Ga naar inhoud


amos 5 uitgevallen


de vrije fries

Aanbevolen berichten

De toekomst zal het uitwijzen, als het op den dool is, en mogelijks botsingen veroorzaakt.

Geven satellieten een alarm signaal af, als er iets te dicht komt, om alsnog zover het kan in te grijpen?

Of zijn andere satellieten mogelijks slachtoffer als deze op dool zijnde satelliet tegen andere dreigt te botsen?

Als er schade is, aan andere satellieten, en blijkt, dat het controllecenter door het geloof 2 dagen onbemand zou zijn, dan zal/zou dit nog een staartje kunnen krijgen denk ik.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je hoeft niet bang te zijn, de satelliet politie zorgt er wel voor dat spookrijdende satellieten aan de kant van het heelal gezet worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De satelliet zelf geeft geen alarm als er iets in de buurt komt. Het tracking systeem in het control-center geeft alarm als de satelliet uit zijn "kubus" dreigt te raken. Normaal schiet de operator uit zijn slaap en geeft commando's die de kleine stuurraketjes doen werken. I.t.t. Wat velen geloven, hangt een satelliet niet stil, maar wiegt hij een beetje heen en weer. Er is brandstof aan boord om voor zeg maar 10 a 15 jaar deze correcties uit te kunnen voeren. Een geo-stationaire positie vereist een precisie van ongeveer 140km waar de satelliet zich moet bevinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie gaan me toch niet vertellen dat een control-center 2 dagen onbemand is??? De satelliet stuurt continue status info terug naar het control-center. Als de positie (teveel) veranderd gaat daar allerhande alarm af. Met de stuurraketjes kan de positie dan gecorrigeerd worden. Er is zelfs voorziening om vanaf andere satellieten stuurcommando's te sturen als direct contact via de aarde niet mogelijk is...

Blijf toch bij de stelling dat er iets grondig mis was met de spanningsvoorziening of dat het ding door iets aangetikt is...

 

Het is echt zo.

Voorziening om vanaf andere satellieten stuurcommando´s te sturen is wel een broodje aap verhaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar heren, met al dat ruimte afval gaat dit toch steeds vaker gebeuren.

en zeker als amos 5 uit zijn kubus verdwijnt heb je toch wel een uitdaging.

en zou ik toch behoorlijk zenuwachtig als ik mijn satellieten op 16 en op 19 heb hangen.

kans is natuurlijk wel klein maar toch.

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we spreken in ons geval tussen 19,2 en 23. Hoeveel km hangen die van elkaar weg. Hangen is nu wel niet juist, maar weet niet juist hoe die benaming is.

Echter zou het wel kunnen zijn dat iedereen een beetje betaald aan hun verliezen, ook al zijn ze gedekt door een verzekering.

Ik denk, de huurders van de transponders, tot aan de eindgebruiker, de kijker, aan zijn abonnementsgeld of andere vergoeding(en).

Ze kunnen enkel hopen, als er nooit nog en contact ermee mogelijk is, dat hij zich ergens ver weg gaat, waar hij niets kan breken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en dat is juist de vraag waar gaat hij heen en wat is er van over.

Als hij richting aarde komt dan komt hij nog veel satellieten tegen.

ik weet dat de kans klein is maar toch.

 

 

gr.

henk

aangepast door henkie73
  • Like 1

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent een kei op dit gebied dr IJzerbout. Ik heb tijdens de tour in Benzdorff toch te horen gekregen dat dit bij SES toch echt een optie is voor absolute noodgevallen. Ze gaven aan dat de satellieten van hetzelfde cluster elkaar kunnen 'zien' en kunnen communiceren als één van de satellieten vanaf de grond niet meer reageert. Mocht dat onverhoopt niet zo zijn dan lieg ik in commissie :)

 

Het gaat dus om satellieten van dezelfde operator in hetzelfde cluster. Ik geloof i.d.d niet dat Eutelsat kan helpen als er bij SES iets mis gaat en vice versa..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel zo dat sommige satellieten met elkaar een link kunnen opbouwen en de zodoende het ruimte-segment doorgeven.

Dus uplinken naar de ene satelliet, doorgeven naar een andere die het dan weer downlinkt en dan het gewenste gebied belicht.

Dat er ook telemetrie data kan worden doorgegeven weet ik niet. Misschien dat dit ook kan..?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

En helaas voor Spacecom zit (zat?) alleen Amos 5 op 17°E.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mimisiku, je schrijft dat de satelliet zich grosso modo in een kubus van 140 km (eigenlijk 147km) beweegt. Dit is zo bij een tolerantie van +/- 0,1 % in latitude en longitude. Is die tolerantie zo voor alle geostationaire satellieten? Kan ik ergens de gegevens van 1 bepaalde satelliet vinden? Zo maar uit nieuwsgierigheid.

Los daarvan, als hij uit zijn kubus wandelt zou dit toch niet ongemerkt gebeuren en is hij toch nog te bereiken ??? Heeft  zo een satelliet geen watch dog om automatisch  naar een bepaalde "beginsituatie" te gaan? Is er hierover nog communicatie door de uitbaters?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amos 5 zal, eerst heel langzaam, richting 75° oost gaan bewegen waar een zwaartekracht maximum is. Daarna als een slinger weer naar het westen, naar het oosten, enzovoort.

Dit is een "libration orbit". De satelliet blijft hier eeuwig in gevangen.

 

post-32296-0-08981700-1449577793.png

post-32296-0-97870800-1449577807.png

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De telemetrie schotel zal uiteraard ook op dit 140km quadrant gericht staan.. Vandaar dat het zo mega belangrijk is dat de schotel binnen dit quadrant blijft. Erbuiten zal hij geen telemetrie commando's meer ontvangen van de aarde(afgezien van het feit dat hij in het quadrant terecht kan komen van een andere satelliet).. Mijn kennis rijkt niet zo ver dat ik met zekerheid kan zeggen of die telemetrie antennes 'mee kunnen draaien' met een 'op hol geslagen' satelliet. Mijn logica zegt me van niet.... Probleem is dat als de satelliet uit zijn quadrant 'wandelt' de orbitale positie niet meer geostationair is! In een lagere baan draait hij sneller dan de aarde, hogere baan draait hij langzamer.. Je schotel op aarde ziet de satelliet dan niet meer op een vast punt in het zwerk (en dan wordt het lastig controleren).... Als hij de andere satellieten niet in gevaar brengt met zijn nieuwe baan kun je nog opteren om hem door een Space-Shuttle 0.i.d. weer op zijn plek te hangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...