Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kan een 10 mm2 kabelschoen trouwens ook niet vonden met een oog kleiner dan 6 mm.

De platte contacten zijn zo smal dat je hier eigenlijk niet fatsoenlijk een gat groter dan ca. 3,5 mm in kunt boren (wil je nog wat vlees overhouden).

Ik vraag me toch echt af hoe deze relais gewoonlijk worden aangesloten.

Ik heb gezien dat er relais-voeten bestaan, maar die kan ik ook niet vinden met een dikke kabel eraan.

.

• Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Auto relais worden aangesloten met max. 6 mm2

Een 6 mm2 mag worden gezekerd met 40 A. Jouw omvormer van 300 W zal max. ± 35 A trekken.

De gebruikte 10 mm2 is dus i.v.m. spanningsverlies.

Mogelijke oplossing:

M.b.v. een kroonsteentje een zeer kort stukje 6 mm2 kabel aan de 10 mm2 kabel vastmaken met daaraan de schuifschoen.

Of slechter, die 10mm2 iets dunner maken (draadjes weghalen) zodat hij in een 6 mm2 schuifschoentje past.

Op dat korte stukje zal het weinig uitmaken dat de kabel wat dunner is.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Even een update.

Er zit op de omvormer een mogelijkheid om een remote aan te sluiten (stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb).

Daardoor kan ik de hele schakeling gebruiken om de remote aan te sturen (is een maak-contact, waardoor er geen grote stroom door mijn schakeling hoeft te lopen). Ik heb dus het schema van Katwezel aangepast naar gebruik met een remote.

Door drukte vandaag pas e.e.a. verder kunnen installeren.

Bij het testen werkt de schakeling niet zoals gepland. Het timerrelais schakelt meteen in (zonder gebruik van de schakelaar) en schakelt na het uitschakelen ook direct weer zelf in.

Ik weet niet hoe dit kan. Ik begon een beetje te bevriezen bij het uitzoeken, dus daar ga ik morgen nog even naar kijken.

Als ik de schakeling aanpas naar mijn eerste opzet, dus zonder de "bypass" van Katwezel, dan schakelt hij wel zoals hij zou moeten, maar dan blijft er dus altijd spanning op het timerrelais staan.

.

Geplaatst:

De timerrelay zal niet veel verbruiken dus , kan geen kwaad dat die onder spanning blijft

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Geplaatst:

Ik heb nu de schakeling aangesloten zoals te zien is in het schema.

De schakelaar is een gewone aan/uit schakelaar (1x drukken aan/1x drukken uit).

Als ik de schakelaar indruk, dan gaat het relais aan en begint de tijd te lopen. De omvormer wordt ingeschakeld en de batterijen worden opgeladen (een controlelampje bij het relais (zie schema) gaat aan om aan te geven dat er spanning op het relais staat.

Na het verlopen van de ingestelde tijd, schakelt het relais uit. De omvormer wordt uitgeschakeld en de batterijen worden niet meer geladen. Het controlelampje bij het relais blijft echter branden tot ik de aan/uitschakelaar bij het relais uitzet.

Alles werkt dus zoals het zou moeten.

Wat ik echter niet begrijp, is dat het "in bedrijf" lampje op de omvormer zelf (niet in het schema te zien) ook blijft branden tot ik de schakelaar uit zet.

Het lampje brandt dus, terwijl de omvormer niet aan staat.

Misschien heeft een van jullie hier nog een idee over.....

post-37982-0-77019300-1453107070_thumb.jpg

.

Geplaatst: (aangepast)

Er zit op de omvormer een mogelijkheid om een remote aan te sluiten (stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb).

Daardoor kan ik de hele schakeling gebruiken om de remote aan te sturen (is een maak-contact, waardoor er geen grote stroom door mijn schakeling hoeft te lopen).

Is er dan nog wel zo'n zwaar relais nodig voor het aansturen van deze remote-mogelijkheid? Het lijkt me dat het maak-contact van de timer wellicht genoeg is.

Maar....  ik weet niet hoe dat zit bij jouw converter. Ik neem aan dat je dat wel ergens op kunt zoeken, en anders kan je het betrekkelijk simpel uittesten.

In dat geval zou je schema dus weer een heel stuk simpeler kunnen worden; zonder het extra relais.

Door drukte vandaag pas e.e.a. verder kunnen installeren.

Bij het testen werkt de schakeling niet zoals gepland. Het timerrelais schakelt meteen in (zonder gebruik van de schakelaar) en schakelt na het uitschakelen ook direct weer zelf in.

Ik vermoed dat je de plus-aansluiting van de accu dan per ongeluk aan punt 18 van de timer hebt aangesloten in plaats van aan punt 16. Zou dat inderdaad het geval kunnen zijn geweest?

Dat zou jouw beschrijving van wat er mis ging helemaal verklaren, ervan uitgaand dat je ook toen gebruik maakte van een gewone schakelaar en niet van een drukknopje.

Ik heb nu de schakeling aangesloten zoals te zien is in het schema.

De schakelaar is een gewone aan/uit schakelaar (1x drukken aan/1x drukken uit).

...

Het controlelampje bij het relais blijft echter branden tot ik de aan/uitschakelaar bij het relais uitzet.

Zo geschakeld geeft het controlelampje dus inderdaad de stand van je schakelaar weer.

Als je aan de schakelaar zelf de stand niet kunt zien, is dat inderdaad een prima oplossing.

Als je weer naar de schakeling van @katwezel teruggaat, is het wellicht handiger om aan het lampje te zien of de timer AANgeschakeld is?

Wat ik echter niet begrijp, is dat het "in bedrijf" lampje op de omvormer zelf (niet in het schema te zien) ook blijft branden tot ik de schakelaar uit zet.

Het lampje brandt dus, terwijl de omvormer niet aan staat.

De omvormer is nu permanent aan de accu aangesloten.

Brandt het lampje ook, VOORdat je je timer hebt ingeschakeld?

Met andere woorden: brandt dat lampje niet gewoon permanent, als de omvormer op de accu is aangesloten, ook al is de omvormer niet aangeschakeld?

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

@ A33: Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ja, misschien had dat ook wel gekund met het relais van de timer, maar het zware relais zit er nu tussen en het werkt goed, dus dat laat ik nu maar zitten.

Nee, ik heb hem echt op 16 aangesloten en niet op 18.

Bij de eerste opstelling maakte ik gebruik van een pulse-schakelaar en nu een aan/uit schakelaar.

De huidige schakelaar is niet voorzien van een controlelampje, dus dit lampje is wel handig.

Ik kan aan de laders van de batterijen zien dat de timer aan staat (die hebben alle vier een lampje).

Klopt, de omvormer is permanent aan de accu aangesloten. Als de schakelaar op uit staat (controlelampje uit, dan is het lampje op de omvormer ook uit.

Als de schakelaar op aan staat dan is het lampje op de omvormer aan, ongeacht of het relais aan staat (en de omvormer dus in bedrijf is)of dat het uit staat.

@ Trojan: Ik moet de batterijen juist ook kunnen laden als de bus stil staat.

.

Geplaatst:

Nee, ik heb hem echt op 16 aangesloten en niet op 18.

Bij de eerste opstelling maakte ik gebruik van een pulse-schakelaar

Okee, dan had je dus waarschijnlijk een drukknop met breek-contact in plaats van met maak-contact :) .

Tja, dan is het logisch dat het relais "na het uitschakelen ook direct weer zelf in"-schakelt ;) !

Dat deed jij dan tenslotte zelf ;) .

Als het nu voor jou naar tevredenheid werkt: Niets meer aan doen! :)

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Ik heb de schakelaar nog niet kunnen testen, maar het controlelampje van de omvormer gaat nu wel vanzelf uit na het uitschakelen van het relais.

Ik heb geen idee waarom het nu wel werkt, zoals het hoort. Ik heb er niets aan veranderd.

Maar goed. Ik ben tevreden, want het werkt zoals ik bedoeld had.

Gr. Remo

.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...