangezien je aangeeft dat de fabrikant niet meer bestaat  ;)

Geplaatst:

Het lijkt me inderdaad een goede oplossing met 2 harddisken. Via een VM heb je toch te maken met het niet goed aansturen van hardware. Je blijft immers toch in Windows werken

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Waarschijnlijk zijn die parallele poorten tijdskritisch en moeten direct worden aangestuurd. Als 'virtuele poort' gebruiken werkt niet omdat de echte handshake niet op tijd komt. Zelfde reden waarom er jaaaaaaaaren na de introductie van USB deze niet gebruikt konden worden. Ziekenhuizen moesten en zouden een 'echte' seriele poort moeten hebben... Zal bij deze applicatie hetzelfde zijn. Echt poortje 378 uitlezen... Wel lekker 'basic'..

Geplaatst:

Ik heb tijden geleden al een backup gemaakt het programma moet echt in dos draaien zoals al eerder gezegd willen de parallele poorten niet onder windows.

Verder als je dos 7.1 gebruikt kan hij de grotere schijven aan in de volgende link kun je dos 7.1 vinden http://www.syschat.com/download60.html

Ik zou graag een oplossing vinden voor dit probleem en als ik met linux begin zouden daar oplossingen voor zijn.

Geplaatst: (aangepast)

Probeer een pc te vinden of samen te stellen die er het dichts bij komt en zet alles via een image over.

Het is een gegeven dat de programmatuur alleen onder Dos werkt en alleen werkt met directie toegang tot de poorten.

Bij een backup kan je altijd bepaalde .dll's missen en registerer entries.

aangepast door peper

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Geplaatst:

De backup is goed deze is al een keer gebruikt ik ga binnenkort bezig met het project.

Geplaatst:

Met een beetje mazzel heb ik hier nog wel een discus anciene liggen... En dan bedoel ik echt modelletje Flintstone.... IDE 120Mb geloof ik...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...