Ga naar inhoud


amos 5 uitgevallen


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Hier op de sterrenwacht in Ieper hebben we een 68cm spiegelkijker waarmee veel fotografisch werk wordt gedaan, de grens magnetude bij goede seeing is rond de +20. Echter is het moeilijk om te reserveren voor niet astronomische waarnemingen, verder is het bijna zeker dat men alleen enkele puntjes zal zien en zeker geen structuur in het object. Hierbij een fotootje van onze telescoop.

post-44192-0-91651200-1449763794_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier op de sterrenwacht in Ieper hebben we een 68cm spiegelkijker waarmee veel fotografisch werk wordt gedaan.

Lang geleden ben ik eens langs geweest bij AstroLAB Iris met Bertrand T die ook lid is van de sterrenwacht.

Spijtig genoeg was er toen te veel bewolking om iets te kunnen zien.

 

Satfeeds-DX

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij toch afvraag is hoelang deze satelliet nu op zijn plaats blijft staan? Dit omdat er nu geen commando's lijken aan te komen om baancorrecties uit te voeren.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben wat thuis in astronomie en telescopen, enig idee wat de magnitude (lichtsterkte) is van die satellieten?

Magnitude ligt gemiddeld op 4

 

Voor wie satellieten wil zien.

 

http://www.heavens-above.com/AllSats.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT

 

Voor iridium flitsen kijk je hier

 

http://www.heavens-above.com/IridiumFlares.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT

 

En de satelliet database

 

http://www.heavens-above.com/Satellites.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=UCT

 

 

Bron Heavens above

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 m op 10 GHz beslaat (-3db) ook maar 100 km en als de satelliet over 140 km mag driften ...bovendien veronderstel ik dat men probeert de satelliet in het midden te houden.. ik zou er echt meer over willen lezen maar op hun websites staat nauwelijks relevante info die meer is dan wat de gewone gebruiker echt nodig heeft, niets voor nieuwsgierige zielen. Ze zouden er waarschijnlijk toch niet veel volk mee bereiken.

Zitten de controlesignalen in dezelfde band bijvoorbeeld, welke antennes gebruikt men daarvoor?

Ik vress eerder dat ze het "verkeerde" volk zouden bereiken. Van sateliet zelf kapen nog niks gelezen, maar vroeger in de analoge wereld nog gelezen, dat een transponder van een zender door anderen was overgenomen. Of men dan voor de uplink gekaapt heeft, of zelf geuplinkt heeft, en de echte uplink buiten schot gesteld heeft weet ik niet meer. Maar er zal nu wel al veel meer beveiligd zijn.

Ik dwaal misschien iets te ver af, maar bij het lezen zelf, vroeg ik me niet af, of bij een uplink geen bepaalde code meegeeft, die de satelliet moet aanvaarden eer de uplink doorgaat. En er zullen wel diverse geheime beveiligingen inzitten, waardoor jan met de pet niet zomaar een satelliet kan overnemen en kapen. Amaai, mag er niet aan denken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op de sterrenwacht in Ieper hebben we een 68cm spiegelkijker waarmee veel fotografisch werk wordt gedaan, de grens magnetude bij goede seeing is rond de +20. Echter is het moeilijk om te reserveren voor niet astronomische waarnemingen, verder is het bijna zeker dat men alleen enkele puntjes zal zien en zeker geen structuur in het object. Hierbij een fotootje van onze telescoop.

dat is dan wel jammer, zou wel gaaf zijn om een mooie foto daar van kun maken/hebben.

 

mocht er toch iemand een poging wagen hou ik mij zeker aanbevolen..

 

maar nu weer op topic ;)

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die websites geven goede informatie over niet geostationaire satellieten of kunstmanen, zoals die soms eens worden genoemd, die draaien op een veel lagere baan en zijn heel wat magnetudes sterker dan de geostationaire. Zijn ook veel makkelijker waar te nemen, doordat ze tussen de sterren bewegen aan de snelheid van een vliegtuig. Als ik de juiste coördinaten van Amos5 of degenen die in dezelfde regio gestationeerd zijn heb, gezien vanuit België of Nederland, wil ik eens checken of ik de telescoop kan bemachtigen. Maar hou wel rekening met lange wachttijden en ook de weersomstandigheden, ook de maan speelt een rol, met volle maan zullen deze satellieten niet te zien zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mojo

De satelliet zal nooit precies stil hangen, maar schommelt door het gebruik van de stuurraketjes een beetje heen en weer. uiteraard in alle 4 de richtingen.. Als er geen contact gemaakt kan worden met de Amos-5 dan zal hij (al naar gelang zijn snelheid) uiteindelijk uit zijn "kubus" zweven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zal over 2 weken eens een poging wagen vanuit mijn zuiderlijker gelegen stek, daar waar het s´nachts nog zo donker kan zijn, dat je letterlijk geen hand voor ogen kan zien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gors, is genoteerd, ga volgende week eens contact nemen wat de mogelijkheden zijn. Misschien één pluspunt is, dat de telescoop niet de gehele nacht "bezet' is en die satellieten op dezelfde plaats blijven hangen (geheel de nacht zichtbaar).

@ceesv, ik ben jaloers op je donkere stek, heb een collega die in Puimichel (Provence) woont en daar is het ook heel donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is de Amos 5 - 17.0°E al 22 dagen geleden uitgevallen, normaal worden deze geostationaire satellieten bijgestuurd (vrijwel dagelijks) vanaf de aarde.

 

Als je dan totaal geen contact meer hebt met dat ding gaat deze van zijn plaats verschuiven, anders hoef je hem niet bij te sturen.
Maar waarom hangt dat ding dan nu nog wel op de zelfde plek als 22 dagen geleden zonder dat de "eigenaren" hem kunnen besturen heeft daar niemand zijn gedachten over laten gaan?

Zodra in het middenoosten meer stabiliteit komt krijgen ze dat ding weer terug of hij gaat "ineens" zomaar met een rotgang van z'n plaats en stort neer zodat geen mens weet dat er tijdelijk een overname van dat ding is geweest. Het kwam door de vodka, en dit is natuurlijk maar een vooronderstelling.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In het oneindige heelal is tijd een relatief begrip, en op zijn "plaats" hangen een vraag van conventie.

 

Wanneer de satelliet niet meer door stuurcorrecties op zijn plaats gehouden wordt, kan het weken tot maanden duren voor hij een graad is verschoven.

 

En ineens met een rotgang neerstorten is er niet bij, daarvoor zou de satelliet met hele krachtige remraketten moeten zijn voorzien.

Doe je niets, dan blijft die de komende eeuwen in de Clarke Belt hangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als aanvulling op mijn vorige bericht, twee voorbeelden van satellieten waarvan, door acute problemen, het niet gelukt is deze op tijd naar de hogere "kerkhof" baan te sturen.

Te verwachten is dat Amos 5 hetzelfde patroon als Turksat 1C gaat volgen. Dus over ca. 1,5 jaar wordt het keerpunt rond 130° oost bereikt, en over ca. 3 jaar een keerpunt rond 17° oost.

 

post-32296-0-47156900-1449915290_thumb.png

post-32296-0-05322000-1449915302_thumb.png

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het moment dat de MPT 68 cm in observatorium Ieper beschikbaar is zullen we het wagen om te fotograferen. een andere collega uit Oostduinkerke zal ook een poging wagen met zijn instrumentarium. Nu nog wachten op heldere nachten en dat ziet er heel slecht uit. Ik heb van een andere collega vernomen, indien de Amos5 wel degelijk zou tollen, dat dit wel eens heel interessant zou zijn om foto's te nemen, omdat dan door het tollen de platte vlakken en de antennes extra licht naar de aarde weerkaatsen, waardoor een flitsgedrag is waar te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...