Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad trust, ik denk dat dit onderwerp misschien beter verplaatst kan worden naar "knutselhoek" want met zulke grote aanpassingen hoort het daar volgens mij zeker thuis.

• Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen van het project.

Ik had geen zin om mijn automatische schotel in te ruilen na de kosten die ik al had gemaakt om astra 3 te kunnen ontvangen.

Met de huidige vierkante schotel moeizaam te ontvangen en in buitenland bijna niet meer.

Ik hoop met 78 cm in spanje en portugal wel te kunnen ontvangen.

gr Katrein

Geplaatst:

Sprietje.

Welke maat schotel moet ik daarvoor minimaal hebben.

Dan kan ik misschien beter gelijk de juiste schotel nemen.

Welke raad je me aan om op mijn camper te bouwen.

Katrein.

Geplaatst: (aangepast)

Voor Zuid-Spanje en Zuid-Portugal heb je echt minimaal een schotel nodig van 80cm breed en 90cm hoog om de Nederlandse zender te kunnen ontvangen van CanalDigitaal en dan moet het niet al te veel regenen want dan valt het beeld alsnog weg. Gelukkig komt dat slechte weer in dat gebied weinig voor.

De aangepaste half-automatische schotel die ik in bericht 2 liet zien is gemaakt door R.Vermaas. Hij heeft een schotelblad van een Triax 88 geplaatst op zijn bestaande halfautomaat. Dat meet 85cm breed en 95cm hoog. Hij zit momenteel aan de Algarve en zal binnenkort verslag uitbrengen wat zijn modificatie gebracht heeft.
Met één ding moet je zeker rekening houden. Dat is de speling die op dat soort schotels aanwezig is in het oprichtmechanisme. Vaak staan camperaars in Zuid-Europa vlak aan zee waar meestal een redelijke wind staat. Vooral dergelijke grote schotels vangen veel wind en zijn door hun grootte ook richting gevoeliger. Daardoor kan door het bewegen van de schotel de ontvangst telkens even wegvallen.
Het is dus zeker van belang deze speling in de gaten te houden. Is speling aanwezig en kan die niet weg gesteld worden, dan heeft een grotere schotel geen zin.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Tja, ik zal toch nog maar eens uitleggen waarom je de maat van een offset schotel altijd moet meten op de breedte van de schotel op de spiegel gemeten, dus zonder rand en niet in de hoogte gemeten.
Bij het aanprijzen van een schotel wordt vaak de hoogte van de schotel aangegeven. Dat geeft de indruk dat je voor een bepaald geldbedrag toch een flinke schotel krijgt. Veel schotelfabrikanten doen aan dat bedrog mee maar de echte schotelfabrikanten niet. Die geven keurig aan dat het een schotel is van bijv. 120cm waarbij de schotel dan 120cm breed is op de spiegel en 135cm hoog.

En waarom moet je dan de breedte van de schotel meten en niet de hoogte?
Je moet je bedenken dat we het normaal gesproken in Europa over offsetschotels hebben. Daarvan vallen de signalen onder een hoek op de schotel. Deze offsethoek ligt vaak tussen de 22 en 26 graden.
Een lnb ontvangt zijn signalen in een ronde cirkel. Omdat ook de lnb onder diezelfde hoek staat als de offset van de schotel, zal de schotel hoger moeten zijn dan die breed is om precies de omtrek van de schotel af te tasten.
Bekijk de bijlage maar eens.

post-60869-0-64884300-1447508528.png

Geplaatst:

Sprietje.

Bedankt voor de uitleg.

Ik snap het helemaal.

Ga toch eerst met 78 cm aan de gang,

Als dit allemaal lukt ga ik voor grotere.

Het duurt nog even voor de camper van stal komt. dan zal ik het wel klaar hebben hoop ik

Katrein

Geplaatst:

Het werkt al wel.

Ben alleen nog bezig met de juiste afstelling lnb arm.

Dat luistert erg nauwkeurig.

Heb even geen tijd meer maar het gaat zeker lukken.

denk ook dat ik de schotel wat beschadigd heb waardoor minder signaal.

Vorige week alle zenders op tv maar nu weer even niet.

Als ik weer tijd heb ga ik weer verder met de afstelling.

Katrein

Geplaatst:

Ik heb nu de triax schotel gemonteerd op een kleine schotelarm van teleco.

Dit heb ik gemonteerd op de katrein automaat.

Nu nog een oplossing vinden dat de schotel vlak terugkomt op dak van de camper.

Ontvangst is super.

Zie foto's.

Bij verdere oplossingen meld ik mij weer

post-96880-0-32147100-1448474916.png

post-96880-0-57429900-1448474937.png

post-96880-0-78387900-1448474956.png

Geplaatst:

Beste katrein

Zou je de foto een op een flink wat groter formaat willen plaatsen. Ik kan nu niet zien hoe je het precies gemaakt hebt.
Tja, zou de vorige schotel toch vervormd zijn geweest waardoor hij zo weinig signaal gaf?
Heb je er nu rubber tussen gezet?

Geplaatst:

Beste Sprietje

Nee ik heb er geen rubbers onder gezet maar de arm losvast gemonteerd.

Moet de arm precies uitfrezen om zeer precies op de schotel te laten passen.

Arm ook nog een steun aanlassen om aan de andere kant ook vast te kunnen zetten.

Als ik morgen tijd heb zal ik grotere foto maken.

Katrein

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...