Ga naar inhoud


Aardlekschakelaar valt uit


Jürgen

Aanbevolen berichten


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Hoogstens kan er een spanning op de behuizing van de wasmachine staan, welke ontstaat als gevolg van de weerstand van de aardleiding

En als alles volgens voorschrift was aangesloten kan die nooit hoger worden als 48 Volt.

En dat gedurende een zeer korte tijd.

 

Stel er zou een lekstroom van 10 ampere lopen als gevolg van een isolatiefout.

Veronderstel dat de 2,5 mm2 aardleiding een weerstand heeft van 1 Ohm.

Dan zou er een spanning op de behuizing staan van 10 Volt.

 

2,5 mm2 koperdraad heeft een weerstand van 1 Ohm wanneer je een lengte van 280 meter moet overbruggen.

Doorgaans zal de lengte tot de aardrails gemiddeld minder dan 28 meter bedragen, hetgeen een spanning van 1 Volt op de behuizing van de geaarde wasmachine betekent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met aandacht gelezen, maar elecktrische bedrading van huizen, van voor de eerste wereldoorlog, moet ik je niet vertellen, hoe de bedrading eruit ziet, zelfs van een aarding is geen sprake. Men kocht toestellen en sloot maar aan.

Sommige aparaten hinderen via een harwarematige beveiliging het gebruik op niet geaarde toestellen, waar die gewoon weggehaald was.

Om dan nog maar te zwijgen over zelf herstelde stops, en je begrijpt meteen hoe mijn tante geëlectrucuteerd was.

Men was niet beschaamd om verwarmingtoestellen aan ( in onze sprijkwijze loden kabels) aan te sluiten.

Dat er niet meer ongelukken gebeuren begrijp ik niet. Soms is het echt driest en levensgevaarlijke situaties.

Ik vraag me af, of die leidingen niet afstammen van het vroegere 110V waar nu tot 240V op zit.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier spreek je jezelf tegen.

Je zou gelijk hebben gehad wanneer je geschreven had:

 

Ook met een ondeugdelijke aarding kan de buitenkant van een geaard apparaat onder spanning staan.

 

In het verleden stonden wasmachines zelfs op een z.g.n. natte groep, waar geen aardlek schakelaar in opgenomen was.

 

Cees heeft helemaal gelijk en ik schreef het ook al. Bij een deugdelijke aarding staat er geen spanning op de metalen delen van het defekte apparaat.

Sterker nog, bij geen aarding van een defekt apparaat en het wel hebben van een aardlekschakelaar, kan er wel spanning op het defekte apparaat staan. De aardlekschakelaar spreekt niet aan en je krijgt wel een opneuker.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk aan een lekstroom van 0,5 mA.tot 1 mA  per apparaat.

Met 30 tot 60 aangesloten apparaten kan de aardlek eruit vliegen.

Vandaar dat men tegenwoordig maximaal 4 eindgroepen per aardlek schakelaar mag aansluiten.

 

In ons 20-jaar oude huis (Duitsland) was een aardlekschakelaar voor alle groepen (17 groepen!). Geen problemen gehad. Toch vond ik het op gegeven moment een beter idee er een bij te plaatsen om in ieder geval 230V tuin (tuinlampen e.d.) te scheiden van ruimte waarin diepvriezer staat.

Mijn powerline set vond dat echter minder leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen nodig als de huis installatie vedeeld is over meerdere fasen .

Marmitek vraagt daar € 329.- voor , een boel geld .

Kan dat niet gewoon met 2 condensatortjes ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...