Ga naar inhoud


Aardlekschakelaar valt uit


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op dit moment staan wij weer met onze caravan in Spanje.

Gisteren viel de aardlekschakelaar in onze caravan uit en dit zonder enige aanwijsbare reden, m.a.w. er was op dat moment geen apparaat in werking die dit zou kunnen veroorzaken.

Na wat speurwerk kwam ik erachter dat de veroorzaker een 220V dompelaar was want toen ik deze uit de 220V WCD haalde viel de aardlekschakelaar niet meer uit.

Deze dompelaar is op 220V aangesloten d.m.v. een tussenstekker met schakelaar, zie bijlage

Deze schakelaar stond uit en toch schijnt de combinatie de aardlekschakelaar te activeren.

 

Voordat ik nu ga experimenteren zou ik graag willen weten hoe het mogelijk is dat een dompelaar die op een uitstaande schakelaar is aangesloten de aardlekschakelaar kan activeren.

post-37183-0-80616400-1447483426_thumb.jpeg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het model dat je hebt heeft een enkel polige schakelaar , dus wordt er maar 1 draadje onderbroken , de andere draad geeft dus gewoon spanning naar de verbruiker ,

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een aardlek schakelaar tript als er een verschil in potentiaal is tussen fase en aarde en nul en aarde. Wat katwezel zegt, als het een enkelpolige schakelaar is heb je inderdaad kans dat er een lekstroompje loopt tussen fase en aarde, en dat daardoor je aardlek schakelaar ingrijpt.

 

Haal die schakelaar eens uit de wand contact doos, zet hem eens in de aan stand en prik hem weer in de wand contact doos, gaat je aardlek er dan ook uit?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik zo proberen maar eerst nog een andere vraag.

 

Kan ik met een universeelmeter op de een of andere wijze op de dompelaar meten of daar een lekstroom aanwezig is?
Ik heb als referentie een exact dezelfde nieuwe dompelaar.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, met de Ohmmeter tussen de aard aansluiting en de 2 pennen van de stekker meten hoe hoog de weerstand is.

Die zou in principe oneindig moeten zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En het nut van stopcontacten met randaarde gecombineerd met aardlek schakelaars is wederom bewezen!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ook met een dubbelpolige schakleaar zal de aardlek eruit vliegen, maar dan alleen wanneer de schakelaar wordt ingeschakeld.

Er zit gewoon een lek tussen de vewarmingsspiraal en de behuizing, vermoedelijk door een klein gaatje water ingedrongen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slopen is nogal lastig want de dompelaar is hermetisch afgesloten en biedt geen mogelijkheid om iets open te schroeven.

Er zit wel een 1-weg beveiliging in tegen oververhitting, m.a.w. er wordt wel uitgeschakeld maar kan niet meer gereset worden.

 

Normaliter zou ik de dompelaar thuis met een Dremel ontleed hebben maar die heb ik nu niet bij mee, dus hij ligt al in de vuilcontainer.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...