Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben een automatische schotelantenne van katrein aan het ombouwen met een triax 78 cm.

Schotel al gemonteerd maar ben op zoek naar het zijaanzicht met de maten van de schotel en lnb arm.

Ook de hoek van lnb arm t.o.v. de schotel.

Ik laat de arm met stappenmotor omhoog en naar beneden gaan.

Heb de arm niet meer origineel vastzitten vandaar mijn vraag over zijaanzicht met maten en hoeken.

katrein

• Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

Beste katrein

Welkom op dit forum.

Lees ik het goed dat je de lnb-arm van de Triax 78 met een stappenmotor omhoog en omlaag wil laten bewegen?
Waarom wil je dat zo doen?
Je bent niet de eerste die een schotel voor op een camper of caravan van een groter schotelblad wil voorzien maar dan is het toch nog niet nodig de arm met een motor te bewegen.
Als je gewoon de scharnierende arm van de Triax 78 gebruikt en de kunststof vergrendeling verwijderd, dan komt de arm toch automatisch mee omhoog als de schotel zich opricht?

In de bijlage zie je een automatische schotel waar het schotelblad van een Triax 88 op is geplaatst (85x95cm) met de originele scharnierende arm van Triax.

Hiermee kan hij ook in de Algarve zonder problemen de zwakste zenders van CanalDigitaal ontvangen van de Astra 23,5.

post-60869-0-43025700-1447271901_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Deze schotel komt in plaats van de vierkante schotel van katrein.

De ontvangstzijde van deze schotel dwingt mij om de schotel met de holle zijde naar boven te monteren op de automatische unit.

Als de schotel zich dan opricht blijft de arm op de schotel liggen.

Dit kan niet softwarematig worden opgelost volgens fabrikant.

Als dat wel zou kunnen had ik de schotel andersom kunnen monteren.

cmAlles werk al naar behoren maar ik wil de ontvangst zo goed mogelijk kunnen krijgen.

Heb niet meer de exacte maatvoeringen meer van de triax  78 cm om zo alles weer in goede staat te monteren.

Katrein

Geplaatst:

Beste katrein

Welkom.

Ik heb een en ander opgemeten,  de hoek schotel<>lnb-arm zie de oranje lijnen.

Onderkant schotel tot einde aluminium lnb-arm, zie de blauwe lijn.

De afstanden van de rand van de schotel tot het hart aan de voorkant van de lnb-houder,zie de gele lijn.

De onderkant van de lnb-arm zit in een lijn met de onderkant van de schotel, zie de inzet.

Met een pvc buis in de lnb-houder kun je contoleren of de lnb goed in de schotel kijkt, zie de inzet met de maten.

Maak ook eens foto's van je project en misschien een idee voor de "knutselhoek"

post-75492-0-72733400-1447283690_thumb.jpg

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Geplaatst:

Beste katrein

Dan zul je toch ook nog een gaatje in de schotel moeten boren zodat het regenwater weg kan lopen anders kunnen de vogeltjes er uit gaan drinken en krijgt de motor de schotel niet meer omhoog met dat volle zwembad.

post-60869-0-04393700-1447306192_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste satkijker.

Ik moet de gehele lnb arm opnieuw maken en monteren.

Ik krijg nu geen ontvangst

Kwaliteit veel te laag.

Ik wil wel foto's plaatsen maar het lukt mij niet om ze te plaatsen.

doe mijn best maar eerst antenne in orde maken.

Katrein

• Moderator
Geplaatst:

Gebruik de "Gebruik volledige editor"knop rechts naast de knop "Berichten plaatsen" om foto's toe te voegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ja die gebruik ik met de hirschman 78 cm schotel er op gemonteerd.

Vierkante schotel eraf en hirschman erop.

Alles werkt al met elektrisch gestuurde arm.

Alleen signaal nog verbeteren met een nieuw te maken arm met de maten die ik van satkijker heb gekregen.

Katrein

post-96880-0-39660500-1447406079_thumb.png

post-96880-0-76387800-1447406136_thumb.png

Geplaatst:

Beste katrein

Let er heel goed op dat je de schotel niet vervormt bij het bevestigen op de arm.
Ik ga er van uit dat de aluminium kantelarm oorspronkelijk vlak was toen die vlakantenne er nog op gemonteerd was. Zo te zien heb je die nu aangepast aan de bolling van de schotel.
Je moet je bedenken dat als het schoteloppervlak 0,2mm afwijkt van de echte parabolische vorm, dit al een merkbare vermindering van de versterking geeft. Dit geldt zeker voor het middelpunt van de schotel omdat een lnb daar verreweg het meeste signaal vandaan krijgt, zie de bijlage. Daarop kun je zien dat de buitenzijde van de schotel 10dB minder signaal geeft dan het midden van de schotel.
Ik adviseer je dan ook om dikke O-ringen tussen het schotelblad en de aluminium arm te plaatsen zodat het schotelblad niet vervormt bij het vastzetten van de bouten. Zie als voorbeeld de Multytenne.

post-60869-0-57203800-1447408819.png

post-60869-0-52709000-1447408855.jpg

post-60869-0-45886500-1447408880.jpg

Geplaatst:

Sprietje

Wist niet dat dit zo nauwkeurig kwam.

Ik denk dat de schotel al wel wat vervormd zal zijn.

Zie wel kleine deuken.

Ik had vanmorgen 45 % kwaliteit.

Dat is te weinig.

Ga kijken of dit te verbeteren is.

Anders een nieuwe schotel monteren.

Katrein

Geplaatst:

Meestal is het zo dat als je de bevestigingsbouten los draait, de schotel weer in zijn oorspronkelijke vorm terug komt maar als de vervorming te groot is, dan gebeurt dat niet meer.

Tja en stel je nu eens voor dat de schotel over een lengte van 10mm 0,2mm vervormt is. De lnb staat ongeveer 500mm van de schotel af. Dan komt het signaal niet midden op de lnb maar 50x0,2mm=10mm er naast. Dan keldert je signaal enorm naar beneden.

Geplaatst:

post-96880-0-68313200-1447419115_thumb.pngpost-96880-0-14726000-1447419081_thumb.pngSprietje

Ik heb eerst een kleine teleco schotel op katrein automaat geplaatst en dat werkt in nederland perfect.

Schotel is ongeveer 50 cm dus te klein voor zuid Europa.

Had met de originele schotel van hirschman met de losse handbediende arm een signaal van 95 %.

Ik probeer het signaal omhoog te krijgen.

Ga o ringen plaatsen onder de bouten.

Geplaatst:

Goed bezig Katrein !

De concurentie van knutselaars groeit flink .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...