Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor een hobby feed project wil ik een 100cm Funke schotel met diseqc motor afstellen op de eutelsat 7 en 10

nou heb ik het 'stap voor stap installeren van een schotel met motor' al eens aandachtig bekeken, maar het wil me niet echt duidelijk worden.

volgens dat topic moet je het uitrichten op de sirius, om zo het 0 punt van de motor te bepalen.

aangezien ik alleen van de 7 en 10 gebruik wil maken, wat is dan wijsheid om te beginnen.

Of is een motor met een schuifstang een betere optie voor mij.

alvast bedankt

Geplaatst:

Sirius wordt als nulpunt genomen omdat voor de meeste mensen in België en Nederland de sat is die het dichtst bij hun lengtegraad ligt waardoor de foutcorrectie het kleinste is.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Geplaatst:

Op advies van mijn leverancier heb ik mijn draaibare Triax ook eerst afgesteld op de Sirius - zender "Glas". Ging eigenlijk best eenvoudig. Als dat is gelukt staat je schotel meteen afgesteld om in de draai alle satellieten te vinden die in jouw bereik staan.

Geplaatst:

Wanneer je een rotor gebruikt, moet de schotel exact de baan van de ClarkeBelt volgen.

Hiervoor  moet o.a. de nul positie van rotor goed gezet worden.

Het maakt daarvoor niet uit welke satelieten je uiteindelijk wilt gaan ontvangen.

Voor Nederland and Belgie is de Sirius sateliet op 4.8 oost inderdaad degene, die het dichtst bij het nul punt ligt.

Geplaatst:

Het ligt er maar aan waar de schotel staat. Als je in het oosten van het land woont zoals bijv. Stadskanaal dat op 7 graden oost ligt, dan moet je de schotel op de Eutelsat 7 oost uitrichten.

Geplaatst: (aangepast)

Groningen ligt op 6,55 oost. Dan kun je veel beter de Eutelsat 7 nemen die op 7 oost staat dan de Sirius die niet meer bestaat. Deze heet al enkele jaren de Astra 4A en hangt op 4,8 oost.

aangepast door Sprietje
Geplaatst: (aangepast)

Je moet de rotor vanuit zijn nul-positie eerst 0,45 graden naar het oosten laten draaien.

Maar heb je de latitude van de rotor eerst op 53,2 graden ingesteld en de schotel precies recht op de rotor afgesteld?

Is het de bedoeling om met die schotel alleen de 7e en 10e te ontvangen?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Alleen voor 7 en 10 oost is een rotor misschien 'overkill'?

Een dubbele LNB werkt wellicht eenvoudiger, als er een dubble houder te krijgen is voor een Funke 100.

Geplaatst:

het is, voor nu, inderdaad alleen voor de 7 en 10

ik heb het inderdaad ook geprobeerd met een dubbele lnb houder, alleen gaf dit op de satelliet naast het midden problemen met signaal.

ze zitten zeer dicht naast elkaar en ik heb dan 2 inverto black lnbs.

misschien dat ik in de toekomst andere sats ermee ga pakken, maar dat staat nog niet vast

Geplaatst:

Ik kan het zo voor je uitrekenen welke duo-lnb je op die schotel moet plaatsen om daarmee de 7e en 10e te ontvangen maar dat heeft weinig zin als je toch een rotor gaat gebruiken.

Geplaatst:

vandaag weer even bezig geweest.

had de motor latitude op 53 gezet en hem een klein stukje oost gedraait zoals je zei.

daarna 7 opgezocht en maximaal afgesteld.

de 10 daarna vinden was inderdaad zo gepiept.

draait tot zo ver prima :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...