Ga naar inhoud


Wat denken jullie over recent gerucht, fabrieken beperken levensduur door data?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

gisteren tijdens het avondmaal, stond het journaal op.

Daar wilde ene laten onderzoeken, of het waar zou zijn, dat fabrikanten, een (soort?) van data in hun firmware zou steken, om toestellen vroegtijdig defecten te laten vertonen, of niet meer werken.

De reden dat ze dit doen, en als ze dit doen, wou er niemand iets over kwijt.

Wat denken mensen hier, en degene, die in de branche zit, over dit verwijt?

Laat staan, dat dit zo is, dan vraag ik me af, of er enige wetgeving is, om dit te verhinderen?

Of is het weer zoiets van nieuws opvulling, omdat ze net een beetje tijd over hadden, na het actueel nieuws?

Wat denkt de nuchterige mensen al of niet IT-er hiervan?

Mogelijk, verhaal broodje aap, of ?

Namen van personen en exacte nieuwsfeiten achterwege gelaten, omwille diverse redenen.

Het enige, dat ik weet, van een datum, was dat bepaalde module's het niet meer deden op 1 april.

Maar de ene schreef, een aprilgrap, en de andere een tijdbom (weliswaar niet om te ontploffen maar om op te houden met werken" voorzichtig schrijven, met hetgeen bezig is").

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het bezoek aan deze website kan ernstige schade toebrengen aan je computer.

 

Maar als je een donatie doet scheelt dat zeker weer een jaar in levensverwachting van je computer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoel heb ik vooral met de vissen in ons aquarium. Die gaan ook maar zo rugzwemmen terwijl ze wel altijd op tijd voer krijgen.

Ik verdenk de fokkers ervan dat ze vissen tegenwoordig bewust genetisch manipuleren.

 

Wanneer gaan ze dat onderzoeken? Wat denken de nuchtere dierenliefhebbers er hier van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal defect door software geloof ik niet in. Verhaal van Penthe is toch wel verdacht..3 dezelfde apparaten op dezelfde datum (neem aan bij zelfde verkoper) gekocht zou uit dezelfde batch kunnen komen. Uitval zou dan ook in dezelfde periode kunnen vallen maar op exact dezelfde dag na gebruik onder verschillende omstandigheden is wel heel toevallig. Zou natuurlijk ook gewoon een (niet opzettelijke) softwarefout kunnen zijn waardoor de ontvanger op datum x van slag is geraakt..

 

Ik heb een hele tijd terug eens een documentaire gevonden over fabrikanten die bewust zorgen dat hun apparaten voldoende lang mee gaan om "redelijk" te zijn, maar sommige materialen wel bewust kwetsbaar maken zodat het ook weer niet te lang mee kan. Daar was een bepaalde term voor, maar kan er even niet op komen.

 

Een regel in de firmware die zegt dat het apparaat na een bepaalde datum niet meer moet functioneren lijkt me heel gevaarlijk voor een bedrijf, maar ik geloof dat "sjoemelsoftware" binnenkort ook in de Van Dale staat, dus wat dat betreft staan we ook nergens meer van te kijken.

 

Ik merk bij iPhones bijvoorbeeld wel dat de oudere generaties wel snel traag worden. Natuurlijk worden de apps zwaarder en moet dat allemaal op verouderde processor gebeuren met minder werkgeheugen dan het nieuwste toestel, maar ik heb soms wel het vermoeden dat Apple er nog even een schepje bovenop doet zodat je toch maar de nieuwe iPhone gaat halen, want die voelt zo lekker vlot aan (ik doe daar lekker aan mee trouwens). Sjoemelen zie ik meer op die manier met software.

aangepast door jerpsx
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk eerder, dat (vooral goedkopere type) android telefoon en tablet, eerder de neiging hebben om "traag" te worden, dan die via ios.

Mijn iphone 4S, doe ik nog mee wat ik wil, zo ook mijn ipad mini 2.

Maar ja, heeft dit iets te maken om al of niet bewust te maken dat het een traag beestje wordt?

windows 7 op een dualcore, bij een I7 een gans verschil. Maar speciale gefoefel?

En die dvd's, kunnen heel ongelukkig eenzelfde lot zijn, die net een (erkend) fabrieksfout heeft.

Valt dit te bewijzen, en wil deze zijn naam gezond houden, dan zou hij deze gratis, of onder zeer beperkte kost (bvb verzendkosten) herstellen.

Ooit meegemaakt met een dvd recorder van philips. Ze wilden het eerst ook niet gratis herstellen, totdat ik bewijsbare papieren toonden, dat er fabricage fouten was.

Ooit was er in het programma volt zo iets, maar harde bewijzen ??

Heb daarover gesproken, die een beetje thuis is in materie jurist en ook in het bouwen van firmware e.d.

Deze gaf mij de uitleg, om het te bewijzen zwart op wit, zou de firmware gedecompileerd moeten worden, maar dan als ze het dan zien, zou het alsnog niet rechtsgeldig bewijsmateriaal zijn, omdat als een firmware gepatenteerd is en in bepaalde andere gevallen, het decompileren van firmware verboden is. Bewijsmateriaal die verkregen wordt, die op een wijze gedaan wordt, dat niet mag, zou niet mogen tellen als enige bewijsmateriaal.

Zijn eind conclusie: het zou wel eens zeer moeilijk kunnen zijn, daarvoor fabrikanten te betichten of te beschuldigen.

Ik hoop, dat het woord decompileren hier juist wordt gebruikt, ik heb het over het ontcijferen van de software en eventueel de bron code of source code. Indien verkeerd, Kan iemand mij dan hier de juiste term geven aub?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit bewezen meegemaakt in de 90-er jaren met de toen zo populaire CD-branders. We verkochten toen de FX-001D en een BTC brander (toen nog op IDE). Kon precies 1000 CD's branden.. Is later door een eprom uitlezing bevestigd.. Nooit meer iets van het merk gehoord...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hierboven bedoelde documentaire zou wel eens 'De gloeilampsamenzwering' kunnen zijn. Te vinden op Youtube ('The Light Bulb Conspiracy').

 

Dat fabrikanten bewust brakke producten afleveren mag algemeen bekend zijn. Bij sommige producten heeft de fabrikant pech: er is geen elektronica mee gemoeid, en dan zit er weinig anders op dan componenten te gebruiken die stomweg niet tegen de te verwachten belasting zijn opgewassen (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een heel leger fietslampjes die gewoon niet stevig genoeg zijn om het hotsebotsen van een fiets te weerstaan). Bij toestellen zie je dan weer te lichte weerstanden, draadjes die veel te dun zijn en andere ongein. 

 

Allemaal het gevolg van kapitalisme als je 't mij vraagt (maar niemand vraagt me wat). Je kan hooguit proberen niet al te veel geld richting commercie te laten vloeien... maar ik geef meteen toe dat ik dat zelf ook doe. Wat moet je anders, je kan moeilijk de hele dag op een houtje zitten bijten. :(

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ooit bewezen meegemaakt in de 90-er jaren met de toen zo populaire CD-branders. We verkochten toen de FX-001D en een BTC brander (toen nog op IDE). Kon precies 1000 CD's branden.. Is later door een eprom uitlezing bevestigd.. Nooit meer iets van het merk gehoord...

Hier zie ik nog een reden om de brander 1.000 cd's mee te laten gaan.

 

De lasers in die tijd hadden zeker verouderingsproblemen en na 1000 cycles ga je echt kwaliteitsproblemen krijgen met de gebrande cd's.

 

1.000 cd's is voor doorsnee gebruik ruim de te verwachten economische levensduur in die tijd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gebeurde hier met de laserprinter ook, die was bezig met afdrukken, plots valt alles stil, er komt er een melding "vervang toner cartridge Y".

Dat was het voor die dag, geen enkel blad papier viel er nog mee af te drukken, zelfs niet in zwart wit, echt leuk als je afhankelijk bent van die printer.

Ik ben dan op internet gaan zoeken om cartridges te bestellen en kwam bij toeval uit op youtube waar men dat voortijdige stoppen op de cartridge besprak.

Daar kwam ik er achter dat Brother middels een ir sensor de hoeveelheid tonner controleert door een (licht) opening in de cartridge. Brother neemt dit wel heel ruim, de printer valt al op stil als de cartridge nog meer dan de helft gevuld is, de software verhinderd dan op een gegeven moment dat er nog kan afgedrukt worden.  

Ik heb die licht opening dichtgeplakt met tape zoals getoond op youtube, zodat het leek of er genoeg toner aanwezig was, ik kon weer afdrukken.

We zijn nu een jaar verder en ik heb nog altijd dezelfde cartridges zitten met een vlekkeloze afdruk.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach het is toch algemeen bekend, dat apparaten tegenwoordig niet meer zo lang meegaan als vroeger.

Vaak komt dit door de goedkope onderdelen die gebruikt worden.

 

Diverse apparaten hier in huis, zijn al meer als 25 jaar oud zoals wasmachine, koelkast vaatwasser en oven.

Het enigste wat ik ooit heb moeten vervangen in al die jaren zijn de koolborstels van de wasmachine.

En nee dat zijn geen dure miele apparaten

 

Ik weet zeker, dat als een van deze apparaten vervangen moeten worden, dat de nieuwe niet zo lang meer mee gaan.

Ik weet dat de nieuwe apparaten vaak zuiniger zijn, maar dat weegt niet op tegen goedwerkende apparaten te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google eens op Planned Obsolescence en er gaat een wereld voor je open.  Ik meen dat er in Duitsland een rechtzaak loopt tegen een electrische tandenborstel fabrikant omdat deze in het mechanism een kunststof tandwiel en een metalen tandwiel in elkaar liet draaien.  Het kunststof tandwiel gaat altijd kapot.  Waarom zou je dan zo'n keuze maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...