Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eindelijk goed op gang met Windows 10, gebeurt het volgende:

Naast de power knop is er (voor mij althans) een nieuwe mogelijkheid: sleep.

Nooit gebruikt, dus kijken wat die doet. Slapen is geen probleem, wakker krijgen is een ander verhaal. Wat ik ook doe, monitor beeld blijft zwart (behalve de mededeling: geen signaal).

Proberen te starten met de repair CD: beeld blijft zwart.

De oplossing bleek te zijn: niets doen. Na een half uur startte het systeem weer op. Wel met een bureaublad dat een volledig ander kleurenthema gekozen had, en waarbij geen map meer op dezelfde plek stond.

Geen idee wat ik hiermee aanmoet. En eens kijken hoe ik de slaapstand bij de powerknop wegkrijg.

• Moderator
Geplaatst:

dat kan door naar controlpanel te gaan (rechtsklikken op je windows vlaggetje, control panel), daar power options:

Dan krijg je dit menu:

2015-12-12 10_05_48-Control Panel_All Control Panel Items_Power Options.png

Dan de optie "choose what the powerbuttons do" klikken en dan zie je dit:

2015-12-12 10_06_15-Control Panel_All Control Panel Items_Power Options_System Settings.png

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Dank Wiz. Ik was al aan het grasduinen op Internet en zag dat dit soort crashes een veel voorkomend probleem is. Ik heb de sleepstand gelukkig weggekregen bij de powerknop.

Het is ergens van de gekke dat MS de powersaving mode zo ingewikkeld maakt, en dat na jaren "ontwikkeling" systeemcrashes daarmee nog zeer gebruikelijk zijn.

• Moderator
Geplaatst:

het staat en valt natuurlijk met de support van de hardware voor de acpi afhandeling die het mogelijk maakt om de sleep mode te activeren. En dat is dan weer voor een heel groot deel afhankelijk van de hardware fabrikanten, en de instellingen in UEFI of Bios. Mijn desktops en laptops hier ondersteunen sleep prima, een tikje tegen de muis en het apparaat wordt weer wakker.

Geplaatst:

Hibernate is een andere leuke feature.

Gebruik dit dikwijls als VS studio openstaat en een ganse hoop websites tijdens mijn programmeer exploten.

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Geplaatst:
wiz schreef op 12 Dec 2015 - 10:32:

het staat en valt natuurlijk met de support van de hardware voor de acpi afhandeling die het mogelijk maakt om de sleep mode te activeren. En dat is dan weer voor een heel groot deel afhankelijk van de hardware fabrikanten, en de instellingen in UEFI of Bios. Mijn desktops en laptops hier ondersteunen sleep prima, een tikje tegen de muis en het apparaat wordt weer wakker.

Voor de gemiddelde gebruiker, die geen systeembeheerder is, zou zoiets m.i. niet mogen optreden.

Maar nog een vraag: wat gebeurt er dan eigenlijk als het systeem uitgezet is. Loopt er dan een RAM geheugen of ander buffer langzaam leeg, zodat het systeem veel later toch weer kan opstarten?

• Moderator
Geplaatst:

sleep mode slaat de buffers in cpu op ergens op disk en het memory ook en zet daarna het systeem in sleep mode. Dan wordt het systeem in slaapstand gezet. Zodra je dan een wakeup event genereert (muis beweging of toets aanslag of duwen op de power button) zal dat door de hardware worden gedetecteerd en dan worden de cpu buffers en memory weer terug gezet en is het systeem weer wakker. Als een van de systemen hier uit slaapstand komt zie je als eerste het start scherm met de tijd en datum waarop het systeem in slaapstand ging, en zodra het systeem weer operationeel is zie je de tijd verspringen en kan je weer je password invullen.

Als je zelf je pc hebt geupdate naar windows 10 kijk dan eerst eens in device manager of daar geen vraagtekentjes staan, en of je wel alle hardware drivers hebt. Werkte die sleep functie wel in de vorige versie windows die je gebruikte?

Geplaatst:

Ik herinner mij dat, toen ik het systeem jaren geleden kocht met W7, er inderdaad een onmiddellijke crash was i.v.m. de slaapstand.

Uiteraard onder garantie teruggebracht, en daarna nooit meer een probleem gehad, want de slaapstand was "onzichtbaar" gemaakt en uitgeschakeld. Nu, jaren later met de (tweede) update naar W10 kwam de slaapstand weer terug bij de powerknop inclusief de crash. Al mijn drivers waren en zijn up-to-date. En de monitor werd niet meer aangestuurd, dus zelfs geen tijd of datum op het scherm.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...