Ga naar inhoud


koelkast schakelt niet af


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Onze koel/vries combinatie stopte ineens met koelen/vriezen.

gelukkig waren we op tijd en konden de spullen in een andere vriezer leggen.

 

Als ik de vriezer uittrek en even wacht dan deed hij het weer maar nu bleef hij aan en schakelde niet uit.

Hij koelt/vriest nl wel dus de motor lijkt mij goed.

Dus ik dacht dat de thermostaat kapot was en had deze vervangen.

 

Het probleem bleef echter.

 

Daarna de PTC vervangen in de hoop dat dit het probleem was. In de ptc zag ik nl een doorslag. Maar nog steeds het probleem van het niet afschakelen.

trek ik de koelkast uit en steek hem weer in dan wilt hij niet meer starten maar dan hoor ik de motor (of de thermische beveiliging ) tikken.

Hij schakelt alleen af als de motor te heet is en de thermische beveiliging in werking komt. Mijn vermoeden is dat de PTC dan heet is en dan een te hoge weerstand heeft om de hulpwikkeling te gebruiken.

 

Maar nu weet ik het niet meer.

Ik heb de draden naar de thermostaat gemerkt zodat ik deze niet verwissel.

het merk van de koel/vries combinatie is edy Maar op de productlabel wordt hij frenko genoemd.

 

heeft iemand een gouden tip of idee waar ik moet zoeken?

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat klinkt als te weinig koelmiddel, waardoor de compressor blijft draaien omdat die de ingestelde temperatuur niet meer haalt.

Dat zijn volledig gesloten compressors, die krijgen hun koeling van het koelmiddel, als dat ontoereikend is zal de motor oververhit raken, de thermische beveiliging schakelt de motor dan uit.

Voel eens achteraan op de condensor, die moet bovenaan goed warm staan (50 - 60 graden), is dat niet het geval dan is er gegarandeerd een koelmiddel_lek.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dank je mebo870 voor de info

 

helaas is hij boven koud. Ik hoor hem ook borrelen.

Einde verhaal lijkt me.

Jammer , wordt een nieuwe kopen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

heb je wel de juiste thermostaat geplaatst?

 

Er zijn verschillende types, vaak ook met automatische ontdooing.

Als de thermostaat los ligt, draaid hij dan wel.?

 

Als je zegt dat hij koelt lijkt de compressor oke.

Als hij niet dadelijk terug start als je de stekker uit en terug in steekt is ook normaal.

Er zit een beveiliging op om de motor te beveiligen.

 

Dus dan blijft er enkel de thermostaat over.

Als het contact van de thermostaat opent, moet de motor stoppen, wat er ook verder nog mis zou kunnen zijn.

 

Dus de thermostaat nakijken op juiste aansluitingen.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hallo fransB..

 

De compressor start wel maar als ik hem na een tijdje uit het stopcontact trek dan klikt hij alleen door de thermische beveiliging.

 

@jeevanhoof..

 

De thermostaat had ik al nagekeken en zelfs vervangen gehad omdat ik dezelfde idee had. De draden had ik gemarkeerd voor de zekerheid.

Hij schakelt idd af als ik de thermostaat los koppel.

 

Je hebt het over de condensator maar als deze kapot is dan start de compressor toch niet op?

Het is toch een aanloop elko?

 

Ik zou hem kunnen afkoppelen als de compressor draait en dan zou hij volgens jou wel moeten stoppen als de temperatuur bereikt is?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de compressor wel start is de condensator in orde. Als de condensor warm wordt betekend dat ook dat er wel freon in zit. Dan blijft alleen de thermostaat over. Die kan elektronisch zijn, maar ook vaak mechanisch. Deze kan je event. uitbouwen en in een andere koelkast leggen en dan de uitgang meten.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is het misschien een no-frost combinatie met automatische ontdooi inrichting?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sorry voor de late reactie. Ik ben druk bezig voor het glazen huis en heb even weinig tijd.

 

@ceesv..

 

Ik zou het niet weten maar er zit wel een ontdooiknop op. Dus ik denk niet automatisch.

Als ik die knop indruk dan blijft de koelkast nog steeds lopen maar hij warmt dan wel op.

 

@ijzerbout..

 

Goed idee. Ik kan hem zelfs in de kapotte koelkast leggen want hij vriest wel goed. ga ik doen, je hoort de resultaat nog

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer niets meer werkt,en de koelkast bijlft vriezen, zet er dan gewoon een schakelklok in en een thermometer.

Stel dan de schakelklok bijvoorbeeld in op 10 minuten ingeschakeld, 30 minuten uitgeschakeld, en kijk wat de thermometer doet.

Na een week instellen heb je er geen omkijken meer naar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...