Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen.

Ik heb hier al een tijdje een triax td unique 110cm liggen.

Na een tijd alleen werkend gehad op de 19,2 en daarna eigenlijk niks meer mee gedaan.

Niet stabiel maar hij werkte.

nu terug in het sat wereld wil ik deze graag gaan uitrichten met 4 lnb's.

Helaas kan ik er nergens echt iets over vinden hoe die precies moet staan.

En de afstand tussen de lnb's.

Ik heb deze lnb's:  Inverto IDLR-TWNL40-Extend Red Twin 40mm Lnb

Ik woon in de veldhoven.

Het is de bedoeling dat ik de volgende sattelieten ga ontvangen

13,0 (hotbird)

19,2 (astra 1)

23,5 (astra 3)

28,2 (astra 2)

Kan iemand mij hier mee helpen?

Het kan ook nog zijn dat de schuinte niet helemaal goed staat.

Graag wat advies hoe je deze het beste kan uitrichten.

Ik heb deze handleiding al gevolgd helaas zonder effect:

https://www.sat4all.com/forums/topic/234754-triax-unique-100cm/

Met vriendelijke groet,

Michaël

• Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Beste pcman15

Het is al weer lang geleden dat ik heb uitgerekend hoe de lnb's op deze uitzonderlijke schotel afgesteld moeten worden.
Ik moet me eerst de maatvoeringen weer even inlezen om de berekeningen te kunnen maken. Tja, de schotel heet niet voor niets "Triax Unique" want geen enkele andere schotel is zo gebouwd.
Het meest idiote bij deze schotel is dat je in Nederland de lnb's bewust een stuk uit het midden moet zetten om ze op de juiste schuinte te krijgen wegens de beperkte schuinte instelling van de rail.

Ik zal de afstelling voor je uitrekenen en hoop daar morgen een antwoord op te kunnen geven.

Geplaatst:

Beste sprietje,

Dankjewel!

Als ik hem werkend heb dan laat ik het je ook zeker weten.

Mocht je het willen je bent altijd welkom met een kop koffie om samen te ermee te stoeien

Geplaatst:

Beste pcman15

Om te beginnen moet je de rail zo schuin mogelijk zetten, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, links zo hoog mogelijk en rechts zo laag mogelijk.
De afstanden van de lnb's moeten als volgt afgesteld worden:
tussen de Hotbird en de Astra 19,2 is 91mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 61,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 67mm.
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.
De totale afstand tussen de twee buitenste lnb's is dus 219mm in een rechte lijn gemeten.

De twee buitenste lnb's moeten een hoogteverschil hebben van 39mm. Je gaat nu de positie van die twee lnb's op de rail zo verschuiven, dat de kop van de Astra 28,35-lnb 39mm hoger komt te staan dan de kop van de Hotbird-lnb terwijl ze dus 219mm van elkaar af staan. Je meet dit door op de kop van de HB-lnb een vulling van 39mm te plaatsen en er dan de waterpas overheen te leggen. In denk dat de HB-lnb ongeveer in het midden van de rail komt te staan en de Astra 28,35-lnb 219mm links daarvan.
Als je de positie van die twee lnb's gevonden hebt op de rail, dan stel je de lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 af op de aangegeven afstanden.

De skew van de lnb's moeten als volgt worden afgesteld:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

Ik denk dat je de elevatie van de schotel op ongeveer 30 graden moet staan om de Hotbird te vinden. Als je die eenmaal gevonden hebt, dan moet je de schotel op maximale signaalkwaliteit afstellen op de Astra 23,5. Als het goed is, ontvang je dan de overige satellieten ook goed.

post-60869-0-06577100-1448034381.jpg

post-60869-0-33609000-1448034444.png

Geplaatst:

Dankje Sprietje.

hier kan ik zeker wat mee.

Helaas kan ik schuinte van de schotel niet instellen die moet ik gaan uitrekenen.

Omdat de er geen informatie op de graden staat.

Geplaatst:

Ik neem aan dat je bedoeld dat er geen elevatie-schaalverdeling op de schotelbevestiging staat?
De schotel is 111cm hoog en de offset is 26 graden. Bij een elevatie van 30 graden, moet deze dus 4 graden achterover staan. Dat wil dus zeggen dat de bovenkant van de schotel 77mm achter de onderzijde moet staan.

Geplaatst:

Klopt.

Dankje!

Ik ga morgen maar eens aan de gang!

Nu een beetje te donker ervoor.

Mocht je mee willen helpen koffie staat klaar voor je!

Geplaatst:

Tja, dan moet ik wel een reis van 4500km maken. Dat is me toch iets te veel en zeker omdat het hier in Spanje nog zo'n lekker weer is met volop zon en 24 graden.

Eerst maar even de laatste processierupsen uit de dennenbomen halen.

Geplaatst:

Beste PCman 15

Ik zie dat Sprietje je van de nodige gegevens heeft voorzien.  Als je er prijs opstelt wil ik het wel met je afmaken. Ik heb je een PM gestuurd.

M.vr.gr Radenko. 

Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel

Dreamb 800SE met T55 4x lnb

Geplaatst:

Beste pcman15

Fijn dat  Radenko@onsbrant je wilt helpen. Dan gaat het zeker goed komen want ik ken zijn kwaliteiten op schotelgebied.
Maar ik wist niet dat er op de Triax Unique geen elevatieschaal staat.
Zou je van de elevatie-instelling eens een foto willen maken. Dan stop ik die weer in mijn archief zodat ik de volgende keer weer meer informatie heb.

Tja, verder moet je bedenken dat ondanks de enorme afmetingen van die schotel van 100cm breed en 111cm hoog, de versterking van die schotel slechts 37,1dB is, evenveel als een Triax 78 van 70x78cm.
Dat is heel wat minder dan de Wavefrontier T90 die 39,6dB versterking geeft met afmetingen van 97cm hoog en 109cm breed.
Misschien niet onverstandig om voor de Astra 23,5 een Inverto Black Ultra te nemen.

Geplaatst: (aangepast)

Gaat helemaal goedkomen.

Nog 1 klein vraagje.

Zou jij voor een triax 78 met multiblock dezelfde berekening kunnen maken?

Ook in veldhoven.

En ook dezelfde sattelieten?

Ja zal ik morgen een foto van maken voor je

aangepast door pcman15

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...