Ga naar inhoud


Schotel op caravan vervangen, 65 of 85 cm ?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds jaren gebruik ik op mijn caravan een vlakschotel Kathrein BAS60 i.c.m. een Shapeg knikarmmast HDM140.

Zo lang ik die op Astra1 uitrichtte kon ik zelf tot Zuid Spanje de Canal Digitaal SD kanalen prima ontvangen.

Hiervoor maakte ik echter wel gebruik van een adapterplaat waardoor ik de vlakschotel kon verdraaien dus de Skew wijzigen.

 

Nu dat ik volgend jaar alleen nog maar de Canal Digitaal HD kanalen op Astra3 kan ontvangen wil ik een nieuwe schotel op mijn caravan zetten en wel de Maxview Twister.

Deze is in 65 als 85 cm te verkrijgen.

 

Natuurlijk zal een 85 cm schotel een (enigszins) betere ontvangst opleveren maar deze vangt ook beduidend meer wind en zal bij harde wind misschien wel sneller onbedoeld uit de koers raken.

Om die reden heeft het mijn voorkeur om de 65 cm schotel te bestellen.

 

Ik vraag me dan alleen af hoeveel het t.o.v. een 85 cm schotel in ontvangstkwaliteit van de Canal Digitaal HD kanalen zal schelen.

Zoals het er nu uitziet kom ik niet verder dan Midden Spanje (Castellón de la Plana) en uiteraard ga ik de Skew dienovereenkomstig wijzigen.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Jürgen

Belangrijk bij zo'n afweging is hoe groot de schotel werkelijk is.
Heel vaak worden de schotelmaten groter opgegeven dan hij in werkelijkheid is.
Bij de Maxview Twister 65 is de schotel inclusief rand 67cm breed, zonder rand 65cm en in dit geval gaat het dus om een echte 65cm schotel, zie http://www.maxview.de/images/download/TwisterDE2.pdf
Ik ga er wel van uit dat de maatvoeringen in deze pdf-file ook echt kloppen, anders eens even nameten bij een echte Maxview Twister 65.
 
Als je niet zuidelijker gaat dan Castellón de la Plana, dan zul je de Astra 23,5 zeker goed kunnen ontvangen. Zeker als je er van uit gaat dat het daar meestal goed weer is, heb ik geen twijfels over deze schotel.
Ben je van plan om ook nog wel eens naar Zuid-Spanje en Portugal te gaan, dan moet je zeker de grotere maat van 85cm nemen anders gaat het echt niet lukken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt en zoals gebruikelijk weer en vlot maar vooral helder antwoord.

Nee, zuidelijker zullen wij niet meer gaan, dit omdat wij toch al in Benicassim (Castellón) overwinteren.

De rest is Nederland en alles wat daar tussen zit.

Het wordt dus een 65 cm uitvoering.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de ruimte op je dak investeer dan in een >80cm schotel voor je camper.  Straks zitten alle NL (BE) zenders uitsluitend op de ASTRA 3 (23,5) waarvan de signalen minder ver reiken dan de oude ASTRA1 satelliet.  Zoals ook voorgaande poster aangeeft is ontvangst op de randen van Europa stukken minder en heb je een grotere schotel nodig om storingsvrij te kunnen blijven ontvangen.  Bij harde wind en storm is sowieso het advies de schotel in te klappen om beschadiging te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deels heb jij gelijk maar het gaat hierbij om een caravan en dus niet om een camper.

Ja, ik heb weliswaar ruimte op de caravan maar bij stevige wind gaat een 85 cm schotel al snel verdraaien en dat weet ik uit eigen ervaring want hier in Spanje kan het nogal eens behoorlijk waaien.

 

Ik ben het volledig met je eens dat je een schotel bij sterke wind moet inklappen maar dat is uitsluitend bij automatische systemen van toepassing omdat dan meestal de tandkranzen (plastic) sneuvelen.

Hier zijn al menige automatische schotels onbruikbaar geworden omdat men dacht, het gaat wel.

Daarom voor mij ook geen automatische schotel en om die reden dus ook een volledig handmatig bediende schotel want die kan nauwelijks schade oplopen.

Omdat ik juist bij slecht weer TV wilt kijken wil ik het risico op verloop van de instelling door wind zo laag mogelijk houden.

 

Overigens kun je tot de omgeving van Valencia de CD HD kanalen op Astra3 prima met een Triax 64 i.c.m. een goede LNB ontvangen.

Dit uit eigen ervaring want menige kampeerder is hier in Benicassim al naar Astra3 overgestapt (wel vaste schotel op statief) en kan dan de CD HD kanalen prima ontvangen.

Voorwaarde is wel een goede LNB en en goede instelling van de Skew.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satmenneke

Ik ben ook uitgegaan van de Astra 23,5, niet van de Astra 19,2 want daarmee heb je zelfs geen problemen tot in Noord-Afrika.
Ik ben vorige week nog bij vrienden op bezoek geweest in La Nucia en zij hebben een schotel van 70cm breed en ontvangen op de Astra 23,5 zelfs de moeilijk te ontvangen zender NGC Wild HD met een duo-lnb.
La Nucia ligt toch weer 150km zuidelijker dan Castellón de la Plana.
Dus daarom weet ik zeker dat Jürgen met een schotel van 65cm breed daar de Nederlandse zenders via CanalDigitaal goed kan ontvangen.

Als ik aangeef dat je in een bepaalde plaats in Europa goede ontvangst heb met een bepaalde maat schotel, dan sta ik daar ook voor in. Ik kan het niet maken mensen verkeerd te informeren, ze dan spullen te laten kopen die dan niet blijken te werken.
Een eerlijk antwoord geven op een vraag kost zeker altijd het nodige zoekwerk. Dat is in de eerste plaats kijken waar ergens de ontvangst gewenst is, soms kijken naar footprints en deze op de juiste manier interpreteren door je ervaring, sites raadplegen waar veel informatie te halen is over de ontvangst van bepaalde satellieten (denk aan de Astra 28,2 door de strakke footprint) en zeker ook de omstandigheden van bijv. veel wind, zoute lucht en weinig of veel regen of sneeuw.

En heel belangrijk ook de technische specificaties opzoeken van de te gebruiken schotel.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Nog even een aanvullende vraag.

De meerprijs voor een 85 cm schotel is maar € 35,= dus daarvoor hoef ik het niet te laten maar dat was ook niet de reden.

 

Waar ik echter nog wel nieuwsgierig naar ben is hoeveel procent meer signaalsterkte de 85 cm schotel oplevert t.o.v. de 65 cm en dat bij een optimale afstelling?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik niet zeggen maar is dat erg belangrijk? Het gaat er toch maar om dat je de Nederlandse zenders goed kunt ontvangen en of hij dan 45% of 60% aan geeft, het beeld wordt er niet mooier door. Tja en als het verschil maar €35,- is, dan zou ik nog eens goed overwegen of je dat dan niet wilt doen want misschien dat je over een paar jaar wel een stuk zuidelijker wilt met je caravan en dan heb je geen ontvangst meer met een 65cm schotel.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, over een paar jaar verder naar het zuiden...???

Ben intussen de 71 gepasseerd en daar is het animo om verder te trekken wat minder geworden.

Waarom ik de vraag stelde heeft meer te maken met de vraag hoeveel regenreserve heeft de 85 cm schotel meer.

 

Maar ja, dat is ook vrij betrekkelijk want als het eenmaal goed regent dan gaat het signaal ook bij een 85 cm schotel verloren.

 

Heb ik nog wat over na te denken.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

De mensen waar ik vorige week was in La Nucia hebben een scherm van 122cm dus zij zitten echt niet naar de SD-zenders op de Astra 19,2 te kijken. Ik heb zelf zitten zappen en het waren echt allemaal de HD-zenders van de Astra 23,5 die in de zenderlijst stonden. Ze vertelde me dat ze normaal gesproken nooit last hadden van beeld wat weg viel behalve bij flinke harde regen. Maar ze zeiden ook, hoe vaak komt dat nu voor hier in Spanje.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het laatste betreft, inderdaad zelden.

Sinds mijn aankomst hier op 10 november alleen maar zon en nog geen druppel regen, laat staan harde regenval.

Meestal gebeurt dat in september of oktober met onweer maar dat is ook alweer verleden tijd.

Maar ja, zoals ik al schreef, nog eens goed over nadenken en overwegen.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt de bedoeling dat de nieuwe schotel de huidige schotel OP de caravan vervangt.

Ik heb vroeger een statief gebruikt maar dat is onderweg al helemaal niets en in Spanje moest ik het statief altijd met touwen vastbinden want anders verstelde die vrij snel of viel zelf om.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...