Ga naar inhoud

Advies gevraagd voor schotelopstelling in Tarifa (Zuid-Spanje)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Over een mogelijke schotelopstelling in Zuid-Spanje en midden Zweden heb ik een vrijwel identieke vraag. Voor de overzichtelijkheid zal ik twee aparte topics openen. De benodigde apparatuur lijkt mij per locatie nogal te kunnen/zullen verschillen.

In Tarifa (Zuid-Spanje) kan ik regelmatig het huis van een vriend gebruiken. Daar is echter geen tv (het Spaanse equivalent van Digitenne is geen alternatief).

Ik dacht aan een eenvoudige doch goede maar niet te kostbare schotelopstelling die aan de volgende eisen voldoet.

Tenminste Astra 1 en Hotbird. Als het kan ook Astra 3 en als bonus Astra 2 (als de BBC transponders in Tarifa al zijn te ontvangen).

Aan wat voor schotel(s) en LNB’s moet ik gaan denken? Liefst LNB’s met twee of vier aansluitingen zodat ook in andere kamers/naastgelegen panden een aansluiting kan komen.

Ik reken er een beetje op dat als mijn vriend de voordelen van het sat kijken ziet hij wel mee zal willen betalen.

Voor de ontvanger dacht ik aan een Technomate TM5302M3 aangezien daar voor diverse coderingssystemen smart cards in schijnen te kunnen en deze bovendien een CI slot zou hebben. In dat geval kan ik namelijk volstaan met het in mijn reisbagage meenemen van CI modules en smart cards.

Voor betere suggesties houd ik mijn aanbevolen.

Een Linux machine lijkt mij niets. technisch te ingewikkeld en duurder dat die Technomate die ik al voor ongeveer € 100 in een Bitse web shop zag.

Iemand ideeën hoe mijn boodschappenlijstje er uit moet zien?
Het heeft allemaal geen haast. Ik zal vrees ik toch niet dab ergens volgend gaar voorjaar/zomer aan het project kunnen beginnen (maar kan ondertussen wellicht al wel aanbiedingen in de gaten houden).

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.

Geplaatst:

Beste Prawo

De ontvangst van de Astra 19,2 en Hotbird is geen probleem. Daar zou ik een aparte schotel voor nemen van 80cm.
Om de Astra 23,5 fatsoenlijk te ontvangen, heb je toch een schotel van 120cm breed nodig, zeker als je meerdere lnb's naast elkaar gaat zetten.
Van de Astra 28,2 kun je wel de Europabeam ontvangen waarmee je zo'n 200 Engelse zenders kunt ontvangen. Voor de BBC enz. gaat het waarschijnlijk met een schotel van 3 meter nog niet lukken.  

Geplaatst:

Dank voor je snelle reactie, Sprietje.

Is er voor die locatie een geschikte duo lnb of is het beter te gaan voor twee aparte voor Astra 1 en Hotbird?

En de gevonden Technomate ontvanger kan er mee door?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.

Geplaatst:

Beste Prawo

Is twee aansluitingen wel genoeg? Ik weet niet of je vriend die appartementen ook verhuurt maar als dat het geval is, lijkt het me juist belangrijk dat er tv aanwezig is voor mensen in diverse talen. Dat verhuurt een stuk beter.

Tarifa ligt op de uiterste punt van Zuid-Spanje en volgens mij waait het daar altijd behoorlijk zeker als die op het dak komt te staan. Als je dan een schotel neemt van 120cm breed, dan moet het wel een degelijke schotel zijn op een mast van minimaal 60mm anders staat die constant flink te bewegen. Ik zou dan ook voor een glasfiber schotel van Visiosat gaan, de SMC 120. Daar zet je de kop van de Astra 23,5 in de klem en een losse lnb voor de Engelse zenders (geen BBC) er naast.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen