Ga naar inhoud


Oude koelkasten en vriezers: ijskoud geld verbranden


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Meten is weten:

 

24 uurs meting van een tafelmodel vrieskast van Zanussi uit 2001 (met 4 laden, toendertijd een zuinig model: 190 kWh per jaar).

 

Nu 11 uur gemeten: een ongeveer 20 jaar oude Siemens inbouwkoelkast KI24K02/01 met een vriesvak bovenin: 0,56 kWh, oftewel: 445 kWh per jaar.

 

Dit, met een binnentemperatuur van 19,5 graden Celsius en een  Cresta RCE-1106 verbruiksmeter die als redelijk nauwkeurig getest is ( =/- 5,6 % nauwkeurig, zie: test).

 

Een betje moderne A+++ koel-vries combinatie verbruikt volgens specificaties 170 kWh per jaar. Laten we aannemen dat in de loop van de tijd het verbruik 25% hoger zal worden (door verdamping van de gassen uit het isolatie materiaal en de sjoemelfactor) dan is met een nieuwe, zuinige unit per jaar te besparen:

 

(190 kWh + 445 kWh - 1,25 * 170 kWh) * 0,22 Euro/kWh = 92,- Euro. 

 

Oeps.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja nou zit ik net een paar reclame folders door te nemen maar een A++ doet al 450 euries en nog zuiniger loopt misschien wel naar de 600 euries zodat ik pas na 6 jaar voordeel ga krijgen. Waarna jij weer met een berichtje komt dat 6 jaar oude koelkasten wel erg duur in verbruik zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig zeg,

Heb ik in bureau keuken ook gemeten afgelopen maand:

eerst voor ontdooien ijs aanslag 1 week lang en dan na ontdooien 1 week lang.

 

Overigens er kwam 5 liter water tijdens het ontdooien uit de vriezer nadat die vooraf leeggeruimd was.

 

Ik durf eigenlijk niet te verklappen wat de meting aangaf

maar het was 0.07kW/u x 24u x 365d = 613,2 kW voor ontdooien

maar het was 0.059kW/u x 24u x 365d = 516,8 kW na ontdooien

dus zo'n 15,x % minder

wat blijkt we hebben nooit iets in de koelkast liggen ( behalve een pak melk zo nu en dan).

 

Eigenlijk kan die hele koelkast vriezer van 10 a 15 jaar ouderdom gewoon weg en dan hebben we elke dag verse melk uit de supermarkt naast het bureau. Dan sparen we 121 eur voor de koelkast vriezer.

En geven dan 0,59 euro/liter uit aan melk, houdbaar ongekoeld 2 dagen na openen in de regel en dat is 2,5 dagen x (56-4) x 0,59 = 76,7 euro

fuck das dus ook maar net hoe je denkt te besparen

aangepast door Tonskidutch

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles op timers staan hoor en dat scheelt je echt veel waarom moet die koelkast en vriezer 24 uur draaien is toch te gek dan !

Ff spelen met instellen en werkt perfect hoor geen bedorven goed niks zelfs in de zomer niet

 

1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriezer op een timer???

 

Iedere dag naar de supermarkt? Met de auto?

 

Kom op nou jongens, comfort mag geld kosten.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien.

we kennen meerdere varianten van koop en dus koelgedrag

 

de een maal per week voorraad hamster

de product in de aanbieding hamster

de combinatie van beiden

de kant en klaar gericht hamster zonder kookunst en enkel een microwave

de tweemaal per week vooraad hamster met kinderen

 

en enkele combinaties gezien leefwijze en / of ouderdom

de koelkast is niet het thema, enkel de inefficiënte wijze van isoleren en deur openen

 

de hamster in dit verband, zo worden we door Supermarktketens (echt waar) genoemd en gezien.

aangepast door Tonskidutch

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie theoretische berekening maar zou er toch mee opletten om na 24u en 11 gemeten te hebben dit te berekenen naar 365 dagen.

 

als de ijskast 10x meer open geweest is dan normaal zit je er al een gans deel naast (of omgekeerd bijna niet opengeweest omdat je niet thuis was of zo) en bij de vrieskast een beetje hetzelfde (al zal deze normaal gezien veel minder opengaan dan de ijskast).

 

En met 6 jaar duren voor je het eruit haalt moet je maar geluk hebben dat ze in die tussenperiode niet stuk gaat want tegenwoordig worden deze zaken niet meer gemaakt om 15j of meer mee te gaan.

 

ik zou pas wegdoen als ze defect gaat maar ja ik heb er dan ook voor gekozen om redelijk zuinige toestellen aan te kopen toen ik trouwde (10j geleden)

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriezer op een timer???

 

Iedere dag naar de supermarkt? Met de auto?

 

Kom op nou jongens, comfort mag geld kosten.

yep heb ik al jaren en je staat versteld wat het je spaart hoor dan laat comfort jouw maar iets kosten ik steek het liever in eigen zak

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het koelen gaat straks allemaal veel sneller, lees het in NU.

 

formule-1-technologie-maakt-koelkasten-i
Formule 1-technologie maakt koelkasten in supermarkt zuiniger
Foto: Williams F1
Gepubliceerd: 28 december 2015 13:29 Laatste update: 28 december 2015 13:38

 

Het Britse Formule 1-team Williams gebruikt zijn technologie om koelkasten in supermarkten energiezuiniger te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het een eenvoudige situatie: De koelkast is in ieder geval ook technisch afgeschreven: In de zomer wordt overdag de binnentemperatuur niet lager dan 7...8 graden, en staat de compressor permanent te draaien. 

En dan nog iets: Kijk naar de vriezer, een dan zie ik in mijn geval een heel lage doorstroom van spullen (geldt ook voor de koelkast). Het kan dus wel een slagje kleiner. Een ander opvallend fenomeen: De Duitse kasten hebben een 4 cm smaller interieur bij een min of meer gelijke efficiency als de Koreanen (LG en Samsung).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bier kun je momenteel geheel Co2 neutraal koelen hoor.

Dat moet ik weten hoe, maar ik goochel al een tijdje met koelen

Voor mij is het een eenvoudige situatie: De koelkast is in ieder geval ook technisch afgeschreven: In de zomer wordt overdag de binnentemperatuur niet lager dan 7...8 graden, en staat de compressor permanent te draaien. 

 

En dan nog iets: Kijk naar de vriezer, een dan zie ik in mijn geval een heel lage doorstroom van spullen (geldt ook voor de koelkast). Het kan dus wel een slagje kleiner. Een ander opvallend fenomeen: De Duitse kasten hebben een 4 cm smaller interieur bij een min of meer gelijke efficiency als de Koreanen (LG en Samsung).

neem de proef op de som en ga eens een vreemde koelkast inspekteren

3/4 is over datum en reeds geopend bovendien maanden oud

1/4 is van deze week en ook al zo van bwéh

vergeten achterin (juist ja met schimmel)

 

niet te vergeten waar hoort het voedsel eigenlijk ondergebracht al naar gelang de kategorie?

 

HACCP was niet voor niets onze leidraad bij professioneel ontworpen en gevoerde keukens, dus koelkast.

aangepast door Tonskidutch

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...