Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Bij nader inzien vond ik mij bijdrage te veel off topic gaan.

Ik wilde me verder niet laten meeslepen door de discussie hierboven.

Voor mijn bijdrage heb ik daarom elders een nieuw topic geopend op https://www.sat4all.com/forums/topic/349565-de-jeugd-en-al-dan-niet-betalen-voor-tv-kijken/?p=2337611

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.

Geplaatst:

Wat ik ondervind, is dat ze weinig bang voor zijn, ook oudere 30,40'ers.

Ik neem af en toe het openbaar vervoer, en bij het station, heb ik nog 3 mensen (naar schatting 30à40 jaar) volop vrolijk vertellen, dat ze een paar minuten voor een voetbalmatch een mail krijgen met een link, waar ze voetbal kunnen zien.

Anderen vertellen in computerwinkels vrolijk over het gebruik van popcorn time.

Terwijl er op andere plaatsen, door jongeren, vrolijk gekeken wordt naar youtube.

Er worden dan nog andere zaken ook gebruikt, maar die ga ik niet vermelden, om geen ban te krijgen.

Je hebt er dan wel, die willen betalen, maar vinden, dat ze voor die prijs in premium kanalen (bvb prime in Vlaanderen) teveel herhalingen zien.

En om over te gaan naar muziek beluisteren, deden verschillende die ik kende het legaal met een gratis spotify account, die werd betaald met reclame. Die gratis accounts zouden verdwijnen, en dat vind ik spijtig, het kan ervoor zorgen, dat er weer meer op andere manieren wordt geluisterd.

Het is normaal dat je voor een dienst, een liedje betaald, maar ik vind het dan schandalig, hoe je hoort, wat een artiest dan eigenlijk verdient aan een singel, en hoeveel die tussenpersonen verdienen.
Maar om met kijken te eindigen, dan zou er meer concurrentie komen op het netflix systeem.

Voordat ik film1 had, betaalde ik netjes de bijdrage, en geen gedoe met problemen en streaming zo. Je koos je film, en je kon zo kijken. Mocht door één of ander reden, niet meer mogelijk zijn film1 te zien, dan sluit ik me weer aan bij netflix, want bovengenoemde content illegaal streamen, zorgt dikwijls voor onderbroken beeld, enz enz.
In Nederland, gaat het goed voor de boeg, zowel film1,HBO en sport1, hebben een mobiele app, waar je overal in Nederland kan zien, zonder meerprijs. iets dat goed is voor de komende jeugd. en met film1 on demand, kan je een film starten wanneer je wilt.

In België, heb je zoiets niet. (ik laat de Belgische variant van de kabel buiten schot, omdat die enkel op hun eigen netwerk gaat, en nogal wispelturig is).Stievie, vind ik dan overdreven duur, en je betaald tevens al een bijdrage.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Bij nader inzien vond ik mij bijdrage te veel off topic gaan.

Ik wilde me verder niet laten meeslepen door de discussie hierboven.

Voor mijn bijdrage heb ik daarom elders een nieuw topic geopend op https://www.sat4all.com/forums/topic/349565-de-jeugd-en-al-dan-niet-betalen-voor-tv-kijken/?p=2337611

Blijkbaar deed ik iets verkeerd.

Dit had er als eerste moeten staan.

Daarbij vergeet je voor het gemak dat het aanbod vorige eeuw om te beginnen evenmin gratis was.

De kosten werden gedragen door alle inwoners van een land, tenminste door degenen die in het bezit waren van een ontvangtoestel.

Alleen inwoners in grensgebieden dan wel degenen die individueel meer geld uitgaven voor een betere antenne konden meegenieten van van programma's van over de grens. Die voor die kijkers wel maar in feite natuurlijk evenmin gratis waren. Want betaald waren door de inwoners van het betreffende land.

Op enig moment kwamen er gemeenschappelijke en centrale antennes, later gebundeld in wat we nu "de kabel" noemen. Daarvoor gingen we dan extra betalen. Vanwege de auteursrechtenregeling. Maar dat deden de meesten graag, want nu konden we kijken naar zenders als CNN, MTV, Cartoon Network enz.. En onze eigen mast kon van het dak.

Nederlandse commerciële zenders hebben zich, als mijn geheugen mij hier niet in de steek laat, niet eens vermoeid om op antenne te gaan Maar hebben het (los van enige satellietdistributie) altijd bij  de kabel gehouden. De situatie in België is denk ik niet veel anders geweest.

De huidige TV kijker kan zijn of haar signaal halen uit een draadje of uit de lucht.

Alleen uit de lucht is dat met een (schotel)antenne gratis. In die gevallen hangt het af van de zenders die je wilt zie of en hoeveel je gaat betalen. 

Via een draad (kabel of IPTV) zullen ze altijd iets betalen.

Uiteindelijk is het wat de gek er voor geeft zoals de uitdrukking luidt.

De kosten van de hardware laat ik even buiten beschouwing.

Dat geldt ook wat je met het signaal uiteindelijk gaat doen (opnemen, kijken op meer kamers).

Hier kan iedereen veel meer de eigen keuze maken. En kunnen pakketaanbieders zich verder onderscheiden.

Om op de aangehaalde zin terug te komen:

we moeten het met z'n allen ook normaal vinden dat we betalen voor programma's die we kunnen zien.

Als een pakketaanbieder moeite moet doen ons van een signaal te voorzien dan hangt daar een prijskaartje aan. Dat bedrag kan lager zijn als de aanbieder van de programma's er belang bij heeft dat we de betreffende zender kunnen bekijken (denk aan reclame-inkomsten).

Alleen publieke omroepen hebben (voor het betreffende land) de opdracht/taak hun programma's vrij voor hun inwoners beschikbaar te maken. Daar kun je als grensbewoner (zie degene die via een schotel kijkt als extended grensbewoner) je voordeel mee doen. Zelfs in die mate dat je geen behoefte meer hebt aan het afnemen van nationale betaalpakketten (of juist een pakket uit een andere lidstaat wilt afnemen).

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.

Geplaatst:

we moeten het met z'n allen ook normaal vinden dat we betalen voor programma's die we kunnen zien.

Tja....  ik vind dat nog steeds niet. In sommige gevallen kan je niet anders, en dan moet je gaan afwegen of het het geld waard is voor JOUZELF... is het antwoord NEE, dan moet je het niet doen.

Een laag bedrag zou dan nog wel kunnen.... zoals je een aantal jaar geleden voor het nederlandse set top box pakket moet betalen.... aanvankelijk de kosten van een smartcard waar je een hele poos mee vooruit kon.... daarna werd het duurder en lang geleden ben ik afgehaakt, omdat het het voor mij niet meer waard was.

Nu met de in mijn ogen volledig belachelijke regels dat er 30 zenders in een pakket moeten zitten, en dan ook nog de 2 belgen die erin moeten zitten,  is het totaal onredelijk geworden... je betaalt nu hoge bedragen voor een handjevol wat eventueel de moeite waard kan zijn.... maar je betaalt ook voor veel zenders waarin je niet geinteresseerd bent.

"Betalen" heeft dus een negatieve kleur gekregen.... het is een dwang.

Ik ben dus niet bereid te betalen, als je het algemeen stelt.

gewoon tv kijken kan gewoon gratis, je hebt een uitstekend Duits aanbod, en ook een Engels aanbod, waarvoor je geen abonnement hoeft te betalen.    Dus precies zoals je in je laatste stukje schrijft, Prawo!

Ik betaal wel voor een Zweeds pakket, met daarin vrijwel alleen "normale" zenders... dat is het dan weer wel waard voor mij.... maar als dat om een of andere reden niet meer zou kunnen, of als het echt te duur gaat worden, dan houdt het gewoon op.

Daarentegen zijn die paketten met film en sport en special interest kanalen zoals discovery en muziekzenders het geld totaal niet waard.....

Of mensen nóg meer bereid moeten zijn om te betalen?... nee, ik vind het niet. In mijn ogen gooien mensen nu al ontzettend veel met geld, alsof ze het geld zo uit de grond scheppen. Ik begrijp dat niet..... Ook niet waarom mensen naar een videotheek gaan om daar dan een film te huren etc.... als je een jaar wacht zie je hem gratis op de tv. tja.....

In deze maatschappij wordt er al veel te veel betaald.... voor alles moet je betalen... hoe oppervlakkig is alles toch geworden, hoe commercieel.... je moet al jaren betalen om je auto ergens te parkeren in een stad.... daar doe ik ook al jaren niet meer aan mee, gewoon een boycot van plaatsen waar je moet betalen om te parkeren! etc etc....

Dit idiote gedoe zal echter blijven bestaan zolang mensen bereid zijn te betalen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

• Moderator
Geplaatst:

Heb jij je voor je vroegere werkzaamheden laten betalen of verleende je gratis diensten?

Wel, daar ligt de grond dat zaken niet gratis zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Zeer weinig kennen nog het woord vriendendienst.

Maar ik ben van mening, dat als ze hun inkomsten verwerven via reclame, de kijkers exclusief aankoop hardware deze gratis moet kunnen ontvangen. Systeem fransat, tvusat en TNT, zou ook nog kunnen. Eigenlijk zouden die blij moeten zijn dat ze willen kijken, maar nee, ze gebruiken de verslaafde tv kijker als melkkoe, en misbruiken dan ook nog eens dat Vlamingen gemakzuchtig willen zijn.

Zoals sverige zegt, het is zot voor woorden, mensen betalen "huur" voor een recorder om op te nemen, betalen voor terugkijk tv, en zouden dan nog eens betalen, voor iets dat niet via terugkijk tv beschikbaar is.

t'is dan crisis schrijven ze, maar voor wie? als ik hoor, dat een gemiddelde telenet abonnee voor hun triple play abonnement+ extra tv kanalen +/- 180-230€ betalen per maand, dan gaan mijn oren toch flapperen. Maar zolang mensen dit betalen, gaan aanbieders en content providers gewoon door, en gaan ze nog iets gaan uitvinden, om de kijker legaal nog meer uit te melken.

Kan zo direct nog 4 extra betalende diensten uit mijn mouw schudden, maar ga ze bewust niet noemen, want ziet dat ze in mechelen, bij proximus en M7 meelezen, dan zouden ze nog in staat zijn het over te nemen, en in te voeren.  :mad:

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Zeer weinig kennen nog het woord vriendendienst.

Wat versta je in dit verband onder vriendendienst?

Een ander laten betalen en zelf gratis meekijken?

Dat kan toch al legaal met veel programma's van over de grens als van de BBC en op Duitse zenders?

aangepast door Prawo

Geplaatst:

Mijn reactie was eigenlijk gedeeltelijk een reactie op post 5 van ceesv die schrijft, dat hij laat verstaan, dat nu alles betalend is en voor alles moet worden betaald.

Ik ken nog vriendendienst en ruildiensten.

Geplaatst:

Het gaat hier om een commerciële dienst/product die afgenomen wordt dat kan nooit een vriendendienst/ruildienst zijn.

Eens dat het "basispakket" door politieke inmenging een veel te royaal zender aanbod moet hebben en dus bij voorbaat al te duur.

Ik ga dus ook nooit betalen voor "terugkijken/uitzending gemist"

Het rekenen van een prijs voor recorder functie is commercieel leuk bedacht maar werk ik ook niet aan mee.

Kijken we het toch niet, of op een andere keer. Herhalen gebeurt toch wel.

Daarbij, sinds wanneer mag en kan ik een uitzending niet meer zelfstandig met eigen apparatuur opnemen?

Hoewel we de mogelijkheid wel hebben om op te nemen gebeurt het hier echt nooit. Gemist is gewoon pech hebben.

Verwacht zelf dat als over niet al te lange tijd DVB-T2 uitgerolt is door de NPO dat het canaldigitaal opgezegd gaat worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen