Ga naar inhoud


LEMMY is niet meer


Tripleboy

Aanbevolen berichten

Lemmy Kilmister, de legendarische frontman van de Britse metalband Motörhead, is overleden.

 

Ian Fraser “Lemmy” Kilmister werd op kerstavond 1945 geboren in het Britse Staffordshire. Hij besloot naar eigen zeggen om muzikant te worden na het zien van een concert van The Beatles. Toen hij twintig was, speelde hij in verschillende bands en was hij ook roadie voor The Jimi Hendrix Experience. In 1972 werd hij ingehuurd als bassist bij de Britse ‘space rock’-groep Hawkwind, hoewel hij amper ervaring had met dat instrument. Maar hij leerde snel en was zelfs bepalend voor het typische geluid van deze groep, op platen zoals 'Space Ritual'. Lemmy zong ook het nummer 'Silver Machine' in.

De band Motörhead werd opgericht in 1975 en Lemmy was er zowel de zanger, bassist, belangrijkste songschrijver als enige constante lid. De groep bracht twintig albums uit en verkocht wereldwijd zeker 30 miljoen exemplaren.

In het Verenigd Koninkrijk boekte de groep commerciële successen, terwijl ze in de VS een cultstatus verwierf. Het nummer 'Ace of Spades' groeide zelfs uit tot een rockklassieker. Motörhead was voor velen een bron van inspiratie, van Metallica tot Guns N’ Roses en Dave Grohl.

 

Lemmy stond afgelopen zomer nog op de twintigste editie van metalfestival Graspop. Daar zorgde de band voor een explosieve finale: met klassiekers als ‘Ace of spades’ en ‘Overkill’, en riepen frontman Lemmy en de andere groepsleden herinneringen op aan de hoogdagen van de band.

Lemmy sukkelde al geruime tijd met zijn gezondheid. Niet verwonderlijk, want hij was een notoir roker en drinker. De voorbije maanden waren er nog berichten dat Lemmy onwel was geworden op het podium en aan een longinfectie leed. In september kondigde de metalband, die toen op tournee was in Noord-Amerika, aan alle concerten te annuleren tot hun frontman helemaal was hersteld. Maar pas heel kort, op tweede kerstdag, zou Lemmy hebben vernomen dat hij aan kanker leed. Twee dagen later is hij dus thuis overleden.

 

 

Fles whiskey per dag

Lemmy zelf werd vooral een icoon door zijn gedrag naast het podium. Zo werd hij uit de groep Hawkwind gezet nadat hij aan de Canadese grens gearresteerd werd voor drugsbezit. De man dronk sinds zijn dertigste naar verluidt een fles whiskey per dag en nam ook amfetamines. Recentelijk grapte hij nog dat hij was overgeschakeld van whiskey naar wodka “om gezondheidsredenen”.

Lemmy verklaarde dat hij tot aan zijn dood zou doorgaan met muziek, “zelfs als ik een stok nodig heb om op het podium te komen”. En zo geschiedde: de groep plande in 2016 nog een Europese tournee. Vorig jaar stond Motörhead op Graspop in Dessel.

 

PLAY IT LOUD, R.I.P

 

bron: http://m.standaard.be/cnt/dmf20151229_02041327

aangepast door wiz
bron vermelding geplaatst
  • Like 1

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met respect voor zijn overlijden...ik ben er niet echt treurig om. Deze muziekrichting (als je het zo kan noemen...) veroorzaakt bij mij onmiddelijke hoofdpijn en ik mag er daarom niet naar luisteren van mijn lijfarts.

Verder is het ook slecht voor mijn luidprekers.

 

Nee, dit komt bij mij niet echt als een groot verlies over.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit nog zien optreden in mijn woonplaats in 1980. Zelfs nog een ingangskaartje gevonden.

Vond ik toen goeie muziek , intussen jaren en decennia later wel overgeschakeld op een ander muziekgenre , de leeftijd zeker..... :grin:

post-37533-0-51691400-1451416053_thumb.gif

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Jaren geleden eens bij een festival aanwezig geweest waar MH de hoofdact was, en ik kan melden dat dit een van de bands was die het meeste volume veroorzaakte tijdens een openlucht concert die ik meemaakte.

Wat dat betreft staat MH op de eerste plaats, wat betreft muziek hebben ze mij nooit zo kunnen bekoren.

 

Des al niet te min, Lemmy R.I.P.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Jaren geleden eens bij een festival aanwezig geweest waar MH de hoofdact was, en ik kan melden dat dit een van de bands was die het meeste volume veroorzaakte tijdens een openlucht concert die ik meemaakte.

Wat dat betreft staat MH op de eerste plaats, wat betreft muziek hebben ze mij nooit zo kunnen bekoren.

 

Des al niet te min, Lemmy R.I.P.

 

Ook vele jaren geleden was er een concert van AC/DC in het Waldstadion in Frankfurt. Ik woonde destijds meer dan 50 km ten zuiden van Frankfurt en geloof het of niet....we konden het horen in de tuin ´s avonds toen het stil was. Ben blij dat ik er niet hebben hoeven staan en mijn oren eruit te laten blazen voor de rest van mijn leven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

En 2 jaar geleden was ik met mijn vriendin in "The Address"...dat hotel dat afgefikt is in Dubai om mijn verjaardag te vieren. We waren daar in de discotheek op de bovenste verdieping...Jaja...Sheikh IJzerbout is best wel modern hoor. :D

 

Het was zo ontzettend hard dat 3-4 dagen lang, mijn oren hebben staan te suizen en ik had echt problemen met mijn gehoor. Gelukkig alles weer goed maar dat het zo idioot hard moet is echt niet normaal meer.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...