Ga naar inhoud


Coax en UTP onder tegels


steventje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Volgend jaar ga ik mijn woning gedeeltelijk verbouwen en er komen nieuwe tegels in de woonkamer. Van de gelegenheid wil ik dus gebruik maken

om nieuwe kabels van de ene kant naar de andere kant te trekken; zowel coax voor sat en DVB-T en UTP cat 5e voor internet en POE.

Hoe kan ik best die kabels onder de tegels plaatsen? Juist onder de tegels of tussen de mortel in een buis? Vind hier weinig info over terug.

 

Eventueel zaken die ik niet mag vergeten of andere type kabels zijn natuurlijk welkom te vermelden !

 

 

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Om toekomst zeker te zijn zou ik een buis onder de tegels leggen waardoor je kabels kunt trekken.

Gewone kabel is niet geschikt om onder tegels te leggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker in een buis. Als je nadien betere coax wil trekken kan dit alsnog.

 

Nog een tip die ik hier zelf ook beter had gebruikt.

 

Je hebt flexbuis van 16 mm diameter en van 20 mm. Gebruik die van 20 zal veel makkelijker zijn als je nog eens kabel moet doortrekken

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En leg er een extra lege buis naast voor de toekomst.

Eens zal je die buis nodig hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trek zeker 2 satkabels en laat minstens 1 trekdraad mee lopen , dat is makelijk als je later nog een kabeltje wil bijsteken , werkt tevens met flauwe bochten anders stropt het boeltje

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt flexbuis van 16 mm diameter en van 20 mm. Gebruik die van 20 zal veel makkelijker zijn als je nog eens kabel moet doortrekken

 

Mijn advies gebruik geen flexibele buis maar juist gladde buis, bij ons geldt altijd het gezegde flexibele buis is voor luie installateurs zonder kennis van zaken.

Gebruik je gladde buis die je zelf moet buigen dan zal je zien dat daar meer kabel en makkelijker kabel in te leggen is.

Flexibel gebruiken wij hier alleen als nog niet geheel duidelijk is  waar de aansluiting gemaakt moet worden, anders wordt er uitsluitend gladde 16 of 19mm buis gebruikt.

Voor coax altijd 19mm gebruiken en ook als je meer dan 1 kabel door de buis wilt leggen dan ook 19mm buis gebruiken.

Het past allemaal wel in een 16mm buis maar het prijs verschil is maar klein terwijl het gemak van een wat dikker buis juist groot is.

 

Voor de rest de kabel nooit zomaar in de lijm/mortel oid. leggen, daar is de kabel niet voor gemaakt (als je geen kabel uit Duistland hebt) en wil je later ooit eens wat anders dan kan dat met een buis maar niet als de kabel ergens ingestort is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit

 

Je hebt 100% gelijk maar een flexibel werkt nu eenmaal makkelijker omdat je dat in 1 stuk kunt leggen, buizen komen maar in lengtes van 3 m voor zover ik weet en dan moet je onder de vloer verbindingen steken

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer me voor te stellen hoe je dat gaat afwerken. Hoe komt de kabel weer naar boven?

Is invrezen in de muur geen betere optie?

 

Ik zou gaan voor solid kabel cat 6a. Afwerken met een goede WCD en een patchpanel.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit

 

Je hebt 100% gelijk maar een flexibel werkt nu eenmaal makkelijker omdat je dat in 1 stuk kunt leggen, buizen komen maar in lengtes van 3 m voor zover ik weet en dan moet je onder de vloer verbindingen steken

 

Buizen zijn er standaard in lengtes van 4m, voor het aan elkaar zetten zijn er sokjes die iets conisch toelopen en als je ze iets draait simpel vast aan de buis komen te zitten zonder dat er specie oid. in kan komen. Voor de zekerheid even wat isolatietape oid. er bij omheen en er kan niets mee gebeuren.

 

Ik denk dat ik zo al heel wat kilometers buis heb verwerkt, deze week net voor een project weer 300m binnen gekregen en die is volgende week dus al weer op.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, PVC buis vergt nog ouderwets vakmanschap, en een passende buigveer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een buigveer is heel goedkoop te huur als je er zelf niet een hebt dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

Maar vaak weet men het verschil niet eens tussen flexibel en gladde buis, totdat men er achter komt dat je in gladde buis met dezelfde diameter gewoon veel meer en makkelijker kabel kunt trekken.

 

Maar ouderwets, ouderwets????

Dan zal ik nog wel zeer ouderwets zijn door elk jaar weer een paar kilometer van dat spul te verwerken.

 

Vorige maand net weer ruim 25 Km kabel binnen gekregen en die moet toch echt allemaal in buis worden aangebracht.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

PVC buis, 20 cent/m.

Tyleenbuis, 80 cent/m.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ook is er tegenwoordig flexiblebuis verkrijgbaar met  een coating aan de  binnenkant

 dat maakt het trekken van kabels hierdoor een stuk makelijker

 

 gr metropar

aangepast door metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...