Ga naar inhoud


Spouwmes gezocht


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik heb van een familielid een cirkelzaagtafel gekregen vermoedelijk een ATIKA, maar er staan geen leesbare aanduidingen op dit toestel.

Reden waarom weg: motor draaide niet meer en er kwam veel rook vanonder de tafel??? Motor verbrandt?

Gelukkig voor mij was het de startcondensator die ontploft was en in brand stond...

Een nieuwe van 12µF erin en de zaak werkt weer, joepie!

Maar de voorgaande eigenaar heeft om een of andere duistere reden het spouwmes verwijderd en vind dit niet meer. Zonder vind ik dit een gevaarlijke situatie.

Daarom zoek ik een spouwmes maar tot nu geen leverancier gevonden.

Wie heeft tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites


ATIKA is een merk wat vrijwel altijd overal met grote letters aangeeft dat het om een ATIKA product gaat.

Staat dat er dus niet op dan is het maar de vraag of het ook echt een ATIKA is of een look a like.

 

Maar hoe dan ook een spouwmes op een cirkelzaag mag niet zomaar verwijdert worden want die dient er voor om te voorkomen dat materiaal wat gezaagd wordt na het zaagblad tegen elkaar kan drukken waardoor het zaagblad vastloop in het materiaal en het materiaal soms met hoge snelheid  terug geslagen wordt.

 

Ik weet dat je van Festool gewoon losse spouwmessen kunt kopen (kosten rond de 30 euro)

 

Wie op dit moment ATIKA onderdelen verkoopt zou ik niet weten maar denk dat ze je bij de betere ijzerhandel speciaalzaak wel kunnen helpen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Maar hoe dan ook een spouwmes op een cirkelzaag mag niet zomaar verwijdert worden want die dient er voor om te voorkomen dat materiaal wat gezaagd wordt na het zaagblad tegen elkaar kan drukken waardoor het zaagblad vastloop in het materiaal en het materiaal soms met hoge snelheid  terug geslagen wordt.

 

suc6

 

Gerrit

Wij hebben op onze tafelzaag zelf ook het spouwmes verwijderd dit omdat we de zaag gebruiken om parket / laminaat te zagen en helaas zit het spouwmes dan af en toe in de weg..

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is onverstandig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben op onze tafelzaag zelf ook het spouwmes verwijderd dit omdat we de zaag gebruiken om parket / laminaat te zagen en helaas zit het spouwmes dan af en toe in de weg..

 

Bij sommige machines is er zelf geheel geen spouwmes maar dan zie je dat de afdekkap sneller naar beneden komt, zwaarder is uitgevoerd enz.

Er is ook Jurisprudentie over een werknemer die eigenhandig de beschermkap en spouwmes heeft verwijdert en met zijn vinger het zaagblad heeft geraakt en blijvend letsel had opgelopen.

Ondanks dat de werknemer dit zelf had gedaan (buiten medeweten van de werkgever om) toch een boete van 8100 euries voor de werkgever omdat hij zijn werknemer geen veilige zaagmachine ter beschikking had gesteld, zijn werknemer niet had uitgelegd dat dit niet mocht en ook nergens in de voorschriften had opgenomen dat de beschermkap en het spouwmes niet verwijdert mochten worden. (ook in hoger beroep werd de werkgever schuldig bevonden)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerechterlijke dwaling noem ik dat. Beetje zelfde lulkoek als dat hondje wat om sneller op te drogen in de magnetron werd gezet.

Stond toen ook nergens dat het niet mocht.

Door uitspraken als deze krijgen mensen een hartgrondige hekel aan rechtbanken.

 

Ik denk dan altijd aan de uitspraak: "Een rechtbank is soms net een draaibank: wat recht was maken wij krom!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schitterend om te zien van die zaagtafels zonder spouwmes, goed om wat vochtig hout te zagen.

Garage deur open laten, bij vastlopen kan het hout zo naar buiten vliegen en de deur blijft heel.

Gefeliciteerd, o, sorry u mist een hand.

 

Bij een goede ijzerwarenzaak hebben ze vastwel een spouwmes wat goed zal passen, om op de vraag terug te komen.

post-51681-0-32226200-1448729888_thumb.jpg

post-51681-0-40433300-1448729989_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zwager van mij heeft een aannemersbedrijf.

 

Hij vertelde dat hij niets heeft gemerkt, maar pas begreep dat hij in zijn hand had gezaagd toen hij zij vinger en duim in het zaagsel zag liggen.

Tegenwoordig heeft hij zijn grote teen aan zijn rechterhand als vervanging van zijn duim.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwager van mij heeft een aannemersbedrijf.

 

Hij vertelde dat hij niets heeft gemerkt, maar pas begreep dat hij in zijn hand had gezaagd toen hij zij vinger en duim in het zaagsel zag liggen.

Tegenwoordig heeft hij zijn grote teen aan zijn rechterhand als vervanging van zijn duim.

Daartegen had het spouwmes ook niet geholpen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Staat te bezien, er moest een binnendeur iets korter gezaagd worden en op een gegeven moment zat die deur vast.

En toe ertegen geduwd werd schoot die ineens door...........

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...