Ga naar inhoud


[energie] Ik ben op dit moment contractloos, maar wat doet de gasprijs in 2016


Miauw

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort contractloos, wil mijn energiecontract met 1 of 3 jaar verlengen, maar wat is wijs?

 

De olie zakt nog steeds, de rente in de VS gaat nu omhoog, de gasprijs zit gekoppeld aan de olie, weet iemand wat het effect gaat worden?

 

Het is bijna 2016, als ik het goed heb is de prijs van gas nog aan het zakken i.v.m. dat de olie aan het zakken is in 2015, maar wat doet 2016, maar wat gaat 2017 en 2018 doen?

 

Mijn verbruik is vrij laag, maar toch is het handig een beetje voor uit te kijken.

 

Heeft iemand die een beetje kennis heeft een goede tip?

 

  • Like 1

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou ja, wil niet beweren dat ik kennis heb maar heb mij 6 maanden geleden dezelfde vraag gesteld, ben toen verhuisd.

Voordien had ik steeds contracten van 3 jaar om eventuele sterke prijsverhogingen voor te zijn.

In de praktijk heb ik uiteindelijk per jaar meer betaald dan dat ik een 1-jaarcontract zou hebben afgesloten.

Omdat het voorlopig nauwelijks te verwachten is dat de gasprijzen binnen één jaar significant zullen stijgen heb ik in april een 1-jaarcontract afgesloten en wel bij Greenchoice.

Ik bekijk het nu per jaar want grote builen kan ik mij hiermee niet echt vallen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is mijn glazen bol begin dit jaar in beslag genomen, omdat ik met voorkennis op de energie markt beleggingen deed.

Het is dus gewoon afwachten wat er allemaal gaat gebeuren.

 

Voor hetzelfde geld, pleegt bv IS of een andere maffe groep een paar aanslagen op diverse oliebronnen of kerncentrales, en de olie prijs schiet weer omhoog binnen een paar dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je overstapt en een jaarcontract afsluit krijg je bij sommige aanbieders nog een premie aan het einde van het jaar.

Soms meer dan €250. Dat tikt ook aan.

Moet je dat wel elk jaar opnieuw doen. ;-)

Zie o.a. www.gaslicht.com of via de Consumentenbond.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is mijn glazen bol begin dit jaar in beslag genomen, omdat ik met voorkennis op de energie markt beleggingen deed.

Het is dus gewoon afwachten wat er allemaal gaat gebeuren.

 

Voor hetzelfde geld, pleegt bv IS of een andere maffe groep een paar aanslagen op diverse oliebronnen of kerncentrales, en de olie prijs schiet weer omhoog binnen een paar dagen.

.... en dus is jouw advies? want dat vraagt de TS immers.

 

Als er inderdaad ergens een crisis ontstaat waardoor de olieprijs al dan niet tijdelijk omhoog schiet dan zal dat niet onmiddellijk invloed hebben op de gasprijs want die wordt 2x per jaar bijgesteld.

Je bent nog vroeg genoeg om het 1-jaarcontract naar een 3-jaarcontract om te zetten.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je overstapt en een jaarcontract afsluit krijg je bij sommige aanbieders nog een premie aan het einde van het jaar.

Soms meer dan €250. Dat tikt ook aan.

Moet je dat wel elk jaar opnieuw doen. ;-)

Zie o.a. www.gaslicht.com of via de Consumentenbond.

Ik heb dit het afgelopen jaar eens nader bekeken en heb daarbij nou niet echt schokkende voordelen in gezien.

Meestal zijn dan de tarieven voor gas hoger dan bij iemand die geen bonus aan het einde van het jaar verstrekt.

Overigens krijg je de bonus pas na 12 maanden en kun je pas daarna opzeggen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Ik stapte vroeger ook nooit over maar vorig jaar toch maar eens gedaan via gaslicht.com. Ik kwam van Nuon en was vrij duur uit.

Ik pak nu voortaan ieder jaar de welkomstpremie en hop dan weer het jaar erop naar een ander met een welkomstpremie.

Vorig jaar € 110 euro premie gekregen (€ 55 elektra + € 55 gas)

Dit jaar krijg ik 2 x € 95 premie.

Voor die bedragen kan ik weer aardig wat elektra verbruiken, gas verbruik ik bijna niet, ik verbruik maar zo'n 40 m3 gas per jaar. Dus mijn jaarlijkse kosten aan vastrecht voor het gas en het gasverbruik krijg ik kado!

Uiteraard betaalt de consument al die welkomstpremies uiteindelijk zelf maar als ik niet overstap krijg ik niets

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor een Vlaamse locatie kan je best even de Vtest doen

 

Indien je in de provincie Oost-Vlaanderen woont kan je eventueel overwegen om in te tekenen in de groepsaankoop

 

 

De groepsaankoop van Test Aankoop werd helaas afgesloten eind november...

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom uit Nederland, zit via een actie tarief bij Greenchoice, die is inmiddels verlopen, maar zoals eerder al aangegeven werd, het wordt per half jaar bepaald.

 

Bij Greenchoice kan ik weer een nieuw contract van een jaar aan gaan, ook een contract van 3 jaar is mogelijk, overstappen heb ik wel eens gedaan, maar door de onduidelijkheid van in mijn geval de NEM, was die bonus aan het einde van de rit vrijwel verdampt.

 

Het klinkt misschien raar, maar ik heb een hekel aan bedrijven die zich achter een 0900 telefoonnummer verschuilen, want als er iets onduidelijk is, dan is de korting al snel verdwenen.

 

Mijn verbruik is extreem laag, afgerond stroom 1000KW per jaar, gas 200m3 per jaar. Ik zit soms aan zonnepanelen te denken, maar dan het liefst zo klein mogelijk met een zo groot mogelijk rendement en dan niet al te duur uit te zijn (beetje prijs prestatie verhouding, maar dan toch liever geen grote panelen). Ik woon in een huurflatje, maar ik heb een tuintje op het zuiden, aan de buitenkant kan ik boven de slaapkamer wel een aantal panelen kwijt waar ik geen last van heb, maar als ze klein genoeg zijn, dan kan het ook boven de woonkamer in de tuin, want dat ligt toch wat hoger.

 

Het liefst investeer ik in bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen die op een vaste plek staan waar ik er geen last van heb, maar dan wordt het inkomen i.p.v. een verrekening, dat is juist niet de bedoeling.

 

Heb je een koopwoning, dan heb je veel mogelijkheden, het je een huurwoning, dan heb je weinig mogelijkheden, want het dak is van de verhuurder waar ik als huurder niets mee mag doen neem ik aan. Mocht ik verhuizen, dan neem ik de spullen gewoon mee, als het op het met toestemming op het dak ligt, dan wordt het een heel ander verhaal.

 

Ik was begonnen met wat doet vooral de gasprijs volgend jaar en de 2 jaren daarna, want ik woon in een woning die al 2 maal gesloopt zou zijn (2006 en 2014), alleen weten ze het niet meer, dus kijk ik eerst naar hoe ik het beste een contract kan afsluiten. Volgens mij scheelt het echt heel weinig met al die maatschappijen, gratis oerbos is leuk, maar wat moet ik daarmee? Verkopen kan ik het niet en het verhandelen van schone lucht zal er ook niet in zitten.

 

Bij koopwoningen heb je gewoon veel voordelen ten opzichte van huurwoningen, daar komt bij dat ik een Wajong heb, dus als het als inkomsten wordt berekend, dan heeft dat invloed op mijn Wajong en al mijn toeslagen, dat is een berekening die ik ook mee moet nemen.

 

Heeft het zin om zonnepanelen te gebruiken? Wel als het direct met mijn energiecontract verrekend wordt, niet als het als inkomen binnen komt, want dan is investeren volgens mij vrij zinloos.

 

Het klinkt misschien een beetje uitgekookt, maar iedereen heeft een eigen situatie, iedereen kijkt ook naar de eigen voor en nadelen, maar dat lijkt mij ook logisch, het is tenslotte een eigen keuze van wel of geen investering.

 

Even nog terug komend op wat nu het beste is, bij Greenchoice kan je tussendoor weg mocht de boel ineens verhoogd worden, of van een 1 jarig contract ook tussendoor een 3 jarig contract te maken is weet ik niet.

 

Ik zou best groene stroom willen opwekken, maar dat moet niet ten koste van andere zaken gaan, want anders ben ik juist duurder uit.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, daar zou ik geen energie insteken om het verder uit te zoeken.

De besparing is bij dergelijke lage verbruikscijfers nihil.

Greenchoice heeft redelijke tarieven en ik zou die gewonn voor 1 jaar afsluiten en wachten wat de toekomst brengt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien ilseonline nog een oude elektra meter heeft kan een zonnepaneel opbrengsten genereren die niet tot haar inkomen gerekend worden.

De oude meter loopt in die situatie terug of in ieder geval minder hard op.

Bij een gunstige plaatsing ten opzichte van de zon zal er met een kleine installatie van een 1200Wp aan zonnepanelen niet of weinig bijbetaald moeten worden aan de stroomrekening ( 1000KW per jaar ) vermoed ik.

Het beste is om dit door een installateur te laten bekijken en berekenen, die kan aan de hand van de plaatsing mogelijkheden bezien wat de mogelijkheden in een specifieke omgeving zijn.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen oude elektra meter meer, maar ook niet de nieuwste, Ik heb 5 telwerken er in zitten die rouleren op 1 schermpje, waarvan ik meen 2 test tellers die op 0 blijven staan, een normale meter, indien dag en nacht tarief, dan worden er 2 tellers gebruikt, maar ik heb ook een terug lever meter er in zitten.

 

Het is geen elektra meter die de standen via 2G doorgeeft, maar één die gewoon afgelezen moet worden.

 

De meter is vervangen nadat deze defect bleek te zijn, tja, wat wil je met een energie van 150KW per jaar, daar hadden ze geen moeite mee, maar toen mijn verbruik ineens in een jaar tijd op 50KW bleef hangen, zijn ze toch maar even langs gekomen. De meter was al aardig versleten, maar naderhand volledig versleten.

 

De monteur deed mijn meterkast open en weer dicht, sorry, dat moeten we met z'n 2en doen, want de hoofd stop bleek in de algemene meterkast in het trappenhuis te hangen, hij moest daar ook een opleiding voor hebben gedaan wat niet het geval was, zo ook de mede monteurs. Ze zijn meerdere malen langs geweest, maar steeds in hun eentje. De laatste heeft zonder hoofd stop er uit te draaien de meter door een nieuw exemplaar vervangen, lekker zo'n ISO 9001 gesertiviseerd bedrijf dat door Liander gestuurd was, daar klopt geen donder van. Hij heeft letterlijk 1 draadje met een tangetje los gehaald, de 2 andere met zijn blote handen, bij de nieuwe meter precies andersom. Vervolgens vroeg hij aan mij, je wasmachine draaide toch, ik zeg ja, die staat nog steeds aan, maar toen de wasmachine een slag draaide ging het lampje van geen stroomverbruik uit, die knippert alleen bij elke watt.

 

Helaas is mijn energiezuinige meter wel vervangen, was er net zo trots op dat de Nuon mij liep te betalen terwijl ik niets terug leverde.

 

Hoewel in zeer energie zuinig ben, denk ik dat het verbruik wel met maximaal 500KW omhoog zal gaan, dan kom ik op 1500KW per jaar uit.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...