Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

De foto's zijn genomen op zondagavond 17 januari om 20u55 lokale tijd in Oostduinkerke 51°40'40"N 002°6'47° de satellieten zaten in az.159°12'38" en alt 29°35'47". Iedere foto is inderdaad 10seconden.

Volgens de site van dishpointer zitten de Astra19.2 satellieten op een az. van 159,2°.(true) en 159,1 (magn.)

aangepast door astro iris

Geplaatst: (aangepast)

zouden inderdaad 4 Astra' s kunnen zijn, heb eens gekeken naar n2Yo en de gegevens wijken in zoverre af van kingofsat dat we niet op een half streepje moeten letten. 1L en 1M zouden nu op 0,04 ° van elkaar staan wat 1 streepje zou zijn maar dat zijn wel uitersten op dit ogenblik. De vermeende strepen staan op ongeveer 19 ° wat overeenkomt met #94 van de vrije fries.

@ de vrije fries, zou je eens wilen aangeven welke bron je gebruikt?

aangepast door gors
Geplaatst:

rond 12 uur  vandaag gaf n2yo volgende posities: Astra 1 L 19,22° ; Astra 1 N 19,18° en AMOS 5 19,22° !

Je zou op het moment van de foto's ook de gegevens van bijvoorbeeld n2yo moeten meegeven

Geplaatst:

rond 12 uur  vandaag gaf n2yo volgende posities: Astra 1 L 19,22° ; Astra 1 N 19,18° en AMOS 5 19,22° !

Je zou op het moment van de foto's ook de gegevens van bijvoorbeeld n2yo moeten meegeven

Geplaatst:

Volgens n2yo zou de Amos satelliet nu de Astra's gepasseerd zijn.

 

post-31492-0-34807800-1453289372_thumb.jpg

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:

Totaal TV schreef er gisteren het volgende over:

Op drift geraakte Amos bedreigt Astra-satellieten

De Israëlische verloren en op drift geraakte satelliet Amos 5 vormt een bedreiging voor diverse satellieten. Op haar baan ligt nu als eerste de Astra 1, daarna de Astra 3.

De Amos 5 satelliet werd in 2011 gelanceerd en eind vorig jaar trad een defect op dat permanent bleek te zijn. Met de satelliet is geen enkel contact meer, maar deze kan dus ook niet naar de zogeheten graveyard worden verplaatst. De satelliet is op drift geraakt en beweegt zich langzaam oostwaarts op de Clarke Belt, de ring van geostationaire satellieten. Amos 5 is momenteel de 19 graden gepasseerd en zit vlakbij de Astra 1L. Toch is deze nog niet echt in gevaar geweest. SES houdt de situatie voorlopig scherp in de gaten en grijpt in als dat moet.

Mogelijk uitwijkmanoeuvres nodig

Het valt niet uit te sluiten dat in de komende maanden satellieten op de baan van de Amos 5 alsnog een uitwijkmanoeuvre moeten doen. Dat is nooit leuk voor een satellietexploitant omdat een dergelijke actie veel energiecapaciteit vergt. Tot op heden heeft SES nog geen satelliet verplaatst. Zo'n verplaatsing heeft overigens weinig invloed op de ontvangst op aarde. Mocht de Amos 5 toch te dicht in de buurt van een Astra 1-satelliet komen en de komende maanden ook bij de Astra op 23,5 oost en (na het passeren van Badr op 26 oost) de Astra 2 vloot op 28,2 oost, dan wordt ingegrepen. De Amos 5 is wel goed te monitoren en SES en andere operators kunnen hun satellieten in principe tijdig uit het pad van de Amos 5 halen.
 

Geplaatst:

De Kerkhofbaan voor geostationaire satellieten

De Clarkebeltbaan waar de geostationaire satellieten zich bevinden ligt precies boven de evenaar op 35.786 kilometer boven zeeniveau of 42.164 km boven het middelpunt van de aarde.
Door effecten van de zwaartekracht door verstoringen van de zon en de maan maar ook door de  zonnestraling drukcoëfficiënt, verandert de baan van een geostationaire satelliet constant. De satelliet moet dan ook regelmatig bijgestuurd worden om hem op zijn juiste plaats te houden. Dit gebeurt met kleine raketmotoren die hun brandstof uit een grote tank halen die in de satelliet is ingebouwd.
Normaal gesproken is er voor ongeveer 15 jaar brandstof aanwezig om de satelliet op zijn juiste plaats te houden.

Om de satelliet niet constant bij te hoeven sturen, mag de satelliet zich bewegen in een kubus van 70x70x70km. Pas als de satelliet zich buiten deze kubus wil gaan bewegen, worden de kleine raketmoteren weer even gestart om de satelliet binnen de kubus te houden.

Als de satelliet bijna aan het einde van zijn levensduur is, is het van belang om de satelliet uit de geostationaire baan te halen om botsingen met andere satellieten op de ClarkeBelt baan te voorkomen. Hij wordt dan met het laatste restje brandstof naar de kerkhofbaan gebracht. Deze bevindt zich ruim 200km hoger dan de Clarkebelt.
Om een satelliet naar de kerkhofbaan te brengen, is ongeveer evenveel brandstof nodig dan om de satelliet 3 maanden mooi in positie op de Clarkebelt baan te houden.

Als een op drift geraakte satelliet een gevaar vormt voor andere satellieten op de Clarkebelt, zullen deze satellieten een uitwijkmanoeuvre moeten maken. De satellieteigenaren zijn daar niet blij mee want het verkort de levensduur van de satelliet.
 

post-60869-0-12428800-1453293115.png

Geplaatst:

Als je goed kijkt op de foto boven mijn blauwe lijntjes,

zie je misschien de strepen van de AMOS-5,of een andere satelliet.

 

Satfeeds-DX

Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben dat zondagavond de Amos5 daar in de buurt zat, maar door het tol gedrag hij slecht te zien was. Indien terug helder zal ik mijn collega nog eens vragen om een identieke foto te nemen van dit hemelgebied.

Geplaatst:

zouden inderdaad 4 Astra' s kunnen zijn, heb eens gekeken naar n2Yo en de gegevens wijken in zoverre af van kingofsat dat we niet op een half streepje moeten letten. 1L en 1M zouden nu op 0,04 ° van elkaar staan wat 1 streepje zou zijn maar dat zijn wel uitersten op dit ogenblik. De vermeende strepen staan op ongeveer 19 ° wat overeenkomt met #94 van de vrije fries.

@ de vrije fries, zou je eens wilen aangeven welke bron je gebruikt?

zoals ik toen al schreef komt mijn info in #94 van een duits forum (digital fernsehen)

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Geplaatst:

Hierbij nog een foto, met meer contrast en wat uitvergroot, van dezelfde avond en inderdaad er staat rechtsonder nog een vijfde satelliet, wat de Amos 5 zou kunnen zijn. Maar het rare is of ik precies onder de vijfde nog een vaag zesde lijn zie. Dit is voor mij een groot vraagteken, wie weet hiervan de oplossing? Kan geen andere satelliet zijn, ofwel zijn het satellieten die op dat bewuste kerkhof zweven, dus verder weg maar in hetzelfde beeldveld, maar veel zwakker.

post-44192-0-80147100-1453302896.jpg

Geplaatst:

Zojuist een item bij het programma " twee vandaag"  over de satelliet belden van de MH17.

Hier was kort een computerscherm te zien met de posities van satellieten.

De Astra1 cluster was goed te zien, en vlak daarbij (iets hoger)  de Amos5.

Was een mooi, scherp plaatje :-)

2x Relook DGS400 + Dreambox800HD = Te weinig tijd.

Geplaatst:

Zojuist een item bij het programma " twee vandaag"  over de satelliet belden van de MH17.

Hier was kort een computerscherm te zien met de posities van satellieten.

De Astra1 cluster was goed te zien, en vlak daarbij (iets hoger)  de Amos5.

Was een mooi, scherp plaatje :-)

Ik heb gezocht naar het fragment van "twee vandaag"

http://www.npo.nl/eenvandaag/22-01-2016/AT_2047446

Je ziet duidelijk de satellieten van de Astra-groep en Amos5

 

Satfeeds-DX

post-79750-0-19246700-1453493107_thumb.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...