Ga naar inhoud


minimum belasting transformatoren?


boudeman

Aanbevolen berichten

In de meterkast van ons huis bevinden zich een aantal transformatoren 230 V /12 V.

15 jaar hebben die onze halogeenlampen verzorgd, en nu sinds enkele jaren onze LED lampen.

Nu is een trafo kaduuk. Kan gebeuren.

Ik heb nu uit twee bronnen vernomen dat transformatoren ook een minimum belasting nodig hebben, en dat het stukgaan met de overgang van halogeen naar LED kan samenhangen.

Van zo'n minimumbelasting had ik nog nooit van gehoord, en ik begrijp dat ook niet.

Wie weet hier meer van?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Broodje aap verhaal.

 

Transformatoren mogen onbelast blijven, met uitzondering van stroomtransformatoren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

15 jaar hebben die onze halogeenlampen verzorgd

Nu is een trafo kaduuk.

Wanneer het een schakelende voeding zou zijn is die na 15 jaar e.o.l.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is die onderbroken? primair of secundair, of heeft hij wikkelsluiting?

 

Gewikkelde transformatoren mogen laag belast worden, zonder dat dit schadelijk is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die onderbroken? primair of secundair, of heeft hij wikkelsluiting?

 

Gewikkelde transformatoren mogen laag belast worden, zonder dat dit schadelijk is.

Nog niet gemeten, want uitbouw uit meterkast doe ik niet zelf en dat moet nog gebeuren. Secundair is er geen spanning en ik heb nog wel gecontroleerd of de LED spots nog elders goed functioneren (doen ze).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En de zekering, is die nog heel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de zekering, is die nog heel?

De trafo bevat een oververhittingsbeveiliging op 110 graden. Als 150W trafo die 3 LED spots bedient zal die wel niet aangesprongen zijn. Of hij daarnaast nog een zekering heeft, is mij niet duidelijk. Zal bij uitbouw moeten blijken. Zit in ieder geval niet op zichtbare plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Assumption is the mother of all f***-ups.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broodje aap verhaal.

 

Transformatoren mogen onbelast blijven, met uitzondering van stroomtransformatoren.

 

Ik vraag mij langzamerhand af, of dit inderdaad klopt. Tijdens bedrijf ok, maar denk ook aan inschakelen en uitschakelen. Bij uitschakelen moet het magneetveld "weg" in de zelfinductie, die een trafo nu eenmaal ook is. Als dat niet voldoende afgeblust wordt door een weerstand kunnen spanningspieken ontstaan. Misschien zijn die in staat de trafo te beschadigen. Feit is dat het kapotgaan niet tijdens bedrijf was, maar bij het aanschakelen geconstateerd werd. Feit is ook dat het jaren goed gefunctioneerd heeft met de minimale belasting van de LED lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De tegen emk van de zelfinductie van de transformator is een normaal verschijnsel en de isolatie van de transformator is ontworpen om dat te weerstaan.

Wanneer je wet wat er aan de transformator defect is, kan je pas een conclusie treffen.

De draden aan de primaire zijde zijn erg dun, en door jarenlange temperatuur variaties kunnen die op een gegeven moment breken.

 

Ook kan een van de aansluitdraden zichzelf los gesoldeerd hebben.

 

Secundair zal de wikkeling vermoedelijk in orde zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Broodje aap verhaal.

 

Transformatoren mogen onbelast blijven, met uitzondering van stroomtransformatoren.

 

Veel schakelende voedingen hebben een minimale belasting nodig.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is juist, daar heb je gelijk in.

Daarom is er ook uitdrukkelijk gevraagd of het hier om een transformator en niet om een schakelende voeding gaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag monteur langs geweest en trafo uitgebouwd Er bleek een zekering in verstopt te zitten die kapot was. Probleem dus gauw verholpen. Maar hij zei ook dat LED lampen spanningspieken (stroompieken?) veroorzaken, die oude trafo's niet goed kunnen hebben, en dat deze daarom een minimum belasting nodig hebben. En dat er daarom nu speciale LED trafo's zijn. Enfin, de zaak werkt weer met de oude trafo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...