Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad grondstof, het is heel belangrijk dat er geen regendruppels op de ontvangstkop van de Multytenne komen om zo min mogelijk signaalverlies te hebben.
Ook het op de juiste gradenstand scheef zetten van de Multyenne levert de nodige winst op, niet alleen om ook op de buitenste twee lnb's het maximale signaal te krijgen maar ook om de skew van alle vier de lnb's zo goed mogelijk te krijgen.
Ook ik gebruik de Multytenne nog steeds en die doet het met optimale afstelling nog steeds bevredigend bij regen.

Geplaatst:

In het oosten ook. En die ontving ik zelfs nog beter dan nederlandse kanalen van canaldigitaal.

Showstopper bij mij was nat geo wild HD. Die blokte geregeld als het iets regende. Probleem was met name dat de LNB bak dan nat werd.

• 2 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

Geachte Sprietje,

Hoe moet een Multytenne afgesteld worden in Vorden? Gewoon waterpas mast en perfectioneren op NatGeoWild?

Alvast bedankt uiteraard.

aangepast door erwinnaar
Geplaatst:

Wil je het maximale uit de Multytenne halen, dan moet deze 3 graden gekanteld worden naar het oosten. Dit komt overeen dat de mast 5mm schuin moet staan op een lengte van 10cm. Verder moet je zeker een regenkapje aanbrengen.
De schotel eerst uitrichten op de Astra 19,2 en als je die dan gevonden hebt, de schotel fijnafstellen op de Astra 23,5 op de zender NatGeoWild HD.

Geplaatst: (aangepast)

Dank je wel. Probleem is nu: wel beeld op Duitse HD zenders, niet Duitse SD zenders maar wel op TecTime TV, Eurosport 2 SD doet het ook maar RTL Television , Sat1, enz. geen beeld. 

HD op Astra 19.2 doen het heel goed, veel signaal! Engelse zenders doen het allemaal en keihard signaal, Hotbird ook inclusief RTP en SRF Info.

Op Astra 3 geen NGC Wild, geen BravaHD. Rest wel zoals Nederland1 en de regionalen.

Mast schuingezet zoals geadviseerd (van voren bekeken hellend naar het oosten). Kortom, is er een kop stuk? Zijn er parameters van de Duitse zenders veranderd want sommige SD zenders doen het dus wel en sommige niet. Verder schitterend mooi om weer een multytenne af te stellen, zeer fijn werkje maar oh zo leuk!

aangepast door erwinnaar
Geplaatst:

Kijk beste Erwinnaar, het feit dat zowel nu de zenders van de Astra 28,2 als ook van de Hotbird flink hard binnen komen, is te danken aan het feit dat je de schotel een beetje naar het oosten gekanteld hebt. De lnb's staan nu precies op de juiste schuinte om beide buitenste satellieten optimaal te ontvangen.
Ook voor de skew van de lnb's is het beter dat de schotel is schuin gezet, immers de lnb's staan met een skew nul in de grote kop gemonteerd en dat is geen ideale situatie.
Ik denk toch dat je de schotel nog beter moet uitrichten want NGC Wild moet je zelfs met lichte regen kunnen ontvangen. Ik spreek uit ervaring want ik gebruik ook nog steeds de Multytenne naast de Triax 115.

Wat je ook nog kunt doen om de schotel heel precies uit te richten is om dikke rubber o-ringen achter het schotelblad te plaatsen. Door de schroeven wat strakker of minder strak aan te draaien, kun je het schotelblad sturen waardoor je maximale ontvangst kunt instellen nadat je de schotel al zo goed mogelijk hebt uitgericht. I.p.v. o-ringen kun je ook gegolfde veerringen nemen.

post-60869-0-85786900-1454765567.jpg

post-60869-0-90623200-1454765590.jpg

post-60869-0-69184500-1454765611.png

Geplaatst:

Topicstarter: excuses dat ik je topic beetje heb gekaapt. Idee van plaatsen is wel hetzelfde maar kan verwarrend zijn vanwege andere locatie. Ben benieuwd of in Almere wel netjes NGC WILD HD doorkomt.

Geplaatst:

Dank je wel. Probleem is nu: wel beeld op Duitse HD zenders, niet Duitse SD zenders maar wel op TecTime TV, Eurosport 2 SD doet het ook maar RTL Television , Sat1, enz. geen beeld. 

HD op Astra 19.2 doen het heel goed, veel signaal! Engelse zenders doen het allemaal en keihard signaal, Hotbird ook inclusief RTP en SRF Info.

Op Astra 3 geen NGC Wild, geen BravaHD. Rest wel zoals Nederland1 en de regionalen.

Mast schuingezet zoals geadviseerd (van voren bekeken hellend naar het oosten). Kortom, is er een kop stuk? Zijn er parameters van de Duitse zenders veranderd want sommige SD zenders doen het dus wel en sommige niet. Verder schitterend mooi om weer een multytenne af te stellen, zeer fijn werkje maar oh zo leuk!

Het probleem is opgelost. Heb de ontvanger opnieuw voorzien van een verse image, problemen weg. Beeld op de zenders die het niet meer deden zoals Sat.1. NGCWILDHD niet en TVGELDERLAND met wat storingen maar we kijken enkel fta zenders via de deze kleine mooie wonderschotel. 

Geplaatst:

Mooi dat het nu weer werkt maar als het beter weer is, moet je de Multytenne op je gemak nog maar eens optimaal afstellen. Ik heb je nu genoeg suggesties aan de hand gedaan om er alles uit te halen wat er in zit.

Het is en blijft een wonderbaarlijk leuk schoteltje.

Geplaatst:

Dat gaat zeker gebeuren. Buis wordt gestort in beton en die buis van 1 meter wordt 5 cm naar het oosten gekanteld. Rest nog 1 vraag: exact richting het oosten? Je kan natuurlijk hellen wat je wel met een buis maar die kan natuurlijk ook zuidoost of noordoost geheld worden. Hoe zit dat dan precies vroeg ik me af.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...