Ga naar inhoud


impedantie


marcow

Aanbevolen berichten


hij gaat nu wel wat harder spelen 

en ik zou daar niet veel aan doen 

of je kan er nog speakers bij hangen in serie dacht ik 

probeer eens en meet dan jou omh nogmaals op de speaker die je in serie hebt  gekoppeld 

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hangt een beetje van je versterker af of hij met deze overbelasting kan omgaan.

Ik heb vroeger nog geleerd, dat je alleen maximale energie overdracht hebt wanneer de uitgangsimpedantie van de bron gelijk is aan de belastingsimpedantie.

Dus of er echt meer geluid uit komt.

Wat er wel gebeurt is dat de uitgang van je versterker overbelast wordt.

Of de beveiliging zal op een zeker moment inschakelen, of op een gegeven moment raakt de versterker overhit en zal de vervorming toenemen door het verlopend instelpunt van de versterker, of in het ontwerp is hierin voorzien,  en de uitgang wordt terug geregeld.

 

Andersom is minder schadelijk, 8 Ohm luidsprekers op een 4 Ohm versterker aansluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de specs van de AVR opzoeken

voorbeeld

de oude Denon 1801 deed het prima met de twee type speakers

de nieuwe Denon X2000 was na een paar dagen stuk eindtrappen doorgejubelt.

 

met de audisey microfoon wordt een en ander (de speaker instellingen) wel correct gemeten en ingeregeld als je die optie hebt zou ik dat zeer zeker aanbevelen al was het om schade aan de AVR te voorkomen

de software weet gelijk of je 4 of 8 Ohm eraan hangt en of de polen goed zijn aangesloten etc etc

aangepast door Tonskidutch

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de luidspreker instellingen voor de Yamaha Rx-V475  met de bijgeleverde YPAO  -microfoon ingesteld . Er staat dat dan de afstand,de volumebalans en parameters aan de kamer worden geoptimaliseerd  maar er staat niets over OHM instelling.

 

In de gebruiksaanwijzing staat dat: de Yamaha standaard is geconfigureerd op 8  OHM  en dat  alleen voor modellen van Canada en Amerika dit moet worden aangepast naar  6 OHM  en er staat dat je dan ook luidsprekers van 4 OHM als front kunt gebruiken.  De laatste opmerking is mij niet geheel duidelijk omdat er

in 1e instantie staat dat dit alleen voor Canada en Amerika moet worden aangepast en of dit wel mag omdat mijn REAR speakers ook 4 OHM zijn .

 

Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik wat problemen met de combinatie van de REBOX 8000 en RX-V475 .

Om de oorzaak te achterhalen ben ik nu de aansluitingen aan het natrekken.

 

Ik heb nu de HDMI verbinding verbroken en een optische kabel aangesloten van de Satelliet naar de Yamaha , nu vraag ik mij af is er verschil in kwaliteit  maw wat is beter

de HDMI kabel of de optische kabel voor geluidsweergave.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de luidspreker instellingen voor de Yamaha Rx-V475  met de bijgeleverde YPAO  -microfoon ingesteld . Er staat dat dan de afstand,de volumebalans en parameters aan de kamer worden geoptimaliseerd  maar er staat niets over OHM instelling.

 

In de gebruiksaanwijzing staat dat: de Yamaha standaard is geconfigureerd op 8  OHM  en dat  alleen voor modellen van Canada en Amerika dit moet worden aangepast naar  6 OHM  en er staat dat je dan ook luidsprekers van 4 OHM als front kunt gebruiken.  De laatste opmerking is mij niet geheel duidelijk omdat er

in 1e instantie staat dat dit alleen voor Canada en Amerika moet worden aangepast en of dit wel mag omdat mijn REAR speakers ook 4 OHM zijn .

 

Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik wat problemen met de combinatie van de REBOX 8000 en RX-V475 .

Om de oorzaak te achterhalen ben ik nu de aansluitingen aan het natrekken.

 

Ik heb nu de HDMI verbinding verbroken en een optische kabel aangesloten van de Satelliet naar de Yamaha , nu vraag ik mij af is er verschil in kwaliteit  maw wat is beter

de HDMI kabel of de optische kabel voor geluidsweergave.

 

Aanvulling  : Ik lees nu dat een te lage impedantie van de versterker schade kan veroorzaken maar ik heb  8 OHM dat is toch hoger als 4 OHM van de speakers. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je de versterker steeds tegen zijn maximum gebruikt zal het niet zo veel uitmaken.

 

Die 4 Omm is bij 1 Khz.

Boven en onder de 1 Khz is de impedantie hoger of lager.

 

Bij 4 Ohm gaat in theorie de versterker wat meer uitsturen, bij hoge belasting kan die dan iets sneller klippen waardoor er even een gelijkspanning kan staan op de uitgang. De tweeters van je boxen gaan daar niet tegen kunnen en sneuvelen.

Omgekeerd kan je versterker ook te warm worden en bij een slechte beveiliging doorbranden.

 

Dus als je de keuze hebt tussen 4, 6 of 8 Ohm,waarom zou je dan niet voor de juiste instelling gaan?

 

Met een druk op de knop is het gebeurd.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Optisch, coaxiaal of HDMI SPDIF maakt voor de kwaliteit van het geluid niets uit.

 

Verder, op een versterker met een uitgangsimpedantie horen luidsprekers van 8 Ohm of hoger.

Sluit je er 4 Ohm luidsprekers op aan vormen die een overbelasting van de versterker.

 

Hoe lang dat goed gaat, geen idee.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste hifi speakers vandaag de dag hebben een tollerantie van 4-16 ohm. Uiteraard zijn ze er ook van alleen 4 of 8. Als de versterker het allebei aankan, dan maakt het niet uit welke je neemt. 
In de handleiding van de versterker staat hoeveel vermogen de versterker levert bij 4 ohm. Als dit 100W RMS is, dan levert de versterker 50W bij 8 ohm. Uiteraard varieert dit voortdurend, omdat impedantie wisselend is.

Het geluid klint er uiteraard hetzelfde om, de impedantie van de uitgang slaat puur op technische redenen.
 
 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de gebruiksaanwijzing, blz. 12,  lees ik dat de versterker geschikt is voor het aansluiten van luidsprekers met een impedantie van ten minste 6 Ohm.

 

Use speakers with an impedance of at least 6Ω

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De Europese versie is 6 Ohm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou..er staat weer een hoop zin en onzin in de antwoorden.

Het enige juiste wat ik heb gelezen is dat de versterker maximale energieoverdracht levert als de uitgangs en luidsprekerimpedantie hetzelfde is.

Het is dus inderdaad beter hierop te letten.

Sluit je nu 4 ohm luidprekers aan op een 8 ohm versterker dan is dat geen doodzonde tenzij je de versterker aan de grens van zijn maximale output gaat bedrijven en dat over langere tijd. Dan zal de versterker inderdaad overbelast worden en uiteindelijk de geest opgeven of in de protection gaan.

Maar bij normaal gebruik maakt het eigenlijk niet veel uit.

Andersom zal een versterker van 4 ohm bij het gebruik van 8 ohm luidsprekers minder energie kunnen overdragen en er gebeurd niets.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nou..er staat weer een hoop zin en onzin in de antwoorden.

Het enige juiste wat ik heb gelezen is dat de versterker maximale energieoverdracht levert als de uitgangs en luidsprekerimpedantie hetzelfde is.

Het is dus inderdaad beter hierop te letten.

Sluit je nu 4 ohm luidprekers aan op een 8 ohm versterker dan is dat geen doodzonde tenzij je de versterker aan de grens van zijn maximale output gaat bedrijven en dat over langere tijd. Dan zal de versterker inderdaad overbelast worden en uiteindelijk de geest opgeven of in de protection gaan.

Maar bij normaal gebruik maakt het eigenlijk niet veel uit.

Andersom zal een versterker van 4 ohm bij het gebruik van 8 ohm luidsprekers minder energie kunnen overdragen en er gebeurd niets

 

En is eerder al gemeld in dit topic ;)

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...