Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier iemand uit Afghanistan die wil graag farsi of iraans op de tv hebben kan dit in Nederland met een 60cm schotel

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst:

Dan is 60cm wel heel erg krap! Voor de IRIB zenders toch echt 78cm aangeraden in NL... Eén regendruppel of een laagvliegende duif en je signaal is weg bij 60cm.

Geplaatst:

Dan is 60cm wel heel erg krap! Voor de IRIB zenders toch echt 78cm aangeraden in NL... Eén regendruppel of een laagvliegende duif en je signaal is weg bij 60cm.

Wat?, de HB is tot Iran te ontvangen en jullie zitten midden in de footprint.

Ik woon in Turkije en heb 99.9% van de tijd beeld, behalve bij een hoosbui.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

In Türkye is 60cm zat inderdaad. Maar in NL is dat een ander verhaal. Ik heb zelf een prima uitgerichte wok van 90 cm waar HB uiteraard prima op draait. Heb kennissen zat die een 60cm wok hebben en de meeste HB zenders echt niet pakt...

Geplaatst: (aangepast)

Als het niet goed lukt, staat de schotel toch echt niet goed uitgericht, of de schotel is vervormd.

Als je het plaatje van de HB footprint bekijkt, zie je dat jullie in NL gunstiger zitten als ik in Turkije.

Ik heb voor HB een 90 cm. schotel, aangepast aan het gebied waar ik woon.

Bekijk dit plaatje nog eens goed:

Hot Bird 13B Ku-band widebeam  

plaatje staat op volgende link:

http://www.flysat.com/hotbird-beam.php

Hoe hoger de dBw waarde, of hoe roder de kleur, des te kleiner mag de schotel zijn.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een grotere schotel niet mag, maar ik kijk ook naar mijn portemonnee.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

60 cm is genoeg voor hb in Nederland meer dan genoeg neergezet

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst:

Hier heb ik een 80 cm triax met inv black ultra als kleine schotel op een stab 120 en Hotbird komt hier prima binnen, 80 % op een zware Clarctech 5100 combo en dat is een prima signaal ;)

is trouwens de beste kleine setup 80 cm Triax met inv black dat ontvangt goed voor de afmetingen en is niet te zwaar met bevestigen net mooi voor locaal en ook regen reserve.

Geplaatst: (aangepast)

Voor de IRIB zenders toch echt 78cm aangeraden in NL... 

Die mensen zijn gevlucht!

En gaan hier in NL echt geen Iraanse staatszenders kijken denk ik.

Hotbird met Manoto1, BBC Persian en VOA zien ze waarschijnlijk liever.

Er zijn wel 20-30 zenders die in het Farsi uitzenden. Daarnaast zijn er de nodige Afghaanse zenders, al vind ik hun SD beeldkwaliteit niet denderend.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.

Geplaatst:

Alles in Farsi:

http://nl.kingofsat.net/find2.php?pos=&cl=far&num_pays=&num_genre=&num_crypt=&num_standard=&ordre=freq

De Hotbird lijkt me ook de beste keuze. IRIB zendt daar uit met DVB-S2 dus vandaar wat moeilijker dan DVB-S.

Zou je écht IRIB willen, moet je denken aan Arabsat 5C (20°E) C-band. Maar dan heb je minimaal 150 cm nodig.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...