Ga naar inhoud


190 Volt en nu?


moonchild

Aanbevolen berichten


  • Moderator

In principe zal er weinig gebeuren, de meeste apparaten werken tegenwoordig tussen 100 en 240 volt.

Ohmse belasting, zoals waterkokers zullen wat minder verbruiken en in ruil daarvoor er langer over doen om het water te koken.

 

Onder de streep komt hetzelfde op je rekening te staan.

 

Voor apparatuur, die er wel problemen mee heeft, kan je de aanschaf van en lichtnet stabilisator overwegen, dat is een autotrafo met een (motor) regeling.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat al met weinig belasting is heb je een probleem met aparaten die wat mer vermogen nodig hebben.

Je zal de stroom eens moeten meten en de spanning dan kan je de weerstand uitrekenen waar de (230 volt - gemeten spanning) in jou geval 230-190 = 50 volt.

Stel dat het met 10 amp is dan zal bij een belasting van 20 amp je nog maar 130 volt overhouden.

en er gaat 20 amp x 100 volt is 1000 Watt verloren ergens in het traject van de toevoer.

Als dat een defect is kan het daar wel eens zeer warm worden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die zullen wat meer stroom gaan trekken.

 

Wanneer je altijd 190 Volt Netspanning hebt kan je ook je leveerancier vragen je op een hogere tap van de trafo te zetten.

Anders zelf een autotrafo neerzetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is 190 Volt een te grove afwijking van de 230 Volt die binnen had moeten komen.

 

 


In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Deze normen zijn vastgelegd als NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 volt). Gedurende minimaal 95% van de meettijd mag de spanning niet meer dan 10% naar beneden afwijken (207 volt).

 

Ik zou zeggen energie leverancier inlichten over de situatie en dan moet hun netwerk beheerder het maar oplossen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

India, daar is het pas nieuws wanneer er spanning is, en die ook nog aan de norm voldoet.

Sinds New Delhi verbaas ik mij nergens meer over.

IMG_8749.JPG

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 Jaar geleden ook te weinig spanning. Energie distributeur verwittigd. Na de metingen, was het buiten de norm, en na 2,5 jaar was het opgelost. Ze hebben een nieuwe kabel onder de straat gelegd, en ons aan een andere transformator huisje geschakeld.

Eerst moesten ze de nodige vergunningen en subsidie's krijgen, om tot de werken over te gaan.

Helaas zijn er toen bij ons veel voedingen gesneuveld en nooit geen eurocent ervoor gekregen als schadevergoeding.

Benieuwd of het ook zo gaat in Nederland?

Heb toen ook een oud type autotrasformator gebruikt, maar had pech gehad, omdat de spanning van 192V soms naar 228V ging en apparatuur achter die autotransformator stuk. Gelukkig betrof het een huur filmnet decoder, die ze toen gratis vervingen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je moet ook een automatisch regelende autotrafo gebruiken!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

190 Volt?, dat is bij mij in Spanje jaren het geval geweest en nog wel lager ook. Ik had af en toe wel eens 150V. Ik wist dat mijn Senseo het niet meer deed bij 180V maar de airco, TV, wasmachine, koelkast satellietontvanger enz. deden het gewoon allemaal goed. Ook de pomp van het zwembad.
In Spanje is het nog voor een groot deel bovengrondse leidingen, zeker in het buitengebied maar ook nog in veel oude delen van grote steden. Daar hangt alles aan de gevel. Dikke bossen kabel in kabelgoten die op ongeveer 4 meter hoog hangen.
Sinds twee maanden heb ik meestal weer tussen de 220 en 230V. Ze hebben een deel van de kabelaansluitingen op de 10.000V transformator op een andere fase aangesloten. Gelukking was ik daar ook bij en sindsdien hebben we feest.

Ik heb al 6 jaar zo'n kleine energiemeter naast m'n laptop liggen zodat ik continue de netspanning in de gaten kan houden.

In India en Thailand is het inderdaad nog heel veel gekker, zie bijlage.
 

post-60869-0-24824100-1446498579.jpg

post-60869-0-66574600-1446499174_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof, dat dit ooit gekomen is in grenzeloze beroepen, met brandweerlui die naar ginder gingen. Schijnt bij brand soms levensgevaarlijk te zijn, met al die kabels.

@ceesv, die autotransfo is er eentje van intussen nu al 30 jaar oud, weet niet of die eigenlijk nog werkt.

je moest bij de primaire kant een plug plaatsen met de spanning die binnenkwam, en de secundaire kant de gewenste uitgangsspanning. Was een prehistorisch geval.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sinds de eerste autotrafo is er niets meer aan het concept veranderd.

Hoogstens zijn de servoregelingen tegenwoordig wat sneller en accurater.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lang geleden het volgende probleem gehad en gepost bij Circuitonline .

 

Om bij een indik-tank (proces-waterzuivering) onderin de konus de mate van indikking te kunnen bepalen , heb ik via een lange vertikale as , er een langzaam draaiende wandschraper in gemonteerd .
Naarmate er meer slib in de konus komt, ondervind de schraper meer weerstand .
Aangedreven word de schraper door een 0.12 kw vertragingsmotor . Deze is gekoppeld aan een 0.25 kw freq. reg. van Omron . In deze regelaar kun je bij overschrijding van een bepaald koppel (OL3), een uitgangs-relais laten opkomen .
Dit leek goed te werken maar helaas gooit variatie in de netspanning roet in het eten .
Als tijdens de produktie-uren meerdere steenzaagmachines (50 kW/st) lopen , bedraagt de netspanning ± 220 / 380 V , echter tijdens de pauze en na het stoppen van alle machines , stijgt de spanning naar 240 / 400 V .
Bij deze hogere spanning reageert de Freq. reg. al op een lager koppel waardoor op die momenten het slib te vroeg (te nat dus) word afgepompt .
Klagen over de variatie van de spanning heeft geen nut , we zitten nu eenmaal ver in de polder aan het eind van de kabel met ± 400 A belasting .
Nu mijn vraag : kan een UPS voor de freq. reg. daarvoor een oplossing zijn , of komt die alleen in aktie als de spanning wegvalt .
Een optie zou zijn om deze niet aan het net te hangen maar de accu's via een externe lader te voeden .
Of zijn er ook type's die ook als spanning-stabilisator kunnen werken ?

 

Div suggesties gehad , o.a. deze : Er bestaan ferro magnetische spannings stabilisatoren, eigenlijk een speciale trafo, hoe het precies werkt !? iets met kern verzadiging iirc

 

Door deze opmerking ging een belletje rinkelen 
Enkele jaren geleden hebben we een porto-cabin overgenomen . Hierin bevond zich een krachtstroomverdeling met een vreemde "trafo" . alles werd er uit gesloopt maar gelukkig niet weg gedaan .
Vandaag dus eens nader bestudeerd, en het is dus een Siemens Magnetischer Spannungs-Konstanthalter Typ 4FK10-0AG 1000VA prim 220 v ± 10% sec ± 0.5%
Meteen aan het testen gegaan , direkt op het net met een lamp van 100w gaf ie een spanning van 223 V.
Variac er tussen en lanzaam opgedraaid , tot aan ± 110 V gloeide de lamp proportioneel op maar bij iets verder draaien schoot de sec. spanning naar 223 v .
Zelfs bij 250 V prim. bleef sec. 223 v
Bij langzaam terug draaien zakte die 223 V pas in bij ± 35 V prim.
Ook bij verschillende standen een 300W halogeen lamp bij en afgekoppeld , de sec. spanning bleef stabiel .
Voorlopig kan ik verder met m'n idee .

 

Hiermee werkte mijn idee prima .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...