Ga naar inhoud


Oude koelkasten en vriezers: ijskoud geld verbranden


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Inderdaad: Ook ik zit nutteloze zaken te koelen - zo besefte ik. De jongens en meisjes met geitenwollen sokken hebben gewoon gelijk: "minder" kan helemaal geen kwaad. De koelkast is ietwat kleiner (gewoon met een meetlint in de winkel opgemeten), en het vriesvolume bedraagt 60% van het oorspronkelijke van wat ik in huis had.

 

En een beetje betere technologie maakt het bezuinigen onmerkbaar, vooral dankzij wat Europese dwang.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, afgelopen zomer hoorde ik ook van die kreten als "weg met de oude vriezer en koelkast"....  onzin in de meeste gevallen.

Ik heb even gekeken naar het typeplaatje van mijn 24 jaar oude Electrolux koelkast en vriezer.... Dan ook even naar vergelijkbare modellen koelkast en vriezer gezocht op de website van Electrolux.....  en het verschil is niet echt overtuigend, zeker niet als je voor die apparaten ruim 600 euro per stuk moet uitgeven.  gewoon laten draaien tot ze het niet meer doen.  Wat WEL belangrijk is, is dat je de deurrubbers goed moet controleren, want als die niet meer goed afsluiten, dan blijft je apparaat te lang draaien en kost het uiteraard erg veel geld. Test dit met een vel papier wat je tussen de kast en de deur stopt. Als de deur dicht is, moet je wat weerstand voelen als je aan het papier trekt...

 

Ik wil gewoon een koelkast die ruim genoeg is, en ook een vriezer die ruim genoeg is... "te" groot hoeft uiteraard niet, maar een tafelmodelletje is wel veel te klein.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zitten vaak buiten op het terras..binnen in de living, de airco op voluit en dan de terras deuren open. Heerlijk is dat, die koele lucht uit de woonkamer die je naar buiten voelt komen. Biertje erbij, muziekje etc.

Nee, een zuinige koelkast heeft bij mij niet echte prioriteit. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja Sjaak(k), zolang ze in NL in de winter allemaal buiten op een terras kunnen zitten met zo´n paddestoel gasbranderverwarming bij ieder tafeltje..of overal de winkeldeuren bij de grote ketens en warenhuizen wijd open schuiven om de klanten naar binnen te lokken...

 

Dus vertel me nou niet dat er in NL geen verspilling is van energie.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Tja, afgelopen zomer hoorde ik ook van die kreten als "weg met de oude vriezer en koelkast"....  onzin in de meeste gevallen.

 

Nu ja, dat dacht ik ook, totdat ik ging meten - en besefte dat ik voor ruim 138 Euro per jaar zat te koelen. En dan heb ik de zomer nog niet meegenomen.

 

Anyway, zo'n modern geval zou het dus met 160 kWh per jaar af moeten kunnen, en dat is in zoverre theoretisch dat er in de richtlijnen niet wordt gerept dat de deuren x keer geopend worden gedurende y seconden per etmaal. Wel is gedefinieerd wat de omgevingstemperatuur is, en dat alle aanwezige toeters en bellen ingeschakeld moeten zijn (zoals het no-frost systeem, luchtcirculatie systemen, etc) bij het uitvoeren van de meting.

 

Je kan de moderne koelkasten dus prima met elkaar vergelijken - en dat is van belang: De onderlinge verschillen zijn aanmerkelijk. Hebben we toch wat aan de EU - eerlijk is eerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eruit met die koelers en vriesers en vers ophalen uit de winkel wat je nodig bent scheelt je bakken met geld!

Dat weet ik nu niet zo. Mijn dichtste interesantste voedingswinkel is 12 km ver. Dus reken maar eens uit, aan brandstof en sleet.

Reken daarbij bij bepaalde zaken nog het parkeergeld, en goed naar de teller kijken, voor je geflits word aan 54 waar je maar 50 mag rijden.

Misschien wisten onze voorouders waarom ze in bijna ieder huis een kelder staken, is er evenkoud dan in een frigo.

Mensen stereliseerden hun voeding, en die bokaals mochten daar een jaar staan in de kelder nog perfect eetbaar.

Vroeger hebben wij nog boontjes gegeten van een 20 maand geleden gesteriliseerd, en nog lekker vers.

Maar ja, je voeding stereliseren kost tijd. Een vriezer is luxe, vraagt niet veel tijd, maar kost op jaarbasis wel meer.

Maar blijkbaar denken we als huidige mens slimmer te zijn dan onze voorouders, maar op diverse zaken heb ik al moeten constateren dat het geen waar is.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach over een paar jaar heb je geen koelkast meer nodig voor het voedsel.

Heb je alleen nog maar pilletjes met vitaminerijk en uitgebalanceerd separaten er in. 

Dus geniet nog maar even van die lekkere vette hamburger, verse groenten of dat lekker sappig stukje biefstuk zolang het nog kan.

 

Het enigste wat ik hoop, is dat ze nooit geen bier in poedervorm gaan verkopen.  :sick:

aangepast door pearlpeter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch tijd over in deze tijd van het jaar, en als gevolg van een kloek besluit werd de 30-ste de nieuwe A+++ combi bezorgd. Een dag ervoor hebben we de oude inbouw koelkast uit de keuken gehaald. Wat bleek: boven op de koelkast was een kleine natte plek (hier zat om een of andere reden geen isolatie - dus condensatiepunt). Ik heb de kast inmiddels gerenoveerd en geschikt gemaakt voor de opslag van wat grotere zaken zoals keukenmachines.

Grappig, ik heb vanaf de avond van de 31-e dus wederom een verbruiksmeter aangesloten. Uitkomst: rond de 0,47 kWh per etmaal. Iets hoger dan de fabrikant had opgegeven, nagenoeg gelijk aan het meetresultaat van de consumentenbond. Leuker dan de bijna 1,7 kWh per etmaal die ik eerst had gemeten. Dat is dus ruim 90 Euro bespaard.

Wat mij als techneut onmiddelijk opviel was dat er geen grote warmtewisselaar met passieve koeling wordt toegepast, maar dat waarschijnlijk een warmtewisselaar naast de compressor wordt gebruikt die geforceerd gekoeld wordt. Ik zie het voordeel er niet van in - behalve dan dat de koelkast met de rug tegen de muur geplaatst mag worden.  Je hoort dus in plaats van de zachte 50 Hz brom van de ouderwetse koelkastcompressor een ventilator suizen (kost toch ook energie?). De compressor is stiller dan ik gewend ben - wellicht te wijten aan het feit dat het een vrije zuiger type betreft, ipv een uitvoering met krukas en drijfstang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort een Bosch A+++ aangeschaft en inderdaad wel een verschil met de samsung van 14 jaar oud, niet schokkend veel, maar wel de moeite, zeker omdat de bosch op een zonnepaneelinstalatie in Spanje draait, dan is ieder watje meegenomen.

 

Ook in geluid is er een behoorlijk verschil, zo,n A+++ klinkt als het draait, niet meer als een traditionele koelkast, meer als een combi van stoommachine en een chemisch laboratorium, maar dan redelijk zacht.

 

Kreeg in het vriezergedeelte wel ijsvorming na 3 maanden, iets wat ik in de samsung nooit heb gehad, ook is er met bijna zelfde buitenmaten, meer ruimte in de samsung.

 

Maar samsung staat nu lekker 1 of 2 maanden per jaar te snorren in ons huis in Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

ook is er met bijna zelfde buitenmaten, meer ruimte in de samsung.

Kan kloppen. Ik heb met een rolmaat gemeten dat de zijwanden van de LG 2,5 cm dunner zijn dan die van een Bosch/Siemens A+++ koelkast. 

 

Waarschijnlijk heeft jouw Bosch geen No Frost systeem, en de Samsung wel: Door middel van ventilatoren wordt de binnenlucht langs de koude warmtewisselaar geleid, waardoor het vocht vooral op deze warfmtewisselaar neerslaat. Eens in de zoveel tijd stoppen jouw ventilatoren, en warmt een verwarmingselement de koude warmtewisselaar op, zodat het ijs smelt en in een verdampingsbak terecht komt.

 In jouw Bosch zullen ze geen warmtewisselaar hebben, maar zullen de koude leidingen ingeschuimd zijn in de wand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...