Ga naar inhoud


Digitenne blijft klanten verliezen


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

 

Digitenne blijft klanten verliezen

Het aantal Nederlandse huishoudens blijft afnemen dat met een KPN-abonnement op Digitenne naar tv kijkt. Digitenne is – samen met CanalDigitaal – vooral in buitengebieden veel gebruikt.

Het exacte aantal Digitenne-abonnees maakt KPN al enige tijd niet meer bekend. In de financiële cijfers is Digitenne onder de noemer 'tv overige' ondergebracht. Hieronder vallen ook duizenden abonnees van overgenomen glasvezelserviceproviders die via glasvezel alleen een analoge tv-dienst afnemen. Digitenne – feitelijk 'tv overige' – zag het aantal klanten in het derde kwartaal met 22.000 naar 404.000 dalen. Het klantverlies van Digitenne in twaalf maanden tijd bedraagt 104.000 abonnees. Een groot deel van de klanten die Digitenne de rug toekeerden, hebben binnen KPN een opwaardering naar het kwalitatief en kwantitatief betere Interactieve TV gedaan.

Ruimtegebrek nekt Digitenne

Vooral ruimtegebrek en het vooralsnog ontbreken van de wil bij KPN om in nieuwe technieken te investeren, lijkt de grootste oorzaak voor het aanhoudende klantenverlies bij Digitenne. Zo kan KPN de nieuwe nieuwszender RTL Z ondanks een doorgifteovereenkomst met RTL Nederland niet via Digitenne aanbieden. Er is volgens het telecombedrijf geen ruimte om RTL Z door te geven zonder daarbij aan de beeldkwaliteit van andere zenders te tornen. Het verwijderen van een zender ten behoeve van RTL Z is vooralsnog – mede door lopende doorgifteovereenkomsten en keuzes van KPN – niet mogelijk.

Meer kijkers ethertelevisie door NPO

Feitelijk zijn er meer Nederlanders die digitale tv via de ether kijken. De drie landelijke zenders van de NPO en regionale omroepen zijn ongecodeerd te bekijken. Hiervoor hoeft men geen abonnement op Digitenne af te nemen. Wie digitaal via de ether kijkt, kan in ieder geval tot 31 januari 2017 Digitenne gebruiken. Op deze datum loopt de uitzendlicentie van Digitenne af. Later dit jaar wordt besloten hoe het aanbod van digitale tv via de ether er na 2017 uit gaat zien. NPO heeft een plan ingediend om de verspreiding via de nieuwe DVB-T2 techniek in eigen hand te nemen. Daarbij wil men de drie landelijke tv-zenders ongecodeerd in HD gaan uitzenden. KPN houdt zich nog op de vlakte over de toekomst van Digitenne na 2017.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goed. Aldus het officiële verhaal vanuit de marketingafdeling van KPN.

Maar wat dacht je van hun prijsstelling?

Het abonnementsgeld is in zeer korte tijd drastisch verhoogd naar €14,- (!) per maand en vanwege de verplichte afname van een huurtuner nog eens €4,- per maand voor de tweede en ev. derde TV.

Dus voor een beetje gezin komt dat dus neer op €20,- per maand! Daarnaast betaald men dan ook nog voor internet (vanaf €22,- per maand) en ev. voor een vaste telefoonlijn.

Logisch dat je dan overstapt op een Alles-in-1 aanbieding... (Vanaf €32,- per maand)

 

Dat terwijl Digitenne op drie TV's nog steeds kan voor €9,95 per maand, maar dan via EDPnet. Helaas is dat algemeen niet bekend.

 

M.i. is KPN gewoon bezig DVB-T om zeep te helpen, terwijl er best een markt voor is

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra er DVB-T2 is wordt Digitenne voor een grotere groep denk ik wellicht aantrekkelijk.

Zeker in combinatie met FTA satelliettelevisie.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb er geen al te hoge verwachtingen van, het blijft een storing-gevoelige transmissie techniek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra er DVB-T2 is wordt Digitenne voor een grotere groep denk ik wellicht aantrekkelijk.

Zeker in combinatie met FTA satelliettelevisie.

 

De regering zou er slim aan doen door net als radio via de ether geveild te hebben, dat ook met TV te doen, desnoods verpachten, maar dan via DVB-T2. Ik denk dat er heel wat schotels van de daken gaan, want de meeste mensen kijken naar de eerste 10 Nederlandse kanalen. Niet dat de hobby voor schotelbezitters dan uitgestorven zal zijn, maar het zullen er een hoop schelen.

 

Zowel de kabel, IPTV, glasvezel en satelliet krijgen dan flinke concurrentie, waardoor ze betere aanbiedingen zullen moeten doen.

 

Via FM zijn vele radiozenders gratis te ontvangen, via DAB+ zijn dat er nog veel meer, voor de Nederlandse radiozenders heb je al geen abonnement meer nodig, dat is voor de meeste mensen voldoende.

 

Als TV via DVB-T2 ook geveild of verpacht wordt aan de zenders zelf, dan zijn ze net als radio in heel Nederland te ontvangen en bereiken ze een grotere groep mensen dan via welk medium dan ook.

 

Het vervelende voor de groep satelliet kijkers die vooral in het buitenland zitten is dat ze dan nog BVN overhouden als het om de Nederlandse zenders gaat, Canaldigitaal krijgt het dan heel erg moeilijk, want vooral door hun "klantvriendelijkheid" zullen ze het niet lang vol houden.

 

Ik zeg, veilen die boel dan wel verpachten aan de zenders zelf. Mijn schotel zal ik dan nog enkel voor FTA zenders gaan gebruiken, er blijven genoeg leuke zenders ivia de schotel te ontvangen.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dvb-t is gevoelig. Ik heb enige tijd geluk gehad te kunnen proeven van dvb-t2, en is vele malen beter en minder storingsgevoelig.

Zou het zijn dat belgie en nederland teveel bekabeld is, dat dvb-t niet echt goed draait?

Want in frankrijk bvb heb je wel 20 of meer zenders in dvb-t, zelfs in hd. Ja de fransen betalen dan wel een soort tax, tot daar.

Een ander land, kwam dvb-t niet uit de grond. Toen een andere maatschappij het overnam, en het over een andere boeg gooide, en het gratis maakte, kende het een groei.

Laat ze direct investeren in dvb-t2. En geef bij een gecombineerd abonnement er voor een zacht prijsje bvb 5€/ maand digitenne bij, om te gebruiken op een plaats waar geen aansluiting is, of aan mensen met een tweede verblijf.

Want 20€ is te veel voor dit aanbod die ze hebben.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...